• Anonym (intrig)

15-åringen säger att hon hånglat med min man

Jag och min man firade nyårsafton hos min mamma och hade bestämt att vi skulle sova där. Vår son var då 4 veckor gammal. 4-5 vänner till mamma och hennes sambo var också med under kvällen och det dracks lite men inte så att någon blev direkt full. Någon timme efter midnatt gick jag och sonen och lade oss i ett rum på övervåningen. Min man skulle sova i rummet mitt emot. Nyårsfirandet pågick ett par timmar till på nedervåningen. Jag låg och ammade när min man kom in för en godnattpuss. Efter det var det tyst i huset.

Nästa morgon satt jag, min man, lillasyster och min 15-åriga "bonussyster" (mammas sambos dotter) - som vi kan kalla Emma, i köket och pratade i ett par timmar. Vi hade det trevligt och jag upplevde inga konstigheter. Min man och bonussystern gick vid ett tillfälle ut med hundarna. Någon gång på eftermiddagen åkte vi hem igen. Hemma säger min man att Emma hade verkat lite konstig kvällen innan.

På kvällen ringer min bror och säger att Emma har berättat för honom och hans sambo att min man hade kommit in till hennes rum på natten och att de hade hånglat! Enligt henne skulle han först ha kommit in till henne och sedan gått in till mig för att säga god natt. Jag blev helt stum men bestämde mig för att ta det lugnt. Jag satte mig med min man och förklarade vad min bror hade berättat. Min man blev mållös och chockad och förstod inte alls varför Emma skulle säga något sådant eftersom det inte hade hänt. Vi åkte tillbaks hem till mamma där jag, min man, Emma och hennes pappa satte oss och pratade. Emma höll fast vid sin historia, min man höll fast vid sin. Jag var förstörd och visste inte vad jag skulle tro.

Emma har haft en lite trasslig barndom. Hennes mamma har hållit henne väldigt löst, utan regler och uppmuntrat till utmanande klädsel, att dricka, röka och allt annat som ett barn inte ska syssla med. Hon har, liksom sin mamma, blivit väldigt "sexuell" och ser sig själv som äldre än vad hon är. Hon har tidigare ljugit om vilka hon haft sex med (alla äldre killar, +20) och blev LVU:ad p.g.a. saker hon sagt som inte har stämt. Hon är en trasig tjej som misstolkar mäns vänliga signaler för något sexuellt. Manliga lärare på skolan har upplevt samma sak.

Hur som helst så bestämde jag mig till slut för att lita på min magkänsla och tro på min man. Han har kämpat länge för att "få" mig, har en enorm respekt för min familj, är världens stoltaste pappa och skulle ha alldeles för mycket att förlora för att riskera något så idiotiskt och äckligt som att hångla med min 15-åriga "syster". Dessutom hade allt varit helt som vanligt morgonen efter nyårsfirandet och jag tvivlar starkt på att båda skulle kunna hålla god min om något hade hänt under natten.

Gästerna på nyår hade upplevt att Emma hade flirtat väldigt mycket med min man under kvällen och hade tyckt att hennes uppförande var fel. Min man hade suttit och pratat mycket med Emma, som hade berättat om sina problem med sin mamma. Min man hade försökt komma med råd, varit empatisk och "tyckt synd om" henne. Han hade vid ett tillfälle pussat henne på pannan (som han för övrigt gör helt vänskapligt med många). Jag har nu två teorier:

1. Emma har spunnit vidare på detta med samtalet och pannpussen; hon intalade sig själv att det faktiskt hände mer än så, alternativt att hon drömt resten och själv tror att det är sant. Eller,

2. Hon flirtade med honom och han nappade inte. Hon var då rädd att han skulle säga till mig eller någon annan i familjen om hennes flirtande och valde därför att ge honom skulden innan någon kunde lägga den på henne.

Tre månader senare känns det fortfarande lika jobbigt. Emma har fortfarande inte tagit tillbaks sin berättelse, trots att många saker inte stämmer med den. T.ex så har hon berättat att hon hade druckit alkohol i smyg och blivit full trots att ingen annan (inkl. min mamma och hennes pappa) märkt något. Hon hade morgonen efter berättat om hur en av hundarna hade hoppat upp i hennes säng under natten upprepade gånger och slickat henne i ansiktet. Däremot kunde hon inte minnas något från "hånglandet". Hon hade också verkat helt som vanligt dagen efter. Likaså min man.

