• SunFlower81

    fri amning -> börja jobba

    Hej,
    Jag har en tjej som är 10 månader. Om 2 veckor ska jag börja jobba och hon ska vara hemma med pappa.
    Vi har långsamt trappat ner på amningen dagtid och det har gått jättebra. Hon äter gladerligen mat och gröt. Men på nätterna har hon börjat vilja amma mer. Är det fler som har upplevt detta?
    Efter en släng med magsjuka, hon blev frisk för ca 1 vecka sedan, äter hon varje till varannan timme hela natten. Hon äter ganska aktivt i ca 5 min och sen vill hon ligga och snutta i ca 30-60 min och så börjar vi om igen... Detta gör att jag får minimalt med sömn. Jag har själv svårt att sova, och om jag blir väckt är det jätte svårt att somna om för mig.
    Är det så att vi måste sluta amma helt, för att hon ska sluta äta varje timme eller finns det alternativ?
    Hon sover i vår säng mest hela natten, ibland lyfter vi över henne i sin säng när vi går och sover och så sover hon där till första matningen, vilket var kl 4 tidigare men nu är ca kl 01.

    Jag har velat vänta ut henne, tänkt att hon nog behöver den extra närheten och tryggheten. Men nu känns det jobbigt, nästan som en totyrmetod, när jag inte sovit mer en enstaka timmar / natt i någon vecka. Jag har svårt att sova på dagen, har aldrig fungerat för mig. Det är mest bara mamma som gäller på natten, annars är pappa en stor favorit...

    Hon använder inte napp, vägrar ta den. Är inte heller något fan av välling eller flaska men kan äta lite välling som mellanmål på dagen, men inte på kvällen natten om hon är trött då är det bara amning som gäller.

    tar tacksamt emot alla tips!

  • Svar på tråden fri amning -> börja jobba
  • Tangent

    Min pojke var 11 mån när jag började jobba, har kontorstider. Då åt han väldigt lite mat, men det funkade ändå. Dock ammade han bara när jag var hemma och ammade väldigt mycket på natten. Som tur var ammade jag nästan i sömnen och jag har lätt att somna om.
    Han ville alltid amma direkt när jag kom hem och då rann all jobbstress av och jag och han blev lugna och avslappnade
    På helgerna ammade han också jättemycket. Inskolningen på dagis började när han var precis 1 år. På dagis åt han väldigt bra, tror han blev inspirerad av de andra barnen. Han var 15-16 mån när han började äta mer fast mat hemma. Det var väldigt praktiskt att ha amningen kvar under småbarnsåren, speciellt när han var sjuk. Har aldrig behövt oroa mig för att han inte fått i sig tillräckligt med vätska.
    Jag ammade honom varje natt tills han var 3 år. När han var 5 år 10 mån ville han inte ammas längre.
    Kan du försöka amma henne mycket på em, kväll och tidig morgon så att hon sover över amningsstunden på natten kanske?
    Om möjligt ta bort klockor i sovrummet så du inte vet hur ofta och hur länge hon ammar, jag slappnade i alla fall av mer när jag inte visste hur lite jag sovit.
    Kanske du också kan gå och lägga dig riktigt tidigt tillsammans med din flicka, så att du kompenserar de många uppvaken. Inte varje kväll men några kvällar i veckan i alla fall.
    Lycka till

  • MangaGirl

    Jag är i samma läge som du TS! En 11-månaders med lika många uppvak som din bebis samt att jag börjar jobba om 1 vecka.
    Har tyvärr inga råd men går i samma tankar som du, om det hjälper alls.

  • hannis

    Jag slutade amma på natten när min son var 10 månader men fortsatte att amma på dagen tills han var 2 år. Gick hur bra som helst.

  • jaså

    Känner igen mig! Min dotter ammade hur många ggr som helst per natt (typ 10 ggr) ca 7 månaders åldern. Till slut var jag som en zombie, jag sov aldrig och var supertrött jämnt.Jag försökte minska nattamningen men jag klarade inte det - det var som en ond cirkel, hon skrek och jag var för trött för att orka stå emot och så blev det snutt igen... Jag skulle börja jobba när hon var 13 månader och för mig fanns det inget alternativ, jag kände att jag inte skulle klara att jobba om jag aldrig sov, så jag slutade amma helt. Min man tog henne några nätter och det gick hur bra som helst, efter ett par nätter sov hon som en stock hela natten! Och jag blev som en ny människa! Det var MYCKET jobbigare att sluta med napp sen när hon var 1,5..

    Lycka till!

  • Moi Je Joue

    jag har precis samma problem, min son är just fyllda 1 år och jag börjar jobba imorn, vet inte hur jag ska fixa det med alla uppvak på natten men jag antar att det får bli en massa kaffe.

  • uglygodcilla81

    Sluta amma! Så gjorde mitt barn också, men det är bara en vanesak! Klart det är mysigt att snutta om man får chansen. Och det är mysigt att amma. Men det finns viktigare saker att fokusera på ibland! Min man tog henne två nätter (första natten var lite orolig), och sen tog jag den tredje (han jobbade natt). Tredje natten var  det oroligt en timme, men efter dessa nätter så sov hon sååå gott! Hela familjen blev lyckligare. Hon saknade inte amningen ett dugg. 

    En glad och utsövd mamma ger i slutresultat en lyckligare bebis än en zombie-mamma för att man låter de amma trots att de inte behöver det....  

  • cosinus

    Jag började jobba heltid när min trea var 7 månader, då helammade han och vägrade mat. Det gick bra ändå, jag lyckades förhandla till mig 2 veckors halvtid i början så att han bara behövde klara sig 4.5 timme utan mat och när jag inte var hemma så åt han och ammade när jag fanns tillgänglig. Han åt också på natten.

    Det är det absolut värsta jag har varit med om i trötthetsväg. Fy tusan vad slitigt det var och vi vågade inte ta bort nattamningen då han gick upp väldigt dåligt i vikt så det kändes helt fel att neka honom mat (och han åt verkligen på nätterna). Han var nog 10 månader när jag vi väl tog bort nattamningen och då gick det bra, då klarade han sig utan det.

    Med fjärde barnet så hade jag ett val och då tog vi bort nattamnigen innan jag började jobba igen när hon var 8-9 månader, jag gör inte om det där med nattamning och jobb. Never ever.

    Både trean och fyran har fortsatt amma dagtid till 16-17 månader och även ettan och tvåan som inte ammade fullt lika länge åt länge på dagen sen natten var borta.

    Så i ditt läge hade jag försökt ta bort nattamningen och behålla dagarna.

Svar på tråden fri amning -> börja jobba