• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Mamma gås

Gulle dig Hjärta Saknar dig oxå! 

Tackar som frågar, vi mår bara bra eller bebisen/magen mår bra å växer fint men min fibro gillar inte att vara gravid så det är en dag i taget.

Jag körde ju med fler saker jag oxå å känner igen det förvirrade tänket.. Huua, ska jag prova allt? Tills jag bestämde mig för att ta in det som skrevs å kolla upp lite till å sen gå efter min magkänsla om vad som skulle kunna passa mig. Så jag körde Inofolic och Melatonin, DHEA och Medrol/Prednisolon + annan alternativ behandling för att kroppen allmänt skulle må bättre. Har svårt å tro att det var slumpen som gjorde att jag fick ett så fantastiskt mkt bättre resultat sista gången jmf med de andra. Borde varit tvärtom eftersom jag t.o.m var 1½ år äldre. 

Hur är det med dig?? Hur ser planerna ut? Jag gick in här av en slump så jag har tyvärr inte läst på länge därför är jag noll uppdaterad.. Tungan ute  

Lycka till all kämpare!! Håller tummarna att det ska gå vägen för er! Solig  

• germany
    Mamma Gås - Härligt att bebisen i magen verkar må bra, det är det viktigaste just nu i allafall.
    Men jag hoppas också att din värk blir bättre, åtminstone sen när liten är född. Det går fort undan minsann (det kanske inte du tycker som går i väntans tider och bara vill att tiden ska gå fort? Själv så önskar jag att tiden kunde stanna lite så att inte en massa dyrbar tid förspills i denna dyra verkstad....för jag tycker dagar snabbt blir till veckor och månader.....)

Jag känner en viss lättnad över att höra att det är fler än jag som känt samma förvirring i beslut kring olika preparat. Men för tillfället så har jag åter fått tillbaka mitt lugn igen, tack vare dig och andra Hjärta

Gällande hur det är med mig och hur mina planer ser ut så dyker det upp en hälsning lite senare i din inbox istället, så slipper andra trådbesökare här som mest troligt enbart söker DHEA information läsa mina långa romaner om lite annat än just det ämnet Tungan ute
  • cff

Är det någon som har testat OV-watch?
    Jag kör ibland också med Donna-testet, men bara som komplement till glada gubben - ser ju skillnad när det är ÄL, men vågar inte lita på Donna-testet innan jag vant mig vid att tyda det. 

• Missne

Hej
    Har inte skrivit på ett tag, men har läst tillbaka lite i tråden iallfall.
    Jag har nu ätit DHEA i drygt två månader, men jag är lite skeptisk då mina ägglossningar och mensen verkar utebli efter att jag börjat med DHEA. Det gör ju att man blir rädd att detta inte passar mig. Första månaden fick jag ÄL på dag 21 och mycket sparsam mens dag 28. Nu senast så fick jag utslag på ÄL test först på dag 14 men det blev ingen ÄL (tempade och konstaterade att tempen inte ökade) fortsatte ta ÄL-tester och efter ytterligare en vecka (typ dag 21) fick jag nytt ÄL-utslag men ingen tempökning/ÄL. Verkade som att kroppen försökte igen när det inte blev nåt första gången.... Efter ytterligare en vecka fick jag nu mörkbruna flytningar i tre dagar på dag 28. Brukar ha sparsam mens, men iallafall rött blod i två dagar. Så här har jag aldrig haft förut. Är det nån annan som fått mindre mens och utebliven ägglossning som äter DHEA? Känns inte alls kul, men kan det stabilisera sig eller ska man lägga av? Har fått en del Känner mig helt Uppgiven, hade ju hoppats så på detta som ett sista halmstrå....

• germany
    Missne - Hur stor dos tar du? Jag minns en kvinna i denna tråd som tog 75 mg och då uteblev hennes ÄL, när hon minskade till 50 mg så blev det bättre. Kanske dosering borde se olika ut för oss alla.....om vi nu hade fått tagit ett DHEA prov innan vi började med preparatet. Nu kanske du har köpt det via nätet och inte fått det på recept?

Själv så har jag normalt ÄL dag 14, men efter Prasteronintag så har jag numera mellan dag 15-17. Menscykeln är på mellan 28-30 dagar. Jag ar däremot fått utslag på ÄL test (Clear Blue) varje månad.
    Mensen har för det mesta varit normal, men kanske ändå lite mindre (kan bero på akupunktur också som jag tidigare gått på).

Jag tycker inte du ska sluta ta preparatet nu när du hunnit äta i 2 månader. Fortsätt ett tag till.
    Ett tips är att du försöker få ta DHEA provet för att se vad ditt värde ligger på. Kanske behöver du inte alls tillsätta detta hormon då du ev redan har normal nivå på värdet. Jag tror att jag har haft väldigt lågt, för jag mår toppenbra sedan jag började äta DHEA. Piggare, i bland lite mera ÄL sekret, glad gubbe på ÄL-test och allmänt på bättre humör. Så i mitt fall så hoppas jag att det händer något i min kropp och framförallt med mina ägg.....Men det återstår att se. När jag testat IVF en eller 2 ggr till så kommer jag att ha veta om det funkade för mig eller ej. Värre än så är det egentligen inte och jag tror heller inte att vi ska jämföra oss med varandra för mycket, vare sig med dom som lyckats eller ej.

Halmstrån griper jag också efter, känns i allafall bra att försöka med nånting istället för att bara vänta och vänta. Det är ju inte dirket så att någon serverar en information om allt som kan hjälpa oss en bit längs vägen mot ett barn. Mkt får vi ta reda på själva, håll med om att vi alla ändå är tappra och väldigt starka!
    Inget ont som det inte kommer nåt gott ifrån till slut Solig
  • mba12

Germany fortsätter du ta 50 mg P. nu eller har du ändrat till 75 mg sen du fick ny recept?

• germany
    mba12 skrev 2012-09-11 09:24:40 följande:
    Germany fortsätter du ta 50 mg P. nu eller har du ändrat till 75 mg sen du fick ny recept?
    Jag har sedan jag fick det nya receptet följt läkares ordination.
    De ggr jag förut på eget bevåg tog 75 mg (vid enstaka tillfällen) så tog jag 2 direkt på morgonen samt 1 på kvällen.
    Nu tar jag enligt receptet, dvs 1 tablett 3 ggr / dag. Jag mår än så länge bra. Varför jag kände av högre dos sist var kanske för att jag tog 2 tabletter tillsammans, nu sprider jag ut dom under hela dagen. Eller så var det bara tillfälligt att jag tyckte jag mådde bättre på den mindre dosen förut.
  • mba12
    germany skrev 2012-09-11 16:24:09 följande:
    Jag har sedan jag fick det nya receptet följt läkares ordination.
    De ggr jag förut på eget bevåg tog 75 mg (vid enstaka tillfällen) så tog jag 2 direkt på morgonen samt 1 på kvällen.
    Nu tar jag enligt receptet, dvs 1 tablett 3 ggr / dag. Jag mår än så länge bra. Varför jag kände av högre dos sist var kanske för att jag tog 2 tabletter tillsammans, nu sprider jag ut dom under hela dagen. Eller så var det bara tillfälligt att jag tyckte jag mådde bättre på den mindre dosen förut.
    Bra.
    Jag kan inte ta på kvällen ty jag får sömnproblem. Frågade min läkare om jag ska ta 2 på morgonen eller vid lunch spelar ingen roll sa han.
    Tar 1 på morgonen med frukost och 2 med lunch.
  • Lillstoran

Mba - hur går det för dig f.ö.?

Svar på tråden Tips om dhea