Jag och min mamma står varandra väldigt väldigt nära. Hon är min bästa vän och jag har alltid spenderat mycket tid där hemma. Nu känner jag att jag inte kan det längre. Emma har tagit min "trygghet" ifrån mig och förstört så himla mycket mer än vad hon någonsin kan föreställa sig. Min man har varit stabil och tagit det hela med ansträngt lugn. Jag hade trott att det skulle kännas bättre om vi bara lät det rinna ur sanden, men det har snarare blivit tvärtom; desto längre tid som går utan att hon berättar sanningen desto svårare blir det. Jag försöker intala mig själv att hon fortfarande bara är ett barn och inte förstår bättre, att hon har haft det jättejobbigt och inte kan hjälpa att hon har en konstig verklighetsuppfattning, men det är inte lätt. Jag kan inte se henne i ögonen längre. Hon känns så fruktansvärt beräknande och manipulativ, som att hon njuter av att se vad hon har gjort. Det gör ont att se henne "lycklig" med min mamma och mina syskon medan jag och min man fortfarande lider av det.

Jag vet inte hur jag ska bemöta henne längre. Hon är bara 15, men har lärt sig att manipulera folk i hennes närhet. Hon får "hjälp" på BUP och genom soc, men det verkar inte hjälpa oss i just den här situationen. Igår berättade hon dessutom att hon vill att min mamma ska adoptera henne! Jag kanske läste för mycket mellan raderna men jag tyckte att hon såg triumferande ut.

Nåväl.. det kanske blev lite rörigt och långt, men jag behöver verkligen höra lite olika perspektiv om det här.

• Svar på tråden 15-åringen säger att hon hånglat med min man
  • Anonym (BUP)
    Miss Skywalker skrev 2012-03-18 11:06:12 följande:
    Märkligt att så många snöar in på hur "femtonåringen" mår som om hennes mentala hälsa var viktigare än de inblandades. Enligt ts verkar det inte gå ngn nöd på henne trots att andra mår dåligt pga henne (och ev hennes man)..
    Personer med svåra problem brukar inte direkt kunna sätta ord på dem.. det kan visa sig i handlingar som TS beskrev...
  • Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 22:38:45 följande:
    "Emma har t.ex tidigare påstått att hon haft sex med en 25-åring (då måste hon varit runt 13 år), vilket ledde till att soc och polis blev inkopplade. Sedan kom det fram att hon ljugit om det. Ett antal liknande händelser har inträffat efter det också, alla med äldre killar, varav en lärare på skolan."

Mad as Snow.

Det finns en mkt tydlig koppling till den typen av problematik jag beskrev ovan. Och det är inte oetiskt att påstå det. För det är fakta.  Det innebär INTE att jag påstår att TS bonussyster ÄR den typen men jag har svårt att se något annat alternativ. 

Det andra alt är att TS man plötsligt blev akut frontallobs lobotomerad , tappade allt sitt omdöme, regeredierade från en vuxen man och nybliven far till en tonåring, helt impulsivt gick in och tonårshånglade lite med denna 15 åring , UTAN att försäkra sig om att hans fru sov i rummet bredvid.

Därtill i sin svärmors hem...

Tror man att historien är sann är man ganska korkad...

Hade TS man velat ta chansen hade han varit smartare och dessutom hade inte lite tonårshångel varit det han varit ute efter utan regelrätt sex.... 
    Jag är osäker på om du verkligen vill fortsätta den här diskussionen. Din stolthet manar dig säkerligen till det, men jag begriper inte riktigt syftet. Särskilt inte när du anmäler de av mina inlägg som inte faller dig på läppen. Men ja, exakt allt jag tidigare uppfattade gällande dina inlägg står jag fast vid. 

Det känns som att du fåfängt nog aldrig har resonerat kring de här typerna av etiska  tankebanorna förut utan är uppriktigt chockerad.
  • Miss Skywalker
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 23:24:31 följande:
    jasså, vet du bättre menar du? 

1) Menar du att det är sannolikt att TS man skulle "hångla" med sin 15 åriga svägerska med dörren öppen och dörrar öppna till rummen bredvid där hans ammandes fru ligger vaken och flickans pappa är i rummet med dörren öppen mittemot? i ett lyhört hus? nykter?

2) Mot bakgrunden att flickan visat stora störningar som att vid upprepade tillfällen ljuga om sex med äldre män, så grova lögner att soc 2 ggr plus polis blivit inkopplade och tom utfärdat LVU på grunder som sedan visade sig vara lögner från flickans sida?

Vet du hur mkt som krävs för att få igenom ett LVU? Flickans beteende är mkt stört...(sedan innan). 

Tror man på alt 1 mot bakgrunden nr 2 så är man lite smått ute och svävar i det blå..
    Läskigt att höra att människor som jobbar på BUP utgår ifrån att en femtonåring ljuger baserat på att hon ljugit tidigare och att en man aldrig skulle ta såna risker!!

Inte konstigt att inga jag känner har blivit "hjälpta" av BUP..
  • Anonym
    jasså, vet du bättre menar du? 

