Inlägg från: StinaTina |Visa alla inlägg
  • StinaTina

Höstmammor i Linköping Del 4

Hallå.

Här har vi provat hoppgungan. Wow, vilken hit det blev. Det tog någon minut men sedan kom hon på vad hon skulle göra. (inte så svårt när man spenderar hela dagarna med att hoppa i mammas knä ) Det resulterade i flera gapskratt både hos Emma och hos oss.

Maria73: Det står så här på burken. Barn över 4 månader ska ha 230 ml/mål. Då handlar det om ca 4 matningar om dagen och bara ersättning. Prova att ge henne lite drygt 2 dl och se om hon blir nöjd. Kan inte tänka mej att du kan trycka i henne mycket mera än 230 ml om du vill att det ska stanna kvar i magen.
    Sedan ser det ut som om dom mer eller mindre räknar med att det börjas lite med gröt vid den åldern. Var det svar? Fråga igen om jag inte fick det rätt.

• StinaTina

Therése, när den 25 infaller en lördag så betalas tydligen lönen ut fredagen innan. Det betyder att alla får lön på fredag den 24. Vill inte vara på Ikea en lönedag. Tror inte jag behöver förklara så vidare mycket mera.
    Iof så behöver jag vara tillbaka i stan skapligt tidigt men jag tror att det kommer vara mycket folk även om man går på förmiddagen.

Får se om jag tar mej en tur i morgon, beror på när vi vaknar och sådant

• StinaTina

Höst2, Prova med att blanda den med bröstmjölk i början tills hon går med på att äta den. Annars kan man blanda i lite socker som du gradvis tar bort, om det är sött så blir det genast enklare (ta det som sista knep). Ett annat knep är att blanda ut den med lite vatten så det blir "blaskigt" och då får mindre smak. Om hon inte tycker om flaskan så prova pipmugg. Kommer säkert på flera knep under dagen, återkommer i så fall.

• StinaTina

Soffien, gick det bra att sluta amma? Har lite funderingar på hur det kommer att gå när den dagen kommer.

Har varit på Ikea i dag och inhandlat dynan till stolen. Elouise och jag tog en promenad dit men sedan blev det buss tillbaka igen. Några leksaker och en ny skiva råkade såklart komma med till kassan när vi var på sagoland. Electric banana band är en riktigt rolig skiva, inte riktiga barnvisor utan lite fart i låtarna men fortfarande lite barnsliga. Bra att stuffa runt till.

Höst2, det är tydligen väldigt svårt att få lite äldre barn att ta ersättningen. Den är riktigt vidrig, smaka så får du se Emma var så liten när vi började så vi hade inga problem med den, hon äter och glufsar. Jag har inte kommit på några flera knep, utan att det kan gå bättre med en annan flaska men det har du testat redan.

• StinaTina

ligre: Så synd att det kom prickar igen, är du säker på att du inte ätit en liten bit choklad?

Vi hade bara laktosen i tanken från början så jag plockade alla mjölkprodukter utan just ost för det kan ju laktosintolleranta äta.
    Vi märkte en ordentlig förbättring hos Emma efter ett tag men hon blev inte riktigt bra. Vid det laget så var det någon som upplyst oss om att det troligvis inte var laktos utan proteinet som var boven så då plockade jag bort allt.
    Riktigt super dålig blev hon bara om jag drack massa mjölk, då fick hon ordentligt ont i magen dagen efter.

Emma fick först göra ett pricktest (stickprov) på armen men det visade inget så hon fick lappar på ryggen, det visade ordentlig reaktion. Om Meja är mjölkallergiker så rekommenderas du att hålla henne borta från ägg och sojaprodukter också. Kanske lika bra att köra med det direkt, i fall att.

Be bvc att skriva en remiss till allergicentrum på US. Gör det så fort som möjligt för det är många veckors kö. Jag hoppas att det inte är mjölken, inte alls kul med all special som man måste tänka på hela tiden.

Nej, nu tror jag att jag går i ide. Jag har många kraftuttryck i huvudet som beskriver vad jag tycker om dagens väder. Jag vill ha vår och varmt, sol och snöfritt.

• StinaTina

fröken här har jag en som nyps något förskräckligt. Emma nyper i allt som hon får tag i mitt ansikte, brösten och baksidan av mina överarmar (kan säga att det inte alls är trevligt). Ibland är det så jag skriker högt det gör riktigt ont. Hon har en vana att dra pappa i skägget, det kan däremot vara riktigt roligt.

ligre, Kanske har du stoppat i dej något utan att tänka på det, apelsinjuice, hemmagjord jordgubbssaft eller något annat som kan ge prickar. Om du fortsatt med gröten och prickarna är borta så bör det inte vara den.

Vad kan man ge liten tjej med hård mage mer än katrinplommon och hur mycket ska jag ge henne? Vi har igentligen inte börjat med smakisar men jag tycker riktigt synd om henne, hon tar i så dant.

• StinaTina

viola74 hur har det gått? Hur mår Ludwig?

ligre, kiwi är väl rätt starkt men prickar vet jag inte.

• StinaTina

Sonja, så häftigt att hon har börjat prata. Just mamma måste vara speciellt när hon säger för första gången.

ligre, prickar kommer till och från hela tiden på Emma. Jag vet aldrig varför.
    Det verkar inte vara gröten i erat fall om du fortsätter med den och prickarna försvinner så måste det vara något annat. Kan vara en kräm som du eller din sambo smörjer er med eller en tvål som ni använt.

Emma har börjat göra "prutt-ljud" det bara stänker dregel överallt. Idag så har hon blåst bubblor i ett vattenglas, det var så roligt. Hela hon, jag och golvet blev blött, men kul hade vi.
    Palsternacka var nog inte så jättepoppis, vilka miner. Det var hysteriskt roligt.
    Ska ge henne i dag igen, får se om det blir lika roliga miner då.

Vill gärna fika i veckan, bestäm dag så får vi se om vi kan komma.

• StinaTina

ligre, är det på lördag det är dop? Bvc rekommenderar inotyolen (ullfett) eller Locobase fet kräm. Den sista är utan ullfett och oparfymerad, kanske nåt att prova. Annars så är väl zinkpastan väldans bra, tror nog den fungerar till stjärten också.

• StinaTina

ligre, ta en dag och börja på en lista så får vi se vilka som kan komma.

Ska vi ta Claras?

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4