• elonpelon

Skriva: Lämna barnen hemma, utan att vara otrevlig ??

Hej !
    jag fyller 40 snart och har tänkt att ha 40-årsfest på ett trevligt ställe. Tyvärr får det "bara" rum ca 50-talet personer och vi har tänkt att skriva på inbjudan, något om att kanske lämna barnen hemma, dels så de vuxna kan få åka själva och slappna av, men även för att det är ont om plats. Hur ska man skriva, för att folk inte ska ta illa upp ?
    Vill inte att något ska känna sig illa till mods. De som har riktigt små barn, får ju givetvis ta med dem , men tonåringar som man aldrig träffar och övrig barn  som mankan lämna bort, tycker vi kanske att de kan försöka fixa barnvakt åt. Vi har absolut inget emot barn, men som sagt platserna är begränsade. Hur skriver man ???

• Svar på tråden Skriva: Lämna barnen hemma, utan att vara otrevlig ??
  • ebbebulan

Jag skulle inte ens reagera ifall någon skrev att dom ville ha en barnfri fest. Som mamma till två små är det skönt att få roa sig utan barn ibland.

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.shomalia.blogg.se
  • Pickeli

Barn är en gudgåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova. Utom de allra minsta som behöver tröst av mammas bröst.

Typ?

Google it!
  • elonpelon

Pickeli...den var bra, gillar den : )

Tar gärna mot fler tips, kan vara bra att ha, för det lär bli fler fester. Bara maken har ju 8 syskon, som har barn, som har barn, som harbarn...då kanske ni förtår. Det bara går inte och där vi ska vara är ett mysigt ställe som jag vill fira min dag på : )  

• Sanna Ryan

Skriv som Pickeli skrev  

Eller så skriver du rakt av "På grund av begränsade platser blir det en barnfri fest" eller liknande.

Lycka till!  

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • mikroE

"Platserna i lokalen är begränsade, därför bjuder vi denna gång in endast vuxna vänner. Bäbisar som är så små att de inte klarar sig utan föräldrars omvårdnad är undantagna" Jag föreslår vänligt men rakt, det är iaf vad jag skulle uppskatta.

En vän skrev något i stil med "Barn är en gåva och vi vill dem väl, för deras eget bästa bör de få vara med barnvakt då vår fest inte är barnvänlig". Jag tycker det var lite onödigt hurtigt personligen men många av hennes gäster tyckte det var 'gulligt'. Tänk på hur dina vänner är, är de mer som mig så välj en mer rak formulering annars, skriv något lull-lull som min vän...

• Pickeli

Vill bara tillägga att inget sätt förutom något i stil med "Lämna era ungjävlar hemma" är otrevligt. Det är inte otrevligt att be om en barnfri fest.

Google it!
  • Hasselnöt
    Pickeli skrev 2012-03-21 15:37:05 följande:
    Barn är en gudgåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova. Utom de allra minsta som behöver tröst av mammas bröst.

Typ?
    Kör på det här ts!
  • Pirum

Man kan också skriva "den här gången har vi tyvärr inte möjlighet att bjuda barnen". Om man inte är rimtypen. 

• elonpelon

mikro E...det låter som en supa-fest den första är riktad till eller om ; )

Tack för alla tips, nu vet jag ungefär vad jag kan skriva. Tusen tack : )  

• Mälaröbo

Jag ska själv snart skicka ut inbjudningar till vår 40-årsfest och vi tänker inte skriva nånting mer än de inbjudnas namn på kuvertet. Tar för givet att de förstår att de är de namngivna som är bjudna när jag inte skriver "Familjen Lundström".

För våra vänner och familj skulle rimmet ovan vara alldeles för hurtigt och jag skriver hellre att vi ska "dansa och parta hela natten" så får de själva läsa mellan raderna. 

• lotten86
    Mälaröbo skrev 2012-03-27 20:52:28 följande:
    Jag ska själv snart skicka ut inbjudningar till vår 40-årsfest och vi tänker inte skriva nånting mer än de inbjudnas namn på kuvertet. Tar för givet att de förstår att de är de namngivna som är bjudna när jag inte skriver "Familjen Lundström".

För våra vänner och familj skulle rimmet ovan vara alldeles för hurtigt och jag skriver hellre att vi ska "dansa och parta hela natten" så får de själva läsa mellan raderna. 
    Oj, det låter som en riskabel strategi. Min erfarenhet är att väldigt många är usla på att läsa "mellan raderna" och tar för givet en hel massa saker. Övertydlighet är nog alltid ett bättre alternativ om man vill undvika problem när väl dagen kommer.
  • Mälaröbo
    lotten86 skrev 2012-03-29 18:30:05 följande:
    Oj, det låter som en riskabel strategi. Min erfarenhet är att väldigt många är usla på att läsa "mellan raderna" och tar för givet en hel massa saker. Övertydlighet är nog alltid ett bättre alternativ om man vill undvika problem när väl dagen kommer.

Nja, det är ingen katastrof om några tar barnen med sig. De lär inte bli kvar så sent
    Mina egna barn ska för övrigt vara hemma, men går och lägger sig med barnvakten under kvällen. 
  • elonpelon

Jag skrev aldrig något sedan, utan jag tror de flesta förstår ändå och sedan är det inte jag som tar emot anmälningarna, men den som gör det kommer att säga till att barn är välkomna, men att platserna inte är så många,s å man vet ok det om mankommer : )
    Hoppas attd et blir bra.

Någon här som vet var man kan få tag i en gästbok där det står typ 40-åringen och sedan kan gästerna fylla i en hälsning ?   

• Johan70

De som bjuds in (de vuxna) får inbjudan med namn tydligt utskrivna. De som inte bjuds in (barnen) får ingen inbjudan. Behöver det vara tydligare? Förutom den närmaste släkten så är det väl ändå ingen som skulle förvänta sig att få ta med sig sina barn på en fyrtioårsfest?

• elonpelon

Johan70...det finns alla typer av gäster, men de är nog väldigt få, men de finns

Svar på tråden Skriva: Lämna barnen hemma, utan att vara otrevlig ??