• Swagger

Tips om dhea

Missne skrev 2013-04-02 18:55:13 följande:
    Det blev inget plus för mig jag hade ju svaga plus på lördag och även söndagen men sen på måndagen så försvann det. Tog test varje gång jag var på toa igår utifall att strecket kulle dyka upp igen, men icke. Visste att det var för bra för att vara sant, men man hoppades ju på underverk. Just nu känns livet så orättvist. Nån gång borde det ju få vara vår tur. Har snart försökt i nio år att bli med barn. Hade ju hoppats lite extra på denna gången då jag ätit DHEA i 8 månader. Vet inte hur jag ska gå vidare,vill ju göra nytt försök så fort som möjligt (maj?) men vet inte om jag får eller hur jag ska lägga upp det för att förbättra chanserna. Ska jag fortsätta med DHEA eller inte?
    Nej, vad tråkigt!

Mitt tips är att köra på stenhårt med ÄL-test den kommande cykeln. Efter missfall kan det ju vara lättare, men ÄL kan också komma vid en annan tidpunkt än den brukar. Hoppas det tar sig i en kommande cykeln! Solig

• Swagger
    Missne, jag såg nu att du inte har problem att bli gravid utan att få behålla dem. Jag har tyvärr inga tips där. Men jag hoppas det fixar sig för dig.
  • Swagger
    cff skrev 2013-04-03 19:30:58 följande:
    Om de skall krångla sådär är det enklast att du helt enkelt ber att få en kopia av din journal - hela journalen Glad. Där skall ju alla provresultat finnas. Helt idiotiskt av dem att kräva att du skall lista exakt vilka provsvar du vill ha ut - aldrig hört något så dumt.
    Åhh tack. Jag började undra om det var mig det var fel på som tyckte att hon var så dryg.

Men vi pratade lite om journalen också och hon sa att i den står det inga referensvärden. Jag har aldrig bett om att få ut min journal så jag har ingen aning om det stämmer(?) Nu är jag ju lite skeptisk till allt hon sa, bara för jag tyckte hon var så svår. Flört

det sista jag gjorde i utredningen var en äggledarspolning och det var den 7/3 och vi ska få träffa en läkare och få bli delgivna resultaten den 22/4. Ganska långt däremellan kan jag tycka, men det är kanske normalt. Jag börjar bara känna stressen och jag tror jag måste övertala min man om att en IVF är vad han också vill. Flört
  • Swagger
    Missne, vad tråkigt. Jag hoppas ändå att hemmaförsöken i kommande cykel kommer funka för dig! Solig

Jag blir så sjukt deprimerad varje gång mensen kommer. Är nere i någon dag eller två, men sen slår kämparglöden till. Jag hoppas din glöd blossar upp!

Jag har kört med ÄL-test nu igen, struntade i det förra månaden. Först blev jag tokskraj att jag inte har ÄL längre för utslaget kom aldrig. Brukar ha utslag på CD10 och CD11 och ÄL på CD12 (26 dagars cykel) och förra cykeln var dessutom bara 25 dagar. men nu fick jag utslag på kvällen på CD12! Tjoho, vad skönt. Skulle vara fint om cykeln blev lite längre denna gång.
  • Swagger
    Bambi2 skrev 2013-04-03 23:13:43 följande:
    Swagger - Antralfolliklar är ägganlag som syns och kan räknas i början av en menscykel. Senare i menscykeln är det bara en eller kanske två ägg som drar ifrån och utvecklas för att förhoppningsvis mogna och släppa. Poängen med att räkna antralfolliklarna är att det ger en hint om äggreserven, d.v.s. hur många ägg som potentiellt sett kan bli mogna ägg varje månad. Alla kvinnor får färre antralfolliklar med åldern men det varierar kraftigt. AMH-värdet tros mäta just äggreserven. Varför behövs fler ägganlag då om det ändå bara är ett ägg som mognar och släpper varje månad? Antalet antralfolliklar tros hänga samman med hur pass stora chanser man har att bli gravid. Om du ska göra IVF stimuleras folliklarna så att fler än en eller två mognar, ja helst alla antralfolliklarna samtidigt, så att de kan plockas och ges chansen att befruktas. Om det då finns få blir det färre ägg att spela med. Men det kan ju också vara så att man har några få ägg men som faktiskt är bra medan andra har många ägg men bara några få är av bra kvalitet. Lite rörigt beskrivet men det är bra om man kan få sina folliklar räknade vid varje vaginalt ultraljud (omde syns just då) eftersomantalet kan variera från en cykel till en annan. Det ger ett snabbare svar än att vänta på att en dum receptionist ska vilja lämna ut provsvaren. Varför kan de inte bara skicka provsvaren till din folkbokföringsadress?
    Tack för en bra beskrivning. Jag har nu skrivit ihop ett brev på gammal hederligt sätt och skickat det med snigelposten för någon mail-adress hittade jag tyvärr inte på deras sida.

