• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Anemon

Instämmer i Germanys råd! Har du fått Prasterone utskrivet, beställ direkt och i förväg om du redan äter när det håller på att ta slut!
    Farsartat besök på Apoteket i skrivande stund! Förra veckan var det fel på lagersaldot vilket resulterade i att jag efter 1 h s kö kom hem utan Prasterone. Ny beställning mot APL, Apoteket meddelar att det kommer finnas tillgängligt 3/9. Efter 40 minuters kö är det min tur, 20 minuters letande och till slut har de hittat en burk! Jag ska ha två och då har medicinen lagts på en hylla tills nästa burk kommer hem..... Om jag inte varit besvärlig och bett dem kolla sina inlevereranser hade jag kommit hem utan. Ja, jag har hållit i burken men väntar nu igen....på annat recept. Ska bli intressant att se när nästa burk kommer, men nu har jag ju för åtminstone 30 dagar. Phu, vilken kamp det känns som. Svårt att få utskrivet, svårt att få tag på!

• germany
    Katt - Vet du vad? Jag är i vanliga fall ganska tålig och trodde att jag skulle kunna andas ut det onda. Men efter att gång på gång få vätskan upptryckt så klarade jag inte av mera försök. Så efteråt så kändes det som om jag inte höll ut nog.....Men får hoppas att läkaren talade sanning när hon tyckte jag uthärdade undersökningen mkt bra.....Eller sa hon bara så för att visa empati med mig. Fick för mig på väg hem att om jag bara hade stått ut nån gång till så kanske hon hade kunnat öppna äggledaren. Men samtidigt så sa hon att hon hade tryckt in rejält och att den nog var helt "igenlödd" Rynkar på näsan.

Jag har pratat med min man och vi kommer nog att begära att få prata tillsammans med utredningsläkaren för det är inte bara detta med mina äggledare som har blivit konstigt utan även ett blodprov i vår utredning som slarvades bort, ett prov på AMH som jag inte fick veta förrän efter att vi misslyckats med 2 IVF:er och får slängt i telefonluren att det rekomenderas ÄD eller adoption. INgen hade talat om detta låga värde för oss tidigare.
    Jag vill efter detta inte ha med denne läkare att göra mera. 

Men visst är det så, det har man lärt sig vid det här laget, dvs att man måste verkligen hålla både ögon & öron öppna och vare en liten "mini-läkare" för att ta sig framåt i den här "branschen". Inte som det borde vara, men tyvärr så ser verkligheten ut så. Kanske fler som känner igen sig? Skulle tro det i allafall. 

Nu skriver jag på igen......Jo, livmodern såg bra ut och det är jag glad för. Och att det gjorde så vansinnigt ont beror nog på att det var stopp, men samitidgt så vet jag inte om hon gjorde rätt då hon fick göra om hela 3 ggr. Undersökningen ska vara klar med förberedelser och allt på ca 1 timme. Min undersökning tog nästan 2½ timme! Usch, det var verkligen hemskt! Fick med mig extra antibiotika hem då dom grejat alltför mkt där nere. Känns ju bra för även om jag tagit antibotika sedan i går så känns det tryggare att få ta ytterligare för att häva en ev infektion. Kanske är bra med en liten kur inför kommande försök.

Även om jag längtar efter ett barn så jag håller på att förgås så är jag verkligen så himla glad för dig och för alla andra som lyckats. Ni har ju också kämpat lika mkt som vi andra gör och det gör att ni är extra värd att få uppleva lyckan motför "normala" och helt "vanliga" par som skaffar barn. Hoppas att ni inte tyngs ner av våra inlägg här som ibland kanske inte alltid är så där jättepositiva......men livet är väl som det ska, kan jämföra det med en sol som går upp och ned och så är ju livet också. Men behöver lite sol nu ett tag så känns det nog lite bättre.
  • germany
    Tuvalina - Jag kommer att bli uppringd av min läkare. Hon som gjorde undesökningen var röntgenläkare och meddelar resultatet till min utredningsläkare. Så jag fick bara prel.besked men som jag förstås vet är som hon sa. Jag antar att det var trång passage i den andra också eftersom hon sa att det var motstånd i den först men att hon lyckades öppna upp den så att den blev normal. Så jag vet inte mer i dagsläget. Är bara glad över att vara hemma och att det nu är gjort. Hoppas att jag inte skrämt upp någon annan för denna undersökning. Men jag vill inte göra om den något mera.