1) Menar du att det är sannolikt att TS man skulle "hångla" med sin 15 åriga svägerska med dörren öppen och dörrar öppna till rummen bredvid där hans ammandes fru ligger vaken och flickans pappa är i rummet med dörren öppen mittemot? i ett lyhört hus? nykter?

2) Mot bakgrunden att flickan visat stora störningar som att vid upprepade tillfällen ljuga om sex med äldre män, så grova lögner att soc 2 ggr plus polis blivit inkopplade och tom utfärdat LVU på grunder som sedan visade sig vara lögner från flickans sida?

Vet du hur mkt som krävs för att få igenom ett LVU? Flickans beteende är mkt stört...(sedan innan). 

Tror man på alt 1 mot bakgrunden nr 2 så är man lite smått ute och svävar i det blå..
    Min första flickvän blev mobbad under hela skolgången.
    Ätstörningar och utan vänner.

Denna tjej med problem blev sexuellt utnyttjad varje midsommar.
    Hennes familj firade midsommar hos nära vänner och deras gemensamma barn fick då sova i ett tält.
    Varje midsommarnatt kom dock mannen i den andra familjen och lade sig mellan henne och hans egna söner för att sen fingerpulla henne.

Han var alltså beredd att smyga ut ur huset där hans fru och hans vänner bodde, mitt i natten, öppna upp tältet som stod mitt på tomten. Lägga sig mellan sina två söner och denna tjej för att sen ta av henne naken.

Han ansågs fullt respektabel.
    Hon sågs som ett miffo med uppmärksamhetsbehov. "För inte skulle en man göra en sån sak."
  • Anonym (foxie)
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 22:26:31 följande:
    ------------

Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 22:38:45 följande:
    ---------------
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 22:56:47 följande:
    --------------
    -------------
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 23:26:38 följande:
    ---------
    Jösses amalia. Varför kallar du dig BUP? Förstår verkligen inte kopplingen.

Till ts: Är det verkligen någon som här tyckt att du har skyldighet att stötta och hjälpa flickan Emma? Det tycker jag inte.
    Däremot, än en gång, om du verkligen är säker på att det inte ligger något i det hon säger så ligger ju problemet helt hos henne och påverkar inte dig och din sambo alls. Om det inte är så att resten av din familj tror på henne?
    Detta är i alla händelser inget ni kan tiga ihjäl. Öppna kort är nog nödvändigt tills det är utrett.
    Men om hennes påståenden är helt tagna ur luften så handlar det ju inte alls om er utan om något inom henne. Det enklaste för er är är då att så att säga bara ta henne som hon är medan hennes föräldrar/styvmor tar hand om resten, dvs hennes problem.
    Om alla vet att din sambo inte gjort något otillbörligt finns väl i nuläget egentligen inget behov av någon bekännelse från henne. Det kan ju i så fall komma senare när hon är i bättre balans.

Man får inte bortse från att hon kan tala sanning i sak, dvs att NÅGOT har hänt. Att helt utgå från att endast hon kan vara irrationell medan din sambo förväntas vara helt rationell är orättvist.
  • Anonym (intrig)
    Anonym (Clara) skrev 2012-03-18 22:27:20 följande:
    Du har VERKLIGEN ingen plikt att vara stöttande mot en person som gjort dig och din familj så illa (även om det är sant som hon säger att de hånglade gör det ju henne bara till en ännu sämre människa som hånglar med sin plastsyrras man). Du har varit MER än förstående, och du har uppträtt oerhört starkt och vuxet genom hela situationen.

Hur man klarar av en sådan här smäll när man nyss har fått barn med all den stress, sömnbrist, och allmänna kaos som uppstår det vet jag faktiskt inte. Verkar helt övermänskligt om du inte bryter ihop. Du kanske kan kontakta en kurator på sjukhuset och skylla på att du har en depression efter du fått barn. Då kan du få billigare, snabbare hjälp och någon att prata med som inte är inblandad i det hela.

Tycker inte alls att du ska behöva ens så mycket som se den där 15-åringen igen i hela ditt liv, du är också bara människa och det är att begära för mycket av dig att du ska bjuda hem henne till dig och bjuda med henne på namngivining osv. Din mamma kan väl komma hem till dig och hälsa på i fortsättningen i stället, utan de andra?