Jag misstänker att de helt enkelt inte vill ha sådana frågor. Många som frågar orkar väl inte hålla på sedan, men jag har skickat det. Skrattande Eller jag har gjort i ordning allt och ska bara gå till den gula lådan. Kommer definitivt bli av i helgen i alla fall. 
  • Swagger
    Hannah8401 skrev 2013-04-04 07:33:26 följande:
    Swagger,  det var det värsta! Vilken surkärring! Varför vara så ohjälpsam? Vad tjänar man på det? Som de andra sa så kan du bara begära ut en kopia på din journal, det gjorde jag och det var inga problem, jag fick betala kanske 50 kr för de skickade den hem till mig.
    Hoppas du får lite mera klarhet i allt du undrar. Den här tråden och amhtråden är så fantastisk då det finns så många kunniga människor, det är bra att veta mycket om allt detta så man kan ställa rätt frågor till sin läkare.
    Jag förstår inte heller varför det skulle vara så svårt och komplicerat. Men jag skrev precis vad hon s i mitt brev. Jag ville ju förklara varför jag listar en massa saker som de säkert inte tagit prov på ...

Grejen är ju också att jag troligen kommer vilja göra en IVF och eftersom jag är 39 år får jag bekosta den själv. Men de vill kanske inte få in de där extra pengarna. 
  • Swagger

Jag delar med mig av en läsvärd avhandling från Uppsala Universitet som kom i mars i år.
    Avhandlingen tar upp chansen för att lyckas vid IVF. Har väl inte riktigt med DHEA att göra utan med med IVF. Men det är ju många i tråden som går den vägen. Solig

Kvinnor med PCO har högre chans att lyckas vid IVF.

Avhandlingen kan läsas på följande sida
    uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:602740/FULLTEXT01

Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations
    from the Faculty of Medicine 865
    Ovarian Reserve and Assisted
    Reproduction
    THOMAS BRODIN  
  • Swagger

Menscykelns längd var ju också viktig enligt avhandlingen.

Jag ligger tyvärr inte så himla bra till där med mina 26 dagar. >34 skulle tydligen vara bra. Någon som känner till något sätt att få upp en längre cykel? Jag åt birdrottninggele i 2 cykler förra våren och det minskade min cykellängd med 3 dagar. Förvånad

• Swagger
    cff skrev 2012-11-04 12:05:11 följande:
    Jag har just beställt ett "hemtest" av DHEA-s från USA som jag tänkte prova (tänkte testa det någon gång samtidigt som jag tar ett DHEA-prov på ett svenskt lab för att se om de ger samma resultat).
    Återkommer när jag har testat (kommer att dröja några veckor).
    Det är det här provet jag har beställt: store.zrtlab.com/index.php?option=com_virtuem...

Jag tänkte också testa ett hem-prov av AMH (också bara av nyfikenhet): www.duofertility.com/product/amh-home-test-ki...    
    cff, hur funkade dessa hemtest? Var de långt ifrån testen som görs inom sjukvården?
  • Swagger

Jag funderar på att börja äta DHEA nu ändå, trots att jag inte fått något DHEA-S test. En liten dos på 25mg per dag borde inte vara alltför skadligt tänker jag(?).

Med tanke på min regelbundna och korta menscykel så har jag troligen inte PCo eller ett väldigt högt AMH heller. Jag har heller inga symptom på PCO.

Visst är det så att flera av er har fått en lite längre menscykel med DHEA?

Jag tänker också på mitt missfall i början på november. Jag var ju då gravid i vecka 12. Visst är det så att livmodern utsöndrar DHEA under graviditet? Första mensen efter missfallet var lite mysko och jag tror inte att jag hade ÄL då, men andra mensen kom efter 32 dagar. Jag körde med lite ÄL-test just kring då jag brukar ha ÄL, men de var ju toknegativa så jag blev ganska ledsen. Det var en vecka där i december som vi inte hade sex och troligen var det då jag hade ÄL. Jag är så sur på mig själv att vi sumpade den chansen, men jag hade ingen koll på att mensen skulle bli så lång då. Det var kanske för att kroppen just haft en högre dos av DHEA under gravidveckorna ...

Jag ska nog vänta till  nästa mens, men sen kör jag nog på med tabletterna jag har hemma. Skrattande

Jag springer tre gånger i veckan och kör styrketräning någon av de andra dagarna också för att hålla igång kroppen och blodcirkulationen. 

Svar på tråden Tips om dhea