Nu ska jag snart gå och sova och vakna till en bättre dag i morgon när jag har smält dagens resultat.
    Natti natti alla finaste ni.
  • Lillstoran

Germany - när jag gjorde äggledarspolning (inte röntgen) så var det totalstopp i båda äggledarna. Ingen passage alls. En remiss till laparoskopi brukar läkarna skriva för att få diagnosen bekräftad. En månad efter den misslyckade spolningen var jag helt plötsligt gravid på naturlig väg. Jag har dessutom varit gravid en gång tidigare naturligt. Alltså kan det omöjligt vara stopp i äggledarna oaktat att spolningen visade detta. Äggledarna kan krampa var svaret jag fick. Men då brukar de alltid skriva en remiss till laparoskopi.

• mba12
    Germany vilken "dag" du hade!! Misstänker att ssk:an kunde inte göra undersökningen! Man behöver inte köra det 3 gger!!?!! Hon kunde inte helt enkelt! Vilken otur! Men nu är det över, det är nästa ÄL som gäller det! Ha ögonen öppna!

När jag körde äggledarspolning kändes det som mensvärk, obehaglig känsla, inget mer. Efter undersökningen som tog högst 1 timme satt jag på stolen i en kvart sen gick jag ut.
    Jag blev gravid efter undersökningen.

Gaaa vilken hemsk dag du hade! Som alla andra har skrivit bry dig inte om såna kommentarer från olika läkare. Var och en av oss här på FL med lågt AMH fick höra sånt sk*t från läkarna. Många har lyckats bli gravida spontant och många lyckades med IVF. Upp med hakan och samla på mer energi för nästa försök.
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-03 23:23:32 följande:
    Germany vilken "dag" du hade!! Misstänker att ssk:an kunde inte göra undersökningen! Man behöver inte köra det 3 gger!!?!! Hon kunde inte helt enkelt! Vilken otur! Men nu är det över, det är nästa ÄL som gäller det! Ha ögonen öppna!

När jag körde äggledarspolning kändes det som mensvärk, obehaglig känsla, inget mer. Efter undersökningen som tog högst 1 timme satt jag på stolen i en kvart sen gick jag ut.
    Jag blev gravid efter undersökningen.
    Jag tror att du har rätt, att läkaren inte riktigt kunde sin sak......Hon tryckte på med vätska flertalet ggr och till slut var jag då tvungen att be henne sluta för det gjorde så grymt ont!  Sedan då själva förberedelseprocessen med tvätt, katetersättning osv gjordes om hela 3 ggr innan det fungerade! Jag kan säga att den sista gången så sved till också till rejält efter att hon bökat på med sina grejer. Känns verkligen inte som att det var så här det skulle gå till. Jag är också rädd att hon ställt till med något......Men jag får väl vänta och höra vad utredningsläkaren säger.

Tyvärr så var det äggledaren till min bästa äggstock som var stängd. Och jag är ganska säker att det var från min öppna äggledare som jag sist fick ägglossning ifrån. Så nu blir det säkert från den andra och där kan då inget ägg passera Rynkar på näsan.
    Lillstoran skrev 2012-09-03 22:08:20 följande:
    Germany - när jag gjorde äggledarspolning (inte röntgen) så var det totalstopp i båda äggledarna. Ingen passage alls. En remiss till laparoskopi brukar läkarna skriva för att få diagnosen bekräftad. En månad efter den misslyckade spolningen var jag helt plötsligt gravid på naturlig väg. Jag har dessutom varit gravid en gång tidigare naturligt. Alltså kan det omöjligt vara stopp i äggledarna oaktat att spolningen visade detta. Äggledarna kan krampa var svaret jag fick. Men då brukar de alltid skriva en remiss till laparoskopi.
    Jag gjorde en HSG (röntgen) och jag fick också se röntgenbilderna och den öppna äggledaren syntes som en vit fin tråd, men på den andra sidan så såg man inget sådant, så den äggledaren är nog alla ggr helt körd. Varför förstår jag inte, vad jag vet så har jag aldrig haft någon infektion och har ju också tagit klamydiaprov vid de flesta cellprovstagningar där allt har varit ok.

