• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Anemon

Mba12, japp har fått 3x25 utskrivet av Claes.
    Tänkte inte på att fråga om dosen när jag var där men kände ju igen 75mg från det som skrivs i olika studier och även här på FL när jag väl fick tag på medicinen.
    Tack Tuvalina, 3 månader alltså, då känner jag mig än mer övertygad om att oktober är väl tidigt med nästa försök och att november är bättre! Kanske borde vänta ännu längre men sedan jul och känner att tiden rinner i väg lite....usch denna ständiga stress map tiden när åldern bara rasar i väg!
    Och, ja är nog så att de prövar sig fram lite i Falun. Staffan pratade om att de trodde på preparatet, att de kunde vara den avgörande faktorn för en del men inte alla. Samarbetsläkaren pratade om att de sett att ca 50% svarade på behandlingen i form av förbättrat AMH men underströk samtidigt att det inte fanns tillräcklig erfarenhet ännu för att se om det lett till fler graviditeter. Ja, oavsett så känns det bra att få prova och det finns ju flera studier som visar på positivt resultat så vi håller oss till dem som du säger Tuvalina Bara att hålla tummarna att Falun ser konkreta resultat av användningen på oss alla, att vi svarar på behandlingen, och att det i så fall sprids till fler kliniker så att fler kan få prova.

• mba12

Anemon, sa han också när under dag ska du ta tabletterna?
    Jag kan inte ta på kvällen! Jag får sömnproblem! Man kan kanske ta 2 på morgonen och 1 på lunch.
    Nämnde han om du ska ta med maten eller innan maten?
    Mig sa han med maten.

• germany

Hej Anemon - När jag började äta Prasteron så stod det på receptet i 2 månader. Men jag har valt att vänta med IVF pga flera olika orsaker och kommer att hinna äta preparatet i ca 4 månader. På mitt senaste recept så står det att tabletterna ska tas 3 ggr dagligen och då totalt 75 mg.

Jag fick inga biverkningar alls i början. Tvärtom så blev jag mycket piggare och även om jag i vanliga fall inte är en person som blir lätt irriterad så tycker jag att jag fått ännu mera tålamod nu. Och det är alla gånger medicinen som ger den fina effekten. Skrattande

Den biverkning jag fått som inte kom från början är acneliknande utslag och fetare hy. Dock så har det mig inte gjort något för min hy har ändå trots utslagen fått fin lyster. Utslagen kommer främst på ryggen på mig.

Jag tar också mina Prasteron tillsammans med mat och även tillsammans med mina andra vitaminpreparat. Har fått till svar av både apotek och min klinik att det spelar ingen större roll. Då det inte finns någon bipacksedel så väljer jag att lita till att de vet vad de pratar om.

• cff

Anemon: Jag har ätit DHEA i 9 månader och har haft begränsat med biverkningar (men då var min utgångsnivå av DHEA innan jag började med tillskott väldigt, väldigt låg, så jag har bara kommit upp till normalnivån för min ålder med tillskotten - amerikanska läkare pratar om att man bör sträva efter nivåer som 25-åringar har, och då ).

Inom några dagar efter att jag började ta tillskotten var det som att jag "vaknade". Jag hade det senaste året varit otroligt trött, bara att ställa mig upp kändes ofta oöverstigligt, men efter en vecka med DHEA så började jag känna mig vaken och någon vecka senare började jag känna igen mig själv (jag har alltid varit en extremt pigg och energisk person). Efter 3 veckor upptäckte jag att jag börjat bli kreativ igen - jag har alltid brukat få idéer på olika uppfinningar och sånt, men när jag efter 3 veckor med dhea fick nya idéer två dagar i rad kom jag på att jag inte hade fått en enda idé det senaste året. 
    Inom den första månaden fick jag mycket fetare hy, men det har lagt sig eller märks inte lika mycket längre. Jag har dock fått mycket sämre hy och det kvarstår. Efter några månader började jag få en hel de finnar på ryggen och baken -usch - men det kommer och går. Jag tycker att jag tappar en del hår, inte så att det märks på huvudet, men det märks på att jag måste tömma hårfångaren i avloppet i duschen nästan dagligen. Jag upplever inte att jag fått manlig behåring, men så har jag inte heller några höga nivåer av testosteron i kroppen, trots dhean (testosteron är ju en av hormonerna som bildas av dhea - och som min endokrinolog tyckte att man skall följa när man äter dhea - jag tror dock inte att jag skulle avbryta dhea-tillskotten även om mina testosteronnivåer skulle bli för höga).
    Jag har också hört att vissa hjälps av dhea och andra inte, en teori skulle kunna vara att det ffa är de som har lågt amh just pga lågt dhea som hjälps av tillskotten, men jag vet inte.

