• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • Mandel
    lillapyy skrev 2012-03-29 23:49:52 följande:
    Men vad e poängen om inte JAG njuter av p-piller?
    Fast en relation bygger väl på att båda har det bra och är överens oavsett vad det gäller. Matlagning, nