Sambon vill inte längre -- relationen håller på att krascha
Det finns två talesätt som jag lever efter.
1. Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid har fått.
2. Att alltid fråga vad är bra med detta jobbiga?
När det gäller punkt ett har ni testat terapi och flera gånger konstaterat att ni inte kan ha det så här och har försökt på de sätt ni kunnat. Nu är det faktiskt dags att ta tag i saken och göra något.
När jag skilde mig var det på mitt initiativ - jag känner igen mig delvis även om det inte var alls så här illa. Kärlek, åtrå osv hade dött. Hon var bara mamma och jag var bara frustrerad.
Det första vi gjorde var att dela upp ekonomin. Se till att separera era bankkonton, se till att hon blir tvungen att skaffa ett jobb. På så sätt vinner du två saker: hon får ta ansvar för sin del av ekonomin själv och du får ta ett större ansvar för barnen.
Skaffa en lägenhet och prova-på att bo isär. Vi bodde i huset varannan vecka och själv i lägenheten varannan vecka efter ett tag, började med två dagar var för att barnen skulle vänja sig gradvis. Vi var tydliga med att under veckan i lägenheten var man inte välkommen i huset, så det gällde att få med sig allt man behövde.
När man lämnade hus och lägenhet till den andte skulle det vara färdigstädat, finnas frukost till dagen efter osv.
Så nu: du har kommit till den punkt där det är dags att prova något annat, både för din och hennes skull. Hon är uppenbarligen inte nöjd heller, men klarar sig inte av att göra sig fri. Det behöver bli konkret för er båda. Istället för att prata föreslår jag att du kollar efter något annat boende under tre till fem månader.
För oss var tre månader tillräckligt för att vi båda skulle kunna bryta våra vanor mot varandra, för henne att se att jag faktiskt kunde ansvara för mina barn, vara bra pappa. Jag reser också mycket och det var väldigt skönt att kunna säga till arbetsgivaren att nu kommer det vara så här att jag har alltid mina barn måndag och tisdagar, samt varannan fredag (och helgen.) Därför kommer jag vara i trakterna runtomkring måndag & tisdag, på kontoret på fredagar och ute hos kunder torsdagar och fredagar. Därefter bytte vi till hela veckor.
Mina största misstag är alla förknippade med att jag var för snäll. Det var ju jag som lämnade. Hon köpte ut ig hur huset, gjorde tre värderingar och hon fick köpa billigare än den lägsta och en massa andra saker runt ekonomin.
Jag vill bara uppmana dig om att vara hård här. Var benhård på att allt skall separeras ekonomiskt från dag ett när du eller hon har första dagen i lägenheten. Är det så att hon inte tjänar pengar så behöver det bli hennes problem, inte ditt. Det har varit ditt problem länge nu, det är dags för henne att möta verkligheten. Låt hennes föräldrar låna ut pengar till henne, se till att du INTE gör det. Nu handlar det om att bryta mönster.
Var konkret. Berätta för henne att du kommer att leta alternativt boende, att du vill att ni alternerar i huset. I början skall det vara fasta dagar och tider, hon får skaffa hjälp på annat håll. När det satt sig kan man börja byta och deala. Berätta att från och med exempelvis 1/5 är målet att detta börjar. Från och med då behöver hon ha sett till att hon tjänar egna pengar så att hon klarar mat och allt hon behöver pengar till inkl kläder till sig själv.
Kläder till barnen: vi delar på utgifter som är större och som är överenskomna innan, exv vinterjackor.
Kostnader för hus & lägenhet. Dela lika. Vik inte ner dig här, du kan inte börja curla henne även om det är så att du känner dig elak. Det måste vara tydligt för henne att det krävs en kraftig förändring och att hennes liv så som hon har levt det är slut.
Även om du får en förändring så måste du när du initierat detta genomföra hela perioden. Även om det kan hända att ni flyttar ihop efteråt igen har ni en fantastisk möjlighet att bryta gamla mönster och vanor och skaffa ett helt nytt liv tillsammans.
Under perioden är reglerna att ni aldrig diskuterar om ni lutar åt att hitta ihop eller inte efter perioden. Ni behöver tre månader på er att fundera för att det skall bli klart vad ni vill. När perioden är slut tar ni en diskussion på neutral mark utan barn om hur ni skall komma vidare.
Om att berätta för barnen: våra barn var 7 & 9. Det blev så uppenbart att de hade förstått att det inte var bra mellan oss att jag började gråta efteråt. Båda barnen blev istället för ledsna och arga uppenbart lättade och glada för att vi kunde berätta att vi behövde prova att bo isär, att det inte fanns något som de kunde ha gjort för att det inte skulle bli såhär eftersom det var vårt fel. Vi berättade inte att jag ville och min fd fru absolut inte ville och bestämde att barnen skulle hamna i första rummet och alltså inte skulle behöva flytta.
Så till där jag började:
Ställ dig fråga två varje gång det känns förjäkligt. I början känns det fånigt, men du kommer att se att det där kommer att hjälpa dig så att det blir tydligt att ni måste gå igenom detta för att komma vidare - vad än vidare innebär.
Lycka till.