Jag vet bara inte vad jag kan kräva av min läkare som gjorde min utredning. Jag har ju vänner som redan tidigt påpekade för mig att spolning av äggledare ingick i deras utredning. Men inte i vår, har t.o.m frågat men det är ingen rutingrej vid våra utredningar här där jag bor. Jag tror jag bor i fel län.....vårt landsting bekostar också bara 1 gratisförsök IVF.

Funderar på att försöka kräva att de bjuder oss på ett gratis IVF då det blivit så många tabbar i vår utredning och som orsakat så mycket onödigt lidande framförallt psykiskt, men kan ju också säga efter gårdagen att även fysiskt så kan det inte vara meningen att en patient ska behöva utsättas för det jag var med om i går!
    Läkaren sa att hon aldrig hade varit med om att det varit fel på kateterutrustningen (hon påstod att det var hål på den och läkte). Det må väl vara så och hänt, men nu var det en patient, jag, som fick lida för att det inte fungerade.....Ska det vara så eller är det en sak jag kan trycka på när vi får prata med vår rätta läkare?

Nu är jag en riktig tråkig pessimist, jag känner det.....Men känner mig just nu bara ledsen & orolig.......Men jag tycker det var så typiskt och så självklart att det skulle vara tvunget att drabba mig det som hände i går med misslyckade försök och smärta utan dess like , jag kommer ju aldrig ifrån att det händer liknande saker där sånt som är självklart ska fungera helt enkelt inte är eller fungerar för mig Gråter Inte ens bli gravid som alla andra blir till höger & vänster fungerar och trots min relativ unga ålder så är jag enligt min läkare redan i förklimakteriet.

Nä, jag måste nog tillåta mig att bryta ihop ett tag och så komma upp till ytan igen och ta nya tag. Jag vet ju att det är så livet ser ut nu och jag vet ju att jag blir stark och gladare igen, bara det går en tid och jag kan lägga detta bakom mig och sluta fundera och grubbla på hur jag tidigare hade kunnat gjort saker & ting annorlunda. Att jag borde ha startat barnverkstaden mkt tidigare så hade jag kanske sluppit befinna mig i dena sits som ibland totalt suger musten och energi  ifrån en.
  • Jegs

Germany - Beklagar verkligen, vilken pina!
    Jag blir nästa förbryllad av alla olika behandlingar, medicineringar mm som finns, men som jag bara får upplysning om här på FL och inte vi min läkare.. På något vis kan jag tycka att det vore mer pedagogiskt om dom presenterar typ allt och utifrån det meddelar varför ingen eller vissa passar just aktuell patient..
    Men gällande den där röntgen och ev. Spolning.. Det gynnar inte en IVF eller ÄD? Utan kan vara bra för att förbättra förutsättningarna för naturlig och ev. insimenation, eller?

I övrigt inget nytt för mig.. Bara ytterligare en nära vän som väntar barn.. :/

/ Jegs

• Tuvalina

Det gör mig så ont att läsa om hur du blivit behandlad Germany!

Jag vill säga att vätskefyllda/igentäppta äggledare kan vara mycket negativt i IVF sammanhang. Det kan nämligen läcka ut vätska/ämnen i livmodern från äggledaren som försämrar miljön vid implantation. Därför kan IVF misslyckas på grund av det.

Det enda är att göra laparaskopi för att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.

Germany, det kan ju vara så att du har endometrios. Det kan vara orsaken till den igentäppta äggledaren. Det får man reda på vid laparaskopi isf.

Kram!!

• Tuvalina

Har förresten hittat ett ställe i Europa som säljer microniserad DHEA.

Biovea.com

De försäkrar att det är microniserat. Jag skrev dit och frågade.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-09-04 07:34:48 följande:
    Jag tror att du har rätt, att läkaren inte riktigt kunde sin sak......Hon tryckte på med vätska flertalet ggr och till slut var jag då tvungen att be henne sluta för det gjorde så grymt ont!  Sedan då själva förberedelseprocessen med tvätt, katetersättning osv gjordes om hela 3 ggr innan det fungerade! Jag kan säga att den sista gången så sved till också till rejält efter att hon bökat på med sina grejer. Känns verkligen inte som att det var så här det skulle gå till. Jag är också rädd att hon ställt till med något......Men jag får väl vänta och höra vad utredningsläkaren säger.

