• Bambi2

Tips om dhea

Missne - Jag läste just idag om Reprofit i Tjeckien. De utreder för immunologiska orsaker! Jag vet inte om de gör lika omfattande undersökningar som drD i Aten men det verkar helt klart seriöst. De är dessutom billigare på IVF och embryoadoption, så kanske immun-Diagnos/behandlingen också är lite mer överkomlig än i Aten? Jag hoppas så att det öppnar sig en dörr för dig!

• Bambi2

Missne - Jag har en bekant som är grek och han berättade en riktig skräckhistoria om kliniken där de gjorde sin 1:a IVF. Via en bekant, som kände en anställd där ska kliniken ha visat förinspelade ultraljudsbilder för att få par att tro att de hade större chanser än de egentligen hade! När de bytte klinik upptäcktes fruns endometrios och behovet att operera och sen blev hon gravid.
    "Lifeclinic" dit många åker för immunobehandling är välreputerad och det föreligger inga sådana risker. Däremot är det då å andra sidan väldigt dyrt, både immunobehandlingen och IVF. Min grekiske vän sa att det inte finns någon kontroll kring huruvida lagar efterfölj i Grekland, på gott och ont. Detta innebär att det alla fertilitetsbehandlingar som man kan komma på finns att tillgå för pengar. (T.ex. fryser nästan alla greker in det nyfödda barnets navelsträng (de som har råd), ifall de skulle behöva stamceller vid ett senare tillfälle, trots att detta inte är tillåtet.)
    Så sammanfattningsvis; en grekisk klinik med gott rykte, som funnits länge kan säkert vara bra men kosta som i Sverige eller mer. Att det är billigare i Tjeckien eller Polen tror jag inte speglar en sämre kvalitet eller kompetens, snarare att det är länder vars priser alltid har legat lägre generellt. Greklands kris är ändå inte så gammal. Vidare har jag hört att läkarutbildningarna i forna östblocket fortfarande håller mycket hög kvalitet och utbildar bra läkare, vad det nu kan vara värt.

• Bambi2

Swagger - Antralfolliklar är ägganlag som syns och kan räknas i början av en menscykel. Senare i menscykeln är det bara en eller kanske två ägg som drar ifrån och utvecklas för att förhoppningsvis mogna och släppa. Poängen med att räkna antralfolliklarna är att det ger en hint om äggreserven, d.v.s. hur många ägg som potentiellt sett kan bli mogna ägg varje månad. Alla kvinnor får färre antralfolliklar med åldern men det varierar kraftigt. AMH-värdet tros mäta just äggreserven. Varför behövs fler ägganlag då om det ändå bara är ett ägg som mognar och släpper varje månad? Antalet antralfolliklar tros hänga samman med hur pass stora chanser man har att bli gravid. Om du ska göra IVF stimuleras folliklarna så att fler än en eller två mognar, ja helst alla antralfolliklarna samtidigt, så att de kan plockas och ges chansen att befruktas. Om det då finns få blir det färre ägg att spela med. Men det kan ju också vara så att man har några få ägg men som faktiskt är bra medan andra har många ägg men bara några få är av bra kvalitet. Lite rörigt beskrivet men det är bra om man kan få sina folliklar räknade vid varje vaginalt ultraljud (omde syns just då) eftersomantalet kan variera från en cykel till en annan. Det ger ett snabbare svar än att vänta på att en dum receptionist ska vilja lämna ut provsvaren. Varför kan de inte bara skicka provsvaren till din folkbokföringsadress?

• Bambi2

Cff - vad glad jag blir att den nya behandlingen tjockade till din slemhinna! Håller tummarna för dina ägg!

• Bambi2

Grattis Swagger! Klart du ska gå och få svar på din utredning! Då kan du kanske även få svar på lite frågor om tidig graviditet, som du befinner dig i. Fråga t.ex. om Progesteron och hänvisa till vad som står i Fass. Det är ju konstigt om det skulle vara skadligt att tillföra Progesteron med tanke på hur vanligt det är att läkare förskriver det från ÄL till så sent som 12:e veckan ibland. Progesterontillskott är särskilt viktigt om man har kort lutealfas.

