• happy32

    Ventetid for 1.samtal til utredning i Arvika eller Karlstad sjukhus?

    Hej!

    Jag och min mann vil burja at bli utredat och vi bor i Charlottenberg. Kommer vi at bli utredet ved Arvika sjukhus eller i Karlstad? Hur lenge ventet ni på at få komma .til 1.samtal til utredning?

    Och vet ni hur utredningen funkar? Jag har eggløsning så at jag behøver kanskje inte pergo eller ekstra stimulans? Jag har regelbunden mens varje månad. Jag har forsøkt  at bli gravid i 10 år, vil gjerna ha en bebbis:)

  • Svar på tråden Ventetid for 1.samtal til utredning i Arvika eller Karlstad sjukhus?
  • TrueMeaning

    Det är längre väntetid i Arvika än i Karlstad! Jag bor i Arvika och valde att gå i Karlstad just för att där fick jag en tid fortare! Och jag gillar läkarna där mer än här i Arvika.
    Du får välja själv vart du vill gå...

    Men står du i kö för att få komma på första samtalet? Annars ringer du till Gyn och berättar eran situation så ställs ni i kö. Tar normalt tre månader innan man får en tid.

    Vid första besöket pratas det om eran hälsa, din menscykel osv... Blodprov tror jag lämnas och din man får med sig en burk hem för spermaprovstagning (kan hända att han får den hemskickad på posten)

  • happy32

    Hej:)

    Tusen tack for svaret

    Vi har inte kontaktat lekare men tenker at gjøra det så snart vi har fått oss arbete båda två. Vi er for tiden arbetsløsa så da er det inget bra at bli gravid sejer min mann. Vi har just flyttat til Sverige for kort tid sedan och søker på jobb men det er svårt at få arbete tuver så jag tenker at burja på skolan. Min mann skal burja på svensk kurs for at læra sig språket for han er i från Asia...
    Tycker ni at det er rett av honnom at kreva at vi båda två måste ha et jobb før en vi søker utredning for at bli gravida? Jag har sagt til honnom at utredning kan ta 1 år eller mer innan jag blir gravid, och efter dette går jag gravid i 9 mnder....Men han vil inte burja med utredning nu. Jag er 32 år....burjar at hasta for min del...

  • TrueMeaning

    Att någon av er har arbete är ju att föredra! Det är dyrt att ha barn men samtidigt är det många som klarar sig med att bara ena att ena jobbar.
    Jag själv är tyvärr arbetslös men väntar svar från ett jobb jag sökt , och som jag har goda chanser att få. Borde få svar den här veckan...
    Charlottenbergs shoppingcenter söker ju folk till sin matbutik som strax ska öppna, sök allt du kan söka!! :)

    Visst, utredningen kan ta tid men samtidigt är det många som blir gravida utan hjälp så fort som utredning börjat, detta pga att stressen släpper!
    Jag tycker nästan att ni ska sätta er ner och diskutera detta. Har ni råd som ni har det nu att ha ett barn? Tänk på att ni kanske blir gravida med tvillingar? Det är något som många inte tänker på...

    En utredning kostar ju också pengar, första besöket som jag ska göra till fredagen kostar 500 :- för mig och sambon.
    Så tänk på det, att även utredning kostar! Sedan är det mediciner som också kostar, om ni måste ha det....
    Lycka till och Välkomna hit till Sverige :)

  • happy32
    TrueMeaning skrev 2012-03-26 13:09:06 följande:
    Att någon av er har arbete är ju att föredra! Det är dyrt att ha barn men samtidigt är det många som klarar sig med att bara ena att ena jobbar.
    Jag själv är tyvärr arbetslös men väntar svar från ett jobb jag sökt , och som jag har goda chanser att få. Borde få svar den här veckan...
    Charlottenbergs shoppingcenter söker ju folk till sin matbutik som strax ska öppna, sök allt du kan söka!! :)

    Visst, utredningen kan ta tid men samtidigt är det många som blir gravida utan hjälp så fort som utredning börjat, detta pga att stressen släpper!
    Jag tycker nästan att ni ska sätta er ner och diskutera detta. Har ni råd som ni har det nu att ha ett barn? Tänk på att ni kanske blir gravida med tvillingar? Det är något som många inte tänker på...

    En utredning kostar ju också pengar, första besöket som jag ska göra till fredagen kostar 500 :- för mig och sambon.
    Så tänk på det, att även utredning kostar! Sedan är det mediciner som också kostar, om ni måste ha det....
    Lycka till och Välkomna hit till Sverige :)
    HejGlad

    Tack for goda rådGlad!

    Går det inte at få høgkostnadskort efter vi har betalat 1850kr i medicin utgifter på apoteket?

    Jag har nu et frikort 6mnder fremover hos min lekare, kan jag inte anvenda frikortet på alla våra besøk på sjukhuset oxså?

    Jag hoppas sjalvklart at jag snabbt hittar en jobb så at vi kan burja med utredningen

    Jag undrar om vi kan starta utredning nu och inte behøver IVF just nu men bara finna ut vad som er årsak til at jag inte blivit gravid? Kan jag frysa ned mina egg, ubefruktat eller befruktat med min manns cæd? For efter jag blir 35år er det jo svårare at bli gravid och mina egg blir dårligare med åren?

