• Bellini2

Shampoo som inte svider?

Vad använder ni för shampoo som inte svider och som håret blir fint av?

• Svar på tråden Shampoo som inte svider?
  • skogsvitter
    mammatillnils skrev 2012-03-21 23:12:46 följande:
    Jag använder schampo väldigt sällan på sonen, han är snart 15 månader och har kanske använt schampo 4 ggr. Liberos babyschampoo har vi hemma, har inte märkt att det skulle svida
    Det beror ju på hur känsliga de är, vissa barn kan absolut inte använda liberos produkter, eller natusans eller något annat traditionellt som de facto innehåller en massa kemikalier.

Nu vet jag inte hur det är med just liberos, men natusan är ett av alla de märken som faktiskt avråds då det visat sig att deras produkter kan vara skadliga pga kemiska ämnen. Bara en liten parentes till er här som tipsat om natusan.
  • Cecci78
    skogsvitter skrev 2012-03-22 10:33:34 följande:
    Det beror ju på hur känsliga de är, vissa barn kan absolut inte använda liberos produkter, eller natusans eller något annat traditionellt som de facto innehåller en massa kemikalier.

Nu vet jag inte hur det är med just liberos, men natusan är ett av alla de märken som faktiskt avråds då det visat sig att deras produkter kan vara skadliga pga kemiska ämnen. Bara en liten parentes till er här som tipsat om natusan.

alla "vanliga" märken innehåller ju massa onödiga saker, både Natusan och Libero. På Liberos shampo står det följande i innehållsförteckningen: "Aqua, sodium cocoaphoacetatet, sodium laureth sulfate, glycerin, panthenol, citric acid, betaine, sodium chloride, phenoxyethanol, benzoic acid, dehydroacetic acid, tetrasodium Iminodisuccinate" inga kul grejer....

Weleda är bra, likaså Urtekram eller andra ekologiska märken. På mitt från Urtekram står det i innehållsförteckningen (som faktiskt finns på svenska istället för som ovan där man knappt förstår alls) "vatten, aloe vera, försåpad kokosolja, majsglukos, vegetabilsikt glycerin, levulinsyra, anissyra, guar-polysaccarid, citronsyra, ringblommaextrakt"  
  • mammatillnils

Att vi har libero hemma beror på att vi fått det gratis i nåt reklampaket, och med tanke på hur sällan vi tvättat sonens hår med schampo så tycker jag det känns onödigt att köpa nytt

• Vaniljkex

Har bara testat Weledas salva for narig hud (minns inte vad den heter exakt), och den talde var dotter inte alls, men inga problem med Natusan shampoo. Man far prova sig fram helt enkelt.

• Barnlängtan88

Jag måste bara säga att produkterna på Apoteket är jag livrädd för att använda. Dom innehåller bensin vilket torkar ut huden och gör att ni får smörja/tvätta oftare.

• skogsvitter
    Barnlängtan88 skrev 2012-03-24 08:25:53 följande:
    Jag måste bara säga att produkterna på Apoteket är jag livrädd för att använda. Dom innehåller bensin vilket torkar ut huden och gör att ni får smörja/tvätta oftare.
    Hahaha nej de innehåller verkligen inte bensin! Varifrån har du fått det? Tar gärna en källa på det
    Däremot innehåller de mineraloljor, du kanske bör läsa på om skillnaden...
  • Regnig måndag

Lactacyd, tvålen!

Jag har iofs aldrig hällt tvålen direkt i ögonen men det använder jag till håret för att slippa alla avfettningsmedel men vill ändå inte köra no-po fullt ut. (Lat)

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Mymemlan

Jag använder eucerin tvål till mig och sonen, washlotion heter den, och jag tvättar även hans hår med den. Dom använde den på neoentalen här till småttingarna. Den är toppen! Sonen är 2½ och är aldrig torr elr liknande.

Svar på tråden Shampoo som inte svider?