• Alessandra

Vad tycker ni om pojknamnet Atle?

Jag älskar det! Men jag kommer inte på så många namn som passar ihop med det, så mina frågor är; vad tycker ni om namnet och vilka namn passar ihop med Atle (både pojk- och flicknamn)?

• Svar på tråden Vad tycker ni om pojknamnet Atle?
  • Alessandra
    Veladis skrev 2012-03-25 12:40:02 följande:
    Det enda negativa med Atle skulle i så fall vara att det är den försvenskade formen av Attila. Känns lite sådär, men det kan man ju bortse ifrån. Jag skulle som sagt ha valt namnet ändå, det ligger tillräckligt långt ifrån Attila.
    Varför är det negativ att det "härstammar" från Attila? Ja jag tycker Atle och Attila inte är speciellt lika.
  • Veladis
    Alessandra skrev 2012-03-25 12:55:22 följande:
    Varför är det negativ att det "härstammar" från Attila? Ja jag tycker Atle och Attila inte är speciellt lika.

Han var väl inte så snäll, Attila, i allafall inte sett från "vår" sida av historieskrivningen.
  • QueenObscene

Eftersom soptippen där jag bor heter Atleverket så tycker jag att det låter fel som namn...

• Shandi

Atle och Tyr
    Atle och Jonah
    Atle och Noah
    Atle och Vidar
    Atle och Neo

Finns mkt, dock inte så värst fina kan jag tycka ;)

• Två döttrar och en son

Jag tycker det är fint faktiskt!
    Om du och pappan (om det finns nån...) gillar det så välj det.
    Skit i vad andra ev tycker.
    Man vänjer sig och sen tycker man bra om det med.  

• Veladis
    QueenObscene skrev 2012-03-25 14:22:11 följande:
    Eftersom soptippen där jag bor heter Atleverket så tycker jag att det låter fel som namn...
    Alltså, vi bor nog i samma stad, men jag gillar både namnet Atle och namnet Eira ändå. Får jag fler barn får jag väl flytta så de inte alltid får förknippas med en soptipp och en idrottsplats (Behrn Arena heter det ju iofs numer).
    Fast jag har redan tre barn ås det blir nog varken eller för min del. 
  • maaammaaa

Min morfar hade en dräng som hette Atle, jag har för mig att han var rätt stark. Vi har en son som är en kraftig kille jag tänkte faktiskt på Atlas som namn åt honom men tyckte inte det passade att heta som en karta. Att bli föörknippad med Atleverket skulle inte kännas shysst.

• Selaine

Låter som en stor kraftig man.
    Lite svåruttalat också, blir mycket saliv där när t går över i l.
    Gillar det bara lite.

• Två döttrar och en son
    Selaine skrev 2012-03-26 21:51:09 följande
    Lite svåruttalat också, blir mycket saliv där när t går över i l.

Förvånad Vaa?
Svar på tråden Vad tycker ni om pojknamnet Atle?