• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Gaaaa

VI 4 Jag hade samma biverkningar som dig.. Mycket hjärtklappning och problem med magen, men jag trodde att det berodde på att jag redan åt levaxin och att det blev för mycket helt enkelt.

Min mens och mensverk har ändrats i princip varje gång jag stimulerats inför ivf. Nu har jag extrem huvudverk och ont i magen första mensdagen 

Hmulen Vad bra att det går åt rätt håll!!

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är nyfiken på ett nytt ivf nu efter DHEA. men jag är rädd att tiden ligger mot oss så det blir äggdonation nu höst/vinter. Då har vi ett barn (kanske två) om det fungerar.

Det låter som att det inte bara är jag som mår bra av hormoner. Min första erfarenhet var under behandlingen av min Endo, jag mådde såååå bra och mitt TSH värde sjönk.
    Ett tipps att ha koll på det nu när ni tar hormoner!!
    Sedan fick jag ju levaxin och börjar må så bra igen. Jag känner ingen skillnad nu med DHEA eftersom jag redan tagit hormoner sedan okt.

• Gaaaa

Då har jag fått resultatet på AMH värdet och det ligger på 1,5. Inte det bästa, men läkaren tyckte att det var bra.
    Så mitt stora frågentecken kvar står. VARFÖR BLIR JAG INTE STIMULERAD AV GONAL F???

• germany
    Gaaaa skrev 2012-09-13 16:54:27 följande:
    Då har jag fått resultatet på AMH värdet och det ligger på 1,5. Inte det bästa, men läkaren tyckte att det var bra.
    Så mitt stora frågentecken kvar står. VARFÖR BLIR JAG INTE STIMULERAD AV GONAL F???

Ditt AMH värde var ändå riktigt bra. Bra fråga du ställer varför du inte svarar på din hormonbehandling. Vad har din läkare sagt? Har du inte blivit föreslagen något annat hormonpreparat?
  • hemulen

Kul att se dig här Vi4. Låter som att DHEA är helt rätt för dig!

Gaaa, hur har dina stimuleringar sett ut? Doser, antal ägg etc?

• mba12
    Gaaaa skrev 2012-09-13 16:54:27 följande:
    Vad hade du för AMH innan DHEA? Hur gammal är du? Svårt att ha koll på alla
  • linköping68

Ni som äter DHEA / Prasterone....... Ni som tagit test hos läkare och fått era nivå, har ni fått veta någon referensnivå?
    Visst är det åldersbaserat? Jag fick svar idag att mitt DHEA är 2,2, men gyn som berättade visste inte referensnivå eller i vilken enhet det var mätt. (Hur inkompetent som helts anser jag!)

Sökte lite på nätet och fick fram från Karolinska att om man är 40-49 så ska man ha 3,8-26 . Fast där handlade det inte om något som har med IVF att göra utan om….. "Utredning av sulfatasdefekt med låg kvot DHEA/DHEA-S. Förhöjd nivå vid viriliserande tillstånd med binjurebarksursprung samt vid steroidproducerande binjurebarkstumörer. Komplement till S-DHEAS, S-Androstendion, S-Testosteron och S-SHBG."

Kanske kan jag inte ta dessa nivåer och överföra dem till mig och mitt tänkande att ta DHEA för att boosta äggen… Vad tror ni?

• Lillstoran
    linköping68 skrev 2012-09-14 12:51:25 följande:

Ni som äter DHEA / Prasterone....... Ni som tagit test hos läkare och fått era nivå, har ni fått veta någon referensnivå?
    Visst är det åldersbaserat? Jag fick svar idag att mitt DHEA är 2,2, men gyn som berättade visste inte referensnivå eller i vilken enhet det var mätt. (Hur inkompetent som helts anser jag!)

Sökte lite på nätet och fick fram från Karolinska att om man är 40-49 så ska man ha 3,8-26 . Fast där handlade det inte om något som har med IVF att göra utan om….. "Utredning av sulfatasdefekt med låg kvot DHEA/DHEA-S. Förhöjd nivå vid viriliserande tillstånd med binjurebarksursprung samt vid steroidproducerande binjurebarkstumörer. Komplement till S-DHEAS, S-Androstendion, S-Testosteron och S-SHBG."

Kanske kan jag inte ta dessa nivåer och överföra dem till mig och mitt tänkande att ta DHEA för att boosta äggen… Vad tror ni?

Jösses, ny blir jag riktigt nyfiken!! Det var ju dessa prover jag tog för ett par år sedan. Kände igen dina beteckningar. Visste bara inte att S-DHEAS betydde Dhea.

Måste titta vad jag hade i kväll, men som jag tolkar det så är det bättre värde ju högre, så länge inte värdet är över 28 ?

• germany

Linköping - Jag använder mig också av Karolinskas sida för att kolla alla möjliga ref.värden.
    Vore jag du så skulle jag testa DHEA med den nivå som du nu har fått berättat för dig att du har naturligt i din kropp. Jag resonerar som så att detta hormonvärde sjunker redan från 25 årsåldern och du är väl över 40 år?
    Ditt värde låg dessutom under ref.värdet, i din ålder så ska det som sagt var ligga som lägst 3,8 och ändå upp till 26 för att räknas som normalt. Så din nivå är ändå inte så hög naturligt, därför tycker åtminstone jag att du inte ska vara rädd att pröva.

Jag tar alla tillfällen i akt att prova nåt istället för att bara sitta och vänta på bättre tider. Lär väl inom en ganska så snar framtid få veta om DHEA är något som hjälper just mig. Tror att på en del hjälper det och andra så blir det oförändrat. Men jag kan i allafall känna att jag prövat och därefter har svar på om det var succe för mig eller så inte Cool

PS: Glömde att skriva att jag har aldrig fått tagit mitt värde innan jag påbörjade med DHEA....synd tycker jag för det hade varit väldigt intressant att få veta.

• linköping68

Tack för bra svar! Jag har bestämt att jag faktiskt tänker prova DHEA nu när jag såg värdena från Karolinska och att jag har lägre än deras värden för "gamlingar" i min grupp. 

Germany: fyller tyvärr 44 nästa vecka så jag är inte purung Flört Ja, värdena kan ju inte bli sämre än de jag har.
    Lillstoran: kolla gärna vad du hade och vad de sa till dig     

Svar på tråden Tips om dhea