    Hur lenge ventet du på deres 1.samtal? Lycka til med deres utredningGlad
  • TrueMeaning

    Visst är det svårare att bli gravid ju äldre man blir men jag tycker du ska ringa till sjukhuset och prata om din situation och att ni försökt i 10 år.

    Jag ringde till sjukhuset i november, fick en tid den 30 mars så nu har vi varit iväg på vårat först besök. Jag har lämnat blodprov idag men sambon fick tid den 2 maj för att lämna spermaprov. Så en utredning kan ta lång tid!
    Jag hatar att vänta så jag vet inte hur jag ska klara detta haha :)

  • happy32
    TrueMeaning skrev 2012-04-02 22:01:27 följande:
    Visst är det svårare att bli gravid ju äldre man blir men jag tycker du ska ringa till sjukhuset och prata om din situation och att ni försökt i 10 år.

    Jag ringde till sjukhuset i november, fick en tid den 30 mars så nu har vi varit iväg på vårat först besök. Jag har lämnat blodprov idag men sambon fick tid den 2 maj för att lämna spermaprov. Så en utredning kan ta lång tid!
    Jag hatar att vänta så jag vet inte hur jag ska klara detta haha :)
    Hej igjenGlad

    Vad roligt at ni har fått en tid, men ja enig i at det er lenge at venta... Behøvde du inte remiss från din lekare innan du fikk tid på sjukhuset och tog blodprøv? Har du inte varit til utredning hos gyneokolog innan du tog blodprøv? På blodprøvet finner dom bara ut om du har eggløsning eller inte?
    Jatte spennende at ni er i gong med utredningenGlad

    Jag hoppas verkligen at min mann snart forstår at utredning tar lang tid, men han sejer fortfarande at jag måste hitta et jobb innan vi åker til min lekare for vidare utredning...tråkit mann jag harObestämd forutom detta er min mann perfekt och vi har et bra forhold men jag vill gjerna til utredning så snabbt som muligt. Jag skal ringa til sjukhuset och fråga dom om jag kan frysa ned egg och venta med IVF...Obestämd
  • TrueMeaning

    Vi var på sjukhuset i Karlstad (gynekologmottagningen) som gjorde en undersökning på mig och så pratade vi lite. Sedan fick jag ett papper med mig, ett remissunderlag, att visa på vårdcentralen här i Arvika... Där stod det vilka tre prover som skulle tas.
    Men sambons spermaprov måste tyvärr göras på en klinik i Karlstad!
    På mitt blodprov ser de om jag har förhöjt eller för lågt av något ämne!
    Men bara för att jag får utslag på ägglossning betyder det inte att ett ägg lossnar och kan bli befruktat! Det är lite knepigt det där!

    Jag tycker att din man tänker rätt! Jag förstår att du tycker han är dum som vill vänta men en IVF kostar på vissa ställen flera tusen, på vissa landsting kan man få tre gratis ! Vet inte hur det är i Karlstad. Samt så kostar medicinerna du ska äta inför IVFen... Det är dyrt och då underlättar det om man är två som har jobb!

    Igår beställde jag 21 ägglossningstester så nu ska jag börja testa varje månad :) jag har oregelbunden mens så jag vet inte när jag har ägglossning. Har inte de där flytningarna folk pratar om :(

  • lanalei

    Ser att det var ett tag sen det skrevs i tråden, men tänkte höra hur det gått för er? Och om du, happy32, började någon utredning? Vi ringde gynekologen idag och fick ställa oss på väntelistan för första möte. De kunde inte säga något om väntetiden så jag undrar hur länge andra har fått vänta.  

  • happy32
    lanalei skrev 2012-08-09 17:22:14 följande:
    Ser att det var ett tag sen det skrevs i tråden, men tänkte höra hur det gått för er? Och om du, happy32, började någon utredning? Vi ringde gynekologen idag och fick ställa oss på väntelistan för första möte. De kunde inte säga något om väntetiden så jag undrar hur länge andra har fått vänta.  

    Hej

    Jag har varit lenge borta i från den her tråden for at det har inte hendt någonting tuver...Vi har stått på ventelistan i Arvika gyn. 1.samtal sedan juni....Jag ringte til dom i dag och frågat nar det blir våres tur? Hon svarat at hon inte vet for at dom prioriterer dom andra som har remiss før oss....Vi har inte skickat någon remiss til dom eftersom dom har sagt forut at det inte behøvs. Men det kan gå snabbare om min lekare skickar en remiss endå til gyn. sa hon til mig i dag på telefon. Nu hadde hon ingen tid att gi mig...

    Så jatte tråkit at venta såå jattelange bare for att få vårt 1.samtal..Burdte inte vara så...