• Bambi2

Hej! Finns det någon i tråden som skulle kunna tänka sig att sälja 2-3 veckors förbrukning av Dhea, 25 eller 50 mg? Jag har tagit 25 mg i några månader men har bara glömt att beställa nya och nu är det bara 3 st kvar. Eftersom det verkar ta 2 veckor att få dem från USA skulle det vara jättebra om någon hade över och 14-21 tabletter à 25 eller 50 mg, så jag slipper vara utan. Jag gör min 2:a IVF med sprutstart om 2-3 veckor. Inboxa mig i så fall.

• Bambi2

Tuvalina - Jag fick väldigt kännbara biverkningar av Progynon; nedstämdhet och humörsvängningar, t.o.m. lite svårt att andas, det var som ett tryck över bröstet. Gyn bekräftade att det är vanliga biverkingar. (Men det stod inte så mycket om det när jag letade på nätet.)

Cff - jag håller fortfarande tummarna för dig, ändå.

• Bambi2

Cff - Jag hoppas vi får följa dig även på den resan med CHR i NY! Vet du ännu om du "bara" ska få konsultation och provtagning utförda av dem eller, har du tänkt dig att åka dit och få behandlingar gjorda där också?

• Bambi2

Germany! Tog Falun prover för att utreda immunologiska faktorer? Är det någon som vet vilka prover man kan tänkas få ta i Sverige, av alla de prover som tas i Aten, för att utreda om det är immunförsvaret som stöter bort embryot? Eller är det nada? Jag ska också ta Prednisolon för första gången strax innan ÄP och sen till TD men det fick jag utskrivet pga allergi.

• Bambi2

CFF och Germany - Tack för svar ang. immunologitesterna! Det går alltså inte att få testanalys på högkostnadsskyddet? Oavsett om jag är par eller singel?

Cff - har du fått svar på dina prover? Visade de något?

Jag kommer inte utreda detta ännu men tänker på det ibland... Men just nu är jag laddad inför nästa omgång och tänker tro på det. Stimuleringsdag 3 idag och det pirrar i äggslockarna. Om jag inte lyckas nu vid ET och ej heller efter FET trots Prednisolon och DHEA osv., måste jag ta mig en funderare innan min 3:e IVF-cykel. Just nu frågar jag för en bekants räkning.

• Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-28 15:02:52 följande:
    Nu har jag fått reda på mitt DHEA-s-värde. 4,6 eller 4,7 - är det bra eller dåligt? Ska jag köpa DHEA? Ska kolla lite på nätet nu.

Ng73, så kan man ju försöka börja med... 
    Vilken enhet är det mätt i? På mina labbpapper står följande referensintervall mätt i mikromol/L : 1,6-9,2. Om det är mätt i samma enhet har du alltså ett bra värde. Jag hade bara 1,7 men det kanske är normalt för min ålder.
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 17:38:19 följande:
    Jag är 42 år. Det står inte vilken enhet det är...det är 4,6 i alla fall...Prolaktin är 133 och s-lh 7,6. Vad säger dom värdena?
    Jag var 40 när provet togs. Jag tog dhea i ca 3 mån mellan IVF 1 och 2 men endast 25 mg. Vet inte hur/om det påverkade AMH eller äggen men blev gravid på IVF nr2! (Är i v. 7+2 bara så det är ännu tidigt).

Står det inte vilken enhet som Prolaktinet har mätts i? På mina papper står det 3-27 som referens för Prolaktin mätt i mikrog/L. Det måste du kolla upp.

Tog du TSH också? Det bör ligga på 1,0 för optimalt värde även om labbreferenserna anger upp till 3,5 som normalt.

