• Anonym (nyplussad)

träning i tidig graviditet

Hur ska jag träna i början av graviditeten (vecka 5,6 nu). Kan jag köra på som vanligt? Brukar träna styrka + kondition några gånger i veckan. Något jag ska undvika nu? Är det ok med t.ex situps? Kan man köra pilates?
    Finns det någon speciell tränings-dvd som är bra? 

• Svar på tråden träning i tidig graviditet
  • Anonym (nyplussad)

kan också tillägga att jag ska få ett nytt program på gymet, med fria vikter som jag kan träna hemma när jag sagt upp kortet. Ska man säga till att man är gravid så att de anpassar det eller ska man låta bli, inte så kul att berätta så tidigt för någon man inte känner

• Träningsexpert Elmina

Fram till vecka 20 kan du träna på som vanligt, undvik dock stretch i ytterlägen. Istället för att fokusera på den raka bukmuskeln som du tränar vid situps skulle jag rek dig att träna de sneda vilket du gör om du ligger på sidan och gör en situps. Så det nyper ditt i midjan. Pilates är mycket träning av raka bukmuskeln så träna hellre anpassad Pilates för gravida. Om du söker efter gravidträningsdvd så hittar du säkert någon bra, biblioteket har säkert. Jag skulle ändå råda dig till att berätta för gyminstruktören att du är gravid, du får du träningen ännu mer anpassad efter dig.

Läs mer om Föräldrafitness på Facebook.com
  • Anonym (nyplussad)

Tack för svar!
    Varför ska man undvika stretch i ytterlägen? Vad menas med ytterlägen? Stretchar man inte alltid i ytterlägen? Finns det någon annan stretch man kan göra? Jag blir lätt spänd i muskler så jag vill gärna kunna stretcha.

Hur är det för övrigt med simning? Kan man köra på där? 

• Träningsexpert Elmina

Relaxinet gör att ligament, senor och bindväv luckras upp och du kan översträcka dig. I ytterlägen tänker jag framförallt då man "tvingar" frammstretch genom hård press. Istället kan du göra uppmjukningsrörelser om du känner dig stel, rulla axlar mm. Simning är annars toppen om du känner dig stel, vattenmotståndet är skonsamt.

Läs mer om Föräldrafitness på Facebook.com
Svar på tråden träning i tidig graviditet