Min syster som är gynekolog/obstretriker var just på en kurs om IVF där det var läkare från många av fertilitetsklinikerna. Hennes sammanfattning var alla kliniker verkar göra olika (när vi diskuterade dhea), mycket godtyckligt. Det finns tyvärr inga sanningar och läkarna provar sig fram.

mba - kroppens egna nivåer av dhea är som högst på morgonen och därför ger många rekommendationen att man skall ta det på morgonen/förmiddagen. Jag följer ett schema som någon (jag kommer inte ihåg vem) fått och tar en tablett så fort jag vaknar, före frukost, och två till ca en timme före lunch. Vet inte om det är "rätt eller fel", men fungerar för mig - om jag har glömt ta tabletterna tidigare och tar dem på kvällen istället får jag mycket svårt att sova.  

• hemulen

Jag har ätit DHEA i tre månader nu. I början kände jag mig piggare och fick "slätare fingrar" (brukar ofta annars se ut som att jag badat nu för tiden). Min fru tycker att jag ser piggare ut och att mitt hår har fått bättre kvalitet. Jag märker inte av några biverkningar. I början fick jag finnar i pannan, men det har gått över nu. Jag tar 75 mg på morgonen. Jag skrev och frågade APL (de som tillverkar prasterone) och de sa engångsdos på morgonen.

Har varit på VUL idag . 8 blåsor jämnstora blåsor. Det är nog bra. På kontroll ul innan sprutstart syndes 6-7 blåsor på vardera äggstock. Jag vet inte vart de andra har tagit vägen (och inte läkaren heller). Tidigare har jag fått ut 12 resp 10 ägg från 14 resp 12 blåsor, men då har det varit korta protokollet med Puregon. Nu långa med Menopur.

• germany
    mba12 skrev 2012-09-06 08:42:46 följande:
    Germany, är allt under kontroll? Det kommer gå bra{#emotions_dlg.flower}
    Hej :) Jodå, jag mår faktiskt hyfsat redan. Har dock lite känningar i magen och jag vet inte om det är den analkande ägglossningen eller om det är ömt efter ingreppet. Men jag har ingen feber och fick dessutom ytterligare antibiotika med mig hem så jag tror inte att det är någon fara med infektion i allafall.
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-09-06 09:26:42 följande:
    Ja Germany, har du hört nåt mer ang HSG?
    Hur mår du?
    Tror det brukar ta ca 1 vecka innan man får något svar från läkaren som skickat remissen för undersökningen. Vet ju redan hur det såg ut, men får avvakta och höra om han tänker skicka mig vidare på fler undersökningar. Har ju ingen aning hur andra brukar få göra. Dessa äggledarundersökningar ingår inte som rutin vid utredningar på mitt sjukhus.....väldigt konstigt men så säger dom.

Jag ska dock på inrådan av Falun göra VUL på kommande mens för att kolla äggledarna innan IVF.
    Får oavsett inte köra IVF på denna cykel (vilket vi inte hade tänkt heller).
    Både vill sätta igång och samtidigt inte för jag vet ju hur jobbigt det är med alla steg innan man är framme.
    Snacka om att vi alla utsätts för ständig press....är skönt att vila mellan varven och hämta styrka och låtsas att livet är precis hur vanligt & bra som hellst Drömmer, precis som det var innan denna karusell drog igång....

• MissBoring

cff, det där med håravfall känner jag igen mig på men om du inte skrivit det här hade jag aldrig lagt ihop det med DHEA!! Jag har bara ätit drygt 5 veckor men förra veckan eller om det va ännu en vecka sen så började jag tänkta på att jag tappar så mycket hår. Jag har långt mörkt hår så det finns alltid lite spår av mig men nu nrä jag duschar så får jag ihop bollar när jag vrider ur vattnet ur håret!!
    Sen brukar jag på kvällen när jag sitter i soffan känna som lite hjärtklappning/lätt lätt ångest som ligger över bröstet som jag tror är biverkning. Men jag har inte så ont av detta.

Jag tar första på morgonen och sen vid 17 på eftermiddagen, men kanske jag ska ta båda på morgonen då (äter bara 50mg) om du fick det rekommenderat Hemulen?

Det va ju ändå bra med 8 blåsor, det kommer nog bli fint ska du se Hemulen men konstigt dom bara försvinner! särskilt när man får hormoner, tycker dom borde va kvar fast dom  inte växer i lika snabb takt!! men men det är så mycket i den här resan man inet förstår sig på...

Hoppas allt är bra Germany.

Svar på tråden Tips om dhea