• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • hemulen

Nej, jag har bara köpt från DHEA.com två gånger, de skickar ju i platta diskreta kuvert så hittills inget trassel med tullen. De har snabb leverans men lite knapphändigt med information i kuvertet.

• germany
    Tuvalina skrev 2012-08-31 22:44:21 följande:
    Någon som köpt DHEA härifrån: www.vitanatural.net/sv/dhea-25-mg-puritans-pr...

??

Verkar ju bra att det ligger i Europa

Jag är ganska säker (dock ej hundra) på att jag läste att "någon" (som jag vet att jag "känner till"  här i trådarna men inte just nu kommer på forum-namnet på....) testat möjligtvis från detta inköpsställe, men som inte höjde sina DHEA värden vid test nämnvärt, vilket jag tror det gjorde från det ställe som Hemulen redan nämnt, dvs DHEA.com och att det preparatet därifrån höjde värdet.  
  • germany

Kom på att tipsa er som har fått Prasteron (DHEA) utskrivet av läkare att se till att vara ute i god tid med er beställning då det tillverkas efter förfrågan. Jag är glad att jag lämnade in mitt senaste recept i god tid innan det var slut i burk nr 2, för jag har fått vänta länge nu och ingen medicin har tillverkas åt mig som jag kan hämta ut.
    Apoteket skulle förra veckan ta reda på varför det dröjde så. Himla tur att jag har en del kapslar kvar så jag helt plötsligt inte får ett glapp på 2-3 veckor.....det vore väldigt onödigt.

• germany
    Cff- Hur går det för dig måntro? Du har väl ätit DHEA längre än oss flesta här i tråden? Hoppas det ger fint resultat med många fina ägg. Glad
  • germany
    linköping68 skrev 2012-09-03 09:29:05 följande:

Ni som äter DHEA eller Prasteron, tar ni samtidigt tex Fertile XX eller Inofolic?

Jag har inte testat. Men Mamma Gås i 40 tråden använde väl Inofolic. Undrar du över något så kolla med henne.
    Hur går det annars för dig? Hoppas att du kämpar på och att du till slut får lön för din möda. Så länge man kämpar för det man så gärna vill ha så finns det ju faktiskt chans, bara det att det är så lätt att glömma det när man kravlar sig framåt.....sakta men säkert mot sitt mål.
  • Tuvalina
    Germany, Hur går det för dig, har du fått göra HSG än?

Jag tror det är Tjorven du tänker på som köpte från ett ställe och mådde dåligt av det. Tror dock inte det var det stället... ska fråga henne.

Jag har släppt det vilket fall. Min mailvän vill ändå inte köpa preparat från internet.

Jag undrar också hur det går för alla er här inne - DHEA:are!! Händer det något positivt?

Vårt IVF nr 3 misslyckades tyvärr. Östrogenhalterna var bättre än tidigare och det har jag nog DHEA att tacka för. Däremot sa var det tre ägg och det var ju bra MEN två av dessa var omogna!! Hur nu det gick till... funderar på om det faktiskt var så att cetrotide sprutan togs för sent inpå ovitrellesprutan. Jag fick ordination att ta den samma kväll som ovitrellen och det har jag aldrig fått tidigare. Jag tycker de är slarviga med sina ordinationer ibland.

Nu ska vi får göra om försöket utan extra kostnad. Så nu hoppas vi prasteronet kan vara med och ge en puff i rätt riktning. Å andra sidan så fick ju Susmar inte några goda resultat heller... så hittills är det ju inte så upplyftande på DHEA - fronten.

Linköping, skriver till dig här med.
    Jag ska nu fortsätta med prasterone 3 x 75 mg. Ikväll ska jag börja med inofolic plus och sen ta infolic vanlig på morgonen. Sen ska jag ta Fertile xx 20 droppar x 3.
  • Gaaaa

Idag har jag varit på Carlanderska och pratat, läkaren tror ju att mitt AMH värde har sjunkit och att det är därför som jag inte har många ägg i blåsorna. Hon erbjöd att kolla värdet, svaret kommer om ca 2 veckor.

Hon tyckte inte heller att det är någon ide att vänta och försöka bli spontan gravida, utan att fortsätta med ÄD planen. Hon ser inga problem där eftersom min slemhinna alltid är fin. Där kom tårarna kan jag ju tillägga.

Min man berättade att han tycker att jag blir sååå stressad inför varje ivf och att han tror att det är därför vi inte lyckas, men tack gode gud så höll hon inte med honom. Utan det enda jag kan göra det är att gå ner i vikt igen och att ha koll på levaxin dosen.

DHEA har de inte hoppat på trenden eftersom det kommer nya "mirakel" mediciner hela tiden och de kan inte svara långsiktigt på om det är farligt eller ej för oss eller barnet som kan komma..

Jag ligger nu på dosering DHEA 25 eftersom jag inte mådde bra med 50.

Så till er som har börjat med ÄD vilket land har ni valt??

Svar på tråden Tips om dhea