Jag tycker i närmsta att det är OSUNT hur förstående du är mot denna flicka, vore det inte skönare att skrika och bråka och visa hur arg och sårad du är - hur ska du annars kunna gå vidare? Ibland måste man ner på botten och slå sig hårt innan man kan resa sig och börja klättra igen. Om inget annat tycker jag du kan sätta dig vid datorn och skriva ett brev till tjejen där du spyr galla över henne och hennes beteende fullständig, Sedan deletar du brevet utan att någon annan får läsa det. En metod som faktiskt fungerar av någon konstig anledning.
    Jo, jag hade velat gapa och skrika om det här, men mitt samtal med mamma igår är nog det närmaste jag kan komma. Har aldrig kunnat "bråka", hur mycket jag än vill vräka ur mig hur jag känner. Istället blir jag tyst och får inte fram ett ord. Igår var jag ordentligt upprörd dock och jag tror att mamma fattade det. Hon säger att eftersom hon känner "Emma" så vet hon att det är bäst att vänta ut henne, att det inte hade funkat att konfrontera henne. Jag sa att hon någon gång måste börja lära sig att ta ansvar för sina handlingar och att oavsett vad som är sant så har "Emma" gjort fel.

Vi får se hur det går idag. "Emma" skulle till BUP och om mamma tog åt sig av något jag sa igår så ser hon till att ämnet kommer upp då. Vet inte hur det kommer hjälpa mig eftersom samtalet är mellan "Emma" och den hon går och pratar med, men jag räknar med att få någon slags reaktion efter det här. Annars får jag nog bara se till att hålla mig från mammas hem och hoppas på att få besök om någon vill träffa mig.
  • Anonym (intrig)
    Anonym skrev 2012-03-19 08:53:58 följande:
    Min första flickvän blev mobbad under hela skolgången.
    Ätstörningar och utan vänner.

Denna tjej med problem blev sexuellt utnyttjad varje midsommar.
    Hennes familj firade midsommar hos nära vänner och deras gemensamma barn fick då sova i ett tält.
    Varje midsommarnatt kom dock mannen i den andra familjen och lade sig mellan henne och hans egna söner för att sen fingerpulla henne.

Han var alltså beredd att smyga ut ur huset där hans fru och hans vänner bodde, mitt i natten, öppna upp tältet som stod mitt på tomten. Lägga sig mellan sina två söner och denna tjej för att sen ta av henne naken.

Han ansågs fullt respektabel.
    Hon sågs som ett miffo med uppmärksamhetsbehov. "För inte skulle en man göra en sån sak."
    Naturligtvis finns det rötägg överallt och många av dem är bra skådespelare. Någonstans måste man dock välja att lita på sin magkänsla om det inte finns några bevis på vad som verkligen har eller inte har hänt. Efter många om och men - och när jag kände mig bekväm med det - så valde jag att stötta min man i det här. Man måste ju ta ett beslut som man känner att man kan leva med, även om sanningen aldrig kommer komma fram och detta var det enda beslut som jag kände att jag kunde stå för.
  • Anonym (intrig)
    Anonym (foxie) skrev 2012-03-19 09:26:16 följande:
    Jösses amalia. Varför kallar du dig BUP? Förstår verkligen inte kopplingen.

Till ts: Är det verkligen någon som här tyckt att du har skyldighet att stötta och hjälpa flickan Emma? Det tycker jag inte.
    Däremot, än en gång, om du verkligen är säker på att det inte ligger något i det hon säger så ligger ju problemet helt hos henne och påverkar inte dig och din sambo alls. Om det inte är så att resten av din familj tror på henne?
    Detta är i alla händelser inget ni kan tiga ihjäl. Öppna kort är nog nödvändigt tills det är utrett.
    Men om hennes påståenden är helt tagna ur luften så handlar det ju inte alls om er utan om något inom henne. Det enklaste för er är är då att så att säga bara ta henne som hon är medan hennes föräldrar/styvmor tar hand om resten, dvs hennes problem.
    Om alla vet att din sambo inte gjort något otillbörligt finns väl i nuläget egentligen inget behov av någon bekännelse från henne. Det kan ju i så fall komma senare när hon är i bättre balans.

Man får inte bortse från att hon kan tala sanning i sak, dvs att NÅGOT har hänt. Att helt utgå från att endast hon kan vara irrationell medan din sambo förväntas vara helt rationell är orättvist.
    Det påverkar visst mig och min man. Känslomässigt är det här skitjobbigt. Jag vet inte säkert vilka i vår omgivning som tror som jag gör. Även om alla jag pratat med säger sig vara på "min sida" så är det ingen som är det öppet, ingen som har stått upp för oss och ingen som har sett till att "Emma" får mer hjälp än vad hon får i dagsläget. Alla i familjen vill hålla sig neutrala och behålla lugnet. Jag vill få det här ur världen.

Jag bortser inte från att hon kan tala sanning. Konstigare saker har som sagt hänt. Däremot tror jag på min man och då måste jag visa att jag stöttar honom fullt ut, annars hade jag inte kunnat stanna hos honom.
  • Anonym (Djävulen)

Vad spelar det för roll OM hon har hånglat med din man? Ingen har ju dött eller så, man behöver inte göra 100 hönor av en ynka fjäder.

Svar på tråden 15-åringen säger att hon hånglat med min man