Tyvärr så var det äggledaren till min bästa äggstock som var stängd. Och jag är ganska säker att det var från min öppna äggledare som jag sist fick ägglossning ifrån. Så nu blir det säkert från den andra och där kan då inget ägg passera Rynkar på näsan.
    Jag gjorde en HSG (röntgen) och jag fick också se röntgenbilderna och den öppna äggledaren syntes som en vit fin tråd, men på den andra sidan så såg man inget sådant, så den äggledaren är nog alla ggr helt körd. Varför förstår jag inte, vad jag vet så har jag aldrig haft någon infektion och har ju också tagit klamydiaprov vid de flesta cellprovstagningar där allt har varit ok.

Jag vet bara inte vad jag kan kräva av min läkare som gjorde min utredning. Jag har ju vänner som redan tidigt påpekade för mig att spolning av äggledare ingick i deras utredning. Men inte i vår, har t.o.m frågat men det är ingen rutingrej vid våra utredningar här där jag bor. Jag tror jag bor i fel län.....vårt landsting bekostar också bara 1 gratisförsök IVF.

Funderar på att försöka kräva att de bjuder oss på ett gratis IVF då det blivit så många tabbar i vår utredning och som orsakat så mycket onödigt lidande framförallt psykiskt, men kan ju också säga efter gårdagen att även fysiskt så kan det inte vara meningen att en patient ska behöva utsättas för det jag var med om i går!
    Läkaren sa att hon aldrig hade varit med om att det varit fel på kateterutrustningen (hon påstod att det var hål på den och läkte). Det må väl vara så och hänt, men nu var det en patient, jag, som fick lida för att det inte fungerade.....Ska det vara så eller är det en sak jag kan trycka på när vi får prata med vår rätta läkare?

Nu är jag en riktig tråkig pessimist, jag känner det.....Men känner mig just nu bara ledsen & orolig.......Men jag tycker det var så typiskt och så självklart att det skulle vara tvunget att drabba mig det som hände i går med misslyckade försök och smärta utan dess like , jag kommer ju aldrig ifrån att det händer liknande saker där sånt som är självklart ska fungera helt enkelt inte är eller fungerar för mig Gråter Inte ens bli gravid som alla andra blir till höger & vänster fungerar och trots min relativ unga ålder så är jag enligt min läkare redan i förklimakteriet.

Nä, jag måste nog tillåta mig att bryta ihop ett tag och så komma upp till ytan igen och ta nya tag. Jag vet ju att det är så livet ser ut nu och jag vet ju att jag blir stark och gladare igen, bara det går en tid och jag kan lägga detta bakom mig och sluta fundera och grubbla på hur jag tidigare hade kunnat gjort saker & ting annorlunda. Att jag borde ha startat barnverkstaden mkt tidigare så hade jag kanske sluppit befinna mig i dena sits som ibland totalt suger musten och energi  ifrån en.
    Germany - p g a längden på ditt inlägg har jag "skumläst" då jag tyckte det var lite för långt för att läsa i detalj.

Kan bara säga som Tuvalisa - enda sättet att få diagnosen bekräftad är laparoskopi. De satte upp mig både på SöS och Danderydssjukhus i kön för att det skulle gå snabbare.

Under tiden jag stod i kön 1 månad efter den misslyckade spolningen så blev jag gravid spontant. 

Röntgen kan misslyckas ja, även om det är fri passage. Äggledarna "drar ihop sig" så att det ser ut som om de är blockerade även om det inte är det. Enda sättet att ta reda på detta är laparoskopi.

Jag vill inte ge dig förhoppningar men hade jag varit i din situation, eftersom jag vet att du är yngre än jag, så hade jag kört på laparoskopi under förutsättning att läkaren går med på att skriva remissen. Det kan också vara nedsatt passage fast det inte är helt stängt.

Som Tuvalina säger är det vatten i blockerade äggledare så kan det störa IVF behandlingen och göra så att den misslyckas.

Svar på tråden Tips om dhea