    Hur lenge har ni ventat på 1.samtal?
  • happy32
    TrueMeaning skrev 2012-04-03 10:31:17 följande:
    Vi var på sjukhuset i Karlstad (gynekologmottagningen) som gjorde en undersökning på mig och så pratade vi lite. Sedan fick jag ett papper med mig, ett remissunderlag, att visa på vårdcentralen här i Arvika... Där stod det vilka tre prover som skulle tas.
    Men sambons spermaprov måste tyvärr göras på en klinik i Karlstad!
    På mitt blodprov ser de om jag har förhöjt eller för lågt av något ämne!
    Men bara för att jag får utslag på ägglossning betyder det inte att ett ägg lossnar och kan bli befruktat! Det är lite knepigt det där!

    Jag tycker att din man tänker rätt! Jag förstår att du tycker han är dum som vill vänta men en IVF kostar på vissa ställen flera tusen, på vissa landsting kan man få tre gratis ! Vet inte hur det är i Karlstad. Samt så kostar medicinerna du ska äta inför IVFen... Det är dyrt och då underlättar det om man är två som har jobb!

    Igår beställde jag 21 ägglossningstester så nu ska jag börja testa varje månad :) jag har oregelbunden mens så jag vet inte när jag har ägglossning. Har inte de där flytningarna folk pratar om :(
    Hur går det for dig nu "truemeaning" ?

    Andra i samma situation må gjerna oxå svara mig och beretta hur lenge ni har ventat på 1.samtalet och efter detta hur det går til med utredningen

    Jeg tenker at min mann må ta spermaprøv her hemma och hur skal han få lemnat den inn på sjukhuset i Arvika eller Karlstad innan 1 timme efter han har tagit den i burken? Haha. Vad pinsamt...Vi bor i Charlottenberg och det tar kanskje 1 timme med tog och buss at åka til Arvika, och lengre tid til Karlstad...Min mann vill INTE ta burken och prøvet på et toalett på sjukhuset....Hur gjorde ni detta? Hehe:)
  • lanalei
    happy32 skrev 2012-09-04 15:54:46 följande:

    Hej

    Jag har varit lenge borta i från den her tråden for at det har inte hendt någonting tuver...Vi har stått på ventelistan i Arvika gyn. 1.samtal sedan juni....Jag ringte til dom i dag och frågat nar det blir våres tur? Hon svarat at hon inte vet for at dom prioriterer dom andra som har remiss før oss....Vi har inte skickat någon remiss til dom eftersom dom har sagt forut at det inte behøvs. Men det kan gå snabbare om min lekare skickar en remiss endå til gyn. sa hon til mig i dag på telefon. Nu hadde hon ingen tid att gi mig...

    Så jatte tråkit at venta såå jattelange bare for att få vårt 1.samtal..Burdte inte vara så...

    Hur lenge har ni ventat på 1.samtal?
    Okej, så ni har alltså väntat på första mötet sen i juni? Vi ringde och skrev upp oss på väntelistan den 9 augusti så antar att det dröjer väldigt länge innan vi hör något. Jag hade hoppats att vi åtmistonde kunde gå komma in innan jul men känns osäkert nu. 

    Vi ringde bara och sa att vi ville starta en utredning och hon skrev upp oss på väntelistan. Hörde ingenting om någon remiss eller liknande
  • happy32
    lanalei skrev 2012-09-11 19:44:04 följande:
    Okej, så ni har alltså väntat på första mötet sen i juni? Vi ringde och skrev upp oss på väntelistan den 9 augusti så antar att det dröjer väldigt länge innan vi hör något. Jag hade hoppats att vi åtmistonde kunde gå komma in innan jul men känns osäkert nu. Vi ringde bara och sa att vi ville starta en utredning och hon skrev upp oss på väntelistan. Hörde ingenting om någon remiss eller liknande

    Hej Dom sa inte til mig oxsaa at vi behovde remiss men nu nar jag ringte 3 mnder efter sa hon at dom prioriterat dom som hadde skickat remiss....Saa jag skal fraaga min doktor om han kan skicka et remiss til dom, kanskje vi faar snabbare tid daa...
  • intetnyttpåplusfronten

    Men vad lång tid det tar för en del! :o Är det alltså första samtalet ni får vänta så här länge på? Jag ringde för två veckor sedan och fick en tid för första samtal imorgon...


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • lanalei
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-11-13 19:12:54 följande:
    Men vad lång tid det tar för en del! :o Är det alltså första samtalet ni får vänta så här länge på? Jag ringde för två veckor sedan och fick en tid för första samtal imorgon...
    Ja, vi väntar på första samtalet. Vart bor ni någonstans? Konstigt att det ska vara så olika väntetider
  • intetnyttpåplusfronten

    I Kalmar. Ja det är verkligen konstigt! Har en nära väninna till mig som fick en tid efter två veckor hon också här, så det låter verkligen märkligt att en del får vänta i flera månader! 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • intetnyttpåplusfronten

    Jag har inte heller hört något om remiss förresten... 
    Jag ringde och sa att vi vill starta en fertilitetsutredning, hon ställte lite frågor och så gav hon mig tiden.. Har hört att det kan ta lång tid innan man får en tid, men jag antog att det måste gälla efter första mötet då eftersom det bara var två veckor, men det finns alltså dem som får vänta länge på att ens få en första tid?! 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
Svar på tråden Ventetid for 1.samtal til utredning i Arvika eller Karlstad sjukhus?