LH och FSH har jag inte referensvärden på men det går att googla. Det är nog mer intressant om man ska göra IVF.
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 17:39:17 följande:
    Under rubriken referensintervall står det "se skannat svar". Hmm.
    P.S. M.a.o: Så i mina ögon ser Dhea-nivån bra ut för dig om det är samma enhet som mina mätts i. Men du kan ha ett problem med för högt Prolaktin om det är mätt i mikrog/L.
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 18:09:58 följande:
    Ojojoj, då är mitt prolaktin skyhögt! Vad innebär det? Värdet är 133 mIU/L
    Lugn! Det är inte taget i samma enhet som mitt referensvärde! Jag hittade detta (om man orkar räkna om):
    1 ug/l motsvarar 0,026-0,047 mIE/l (1).
    och även detta:

S-Prolaktin, korrigerat:
    Kvinnor 45 - 320 mU/L Det verkar stämma bättre med dina värden.
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 18:12:49 följande:
    Bambi, vad var ditt DHEA-värde innan du började ta tillskott och vad är det efter?

Mitt TSH är efter levaxinbehandling i några månader nu nere på 0.87! Och mitt T4 är på 16. Men jag undrar om jag inte borde ta tillskottet lith....vad det nu heter om levaxin inte ger bra effekt, för jag är fortfarande oändligt trött.
    Mitt s-Dhea var bara 1,7 innan tillskottet och sen tog jag inga nya prover alls. Jag borde kanske ha tagit en stark dos Dhea med tanke på mitt låga värde men vågade inte riktigt. Resultatet vid IVF 1 och 2 var näst intill identiskt i det som går att se och mäta; fick 4 fina embryon, varav 3 till frysen vid båda tillfällena, så jag kan inte säga att det med säkerhet var Dhea som gjorde skillnad men vem vet? Jag gjorde även Assisted Hatching vid min lyckade cykel och tog Prednisolon.

Du tänker att du lider Hypertyreos? Jag läste på på den sidan för ca 4 år sen och mådde så mycket bättre sedan jag fick Levaxin. Dina värden ser ju bra ut men T4... går det att få ner det på något sätt? Jag kommer inte ihåg din historia; har du gjort IVF?
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 18:43:40 följande:
    T4 ska vara mellan 12-23 så det har precis stigit vilket jag är nöjd med. Innan har det legat runt 12.

Jag har inte gjort IVF och har en 4-årig son sen tidigare. Har försökt med nummer två i ett år och precis startat en fertilitetsutredning. Fick två missfall inom loppet av ett halvår, det sista var i maj. Första missfallet var bara en tom fostersäck i v11 och andra hade fosterutvecklingen avstannat i v8 och missfallet kom i v11/12. Så jag kan uppenbarligen bli gravid men har svårt att behålla graviditeten!! Så jag ska ta progesterall eller vagitorier med progesteron så fort jag plussat. Och trombyl...Borde kanske ta prednisol som dämpar immunförsvaret vid implantationen också....eftersom jag har astma. Men jag har tagit pulmicort (kortisoninhalator) varje morgon sen ÄL i alla fall Man gör vad man kan. Sen är jag också överviktig och har nu gått ner 7,5 kg sen missfallet i maj. (Men jag har väl egentligen 20 kg kvar!!) Jag har också gått dagliga entimmespromenader och har precis ökat till två entimmespromenader om dan!
    Vi verkar ha olika referensvärden på T4 mitt står i pmol/L men jag tycker det verkar som du har bättre koll på det än jag.

Beklagar verkligen missfallen! Det måst vara så fruktansvärt. Fr.a. att vänta så länge och inte veta om fostret lever och när man vet att det inte lever, behöva vänta ytterligare... Jag är också mycket rädd för missfall men har gjort allt jag kan tror jag och måste bara ge mig till tåls. Kan tyvätt inte ta Trombyl p.g.a. allergi mot acetylsalicylsyra. Men tar Fragmin.

Progesteron kan du ta redan efter ÄL.. Prednisolon kan du försöka få av din astmaläkare om inte gyn skriver ut. Och Trombyl borde de ge dig.

Ang. Astma slutade jag ta Symbicort som innehåller långtidsverkande luftrörsvidgande då jag läst mycket dåligt om det och slutade även med Singulair och blev t.o.m. av med min konstanta huvudvärk. Jag tar däremot Bricanyl, Pulmicort och Ventoline.

Jag vet inte om man bör ta Dhea om man redan ligger tryggt inom referensvärdet, det beror nog på Testosteronet och huruvida du har haft PCO tidigare?

Träning är grymt, även att gå långa promenader, för det viktiga är ju att få igång blodcirkulationen.

Det verkar som att missfallsrisken ökar med åldern, utan att det går att göra så mkt åt det, men det är ju en mager tröst... Förhoppningvis har du gått igen det värsta nu och lyckas nästa gång!
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 19:39:51 följande:

Är du säker på det där med progesteron? Då ska jag nog börja ta det redan ikväll!! Vilket bra tips ang. prednisol, kanske jag få det av fertilitetsläkaren också. Vet du förresten om man ska undvika att springa? Jag tänker att blastocysten kanske skakar loss från implantationen....men har börjat springa så smått nu, dvs korta smålängder i mina promenader!

Jag tar också bara pulmicort och bricanyl! Men efter att jag börjat med LCHF har jag inte behövt NÅGON medicinering! Jag som medicinerat dagligen med båda innan!! Jag är inte frälst men det verkar finnas fördelar med dieten.

Tusen tack för dina ord!! Du är verkligen supergullig!! <3

Om du är säker på att du har haft ÄL ska du ta progesteronet! Ca en vecka efter ÄL ska progesteronet stiga naturligt i kroppen men vissa kvinnor kan ju behöva ett tillskott. Vid IVF får alla extra progesteron efter ET. Sen ska man fortsätta 3 veckor efter plus. En kollega var säker på att hon lyckades få barn till slut tack vare progesteron-vaggitorier.

LCHF - Intressant att du har haft så bra effekt! Jag är ofta svullen i ansiktet, magen och luftvägarna och har därför börjat intressera mig för anti-inflammatorisk kost, som är rätt likt LCHF.. men vissa saker verkar det råda diametralt olika bud om: Omega -6 ska vara inflammationframkallande enligt vissa. Enligt andra källor ska det vara inflammationshämmande... Jag har börjat med glutenfritt i alla fall.

Det ska vara helt ok att springa sägs det men jag vet att man nojar. Man ska bara inte ta ut sig helt.
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-07-01 08:15:33 följande:
    Har varit helt speedad efter progesteronkrämen igårkväll (tog nog ca 3 ggr för mycket!). Har knappt sovit något och är fortfarande "pigg". Är det vanligt? Tyvärr ser jag inte ens ett svagt streck på stickan idag så jag får vackert vänta till BIM och se.
    Jag tror inte att Progesteronet ger sådana biverkningar men kolla Fass för säkerhets skull. De biverkningar man mest talar om för proggisarna är ömma bröst och fr.a. gaser i tarmarna.

5 km på 45 min det är nästan springtid ju!
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-07-01 21:37:01 följande:
    Jag har förresten börjat ta trombyl idag! Har för mig att jag läst att man ska ta det när man plussar och jag är ju nära BIM nu. Men hur var det med progesteronet? Det ska man väl upphöra med på BIM om man inte är gravid eftersom det förhindrar att mensen kommer igång annars väl?
    Om du inte har plussat 15 dagar efter ÄL kan du sluta ta progesteronet, annars fortsätta några veckor till. Ge inte upp testandet för tidigt. Egentligen är det inte säkert förrän 14 dagar efter ÄL (och inte ens då är det alltid 100% säkert.)
Svar på tråden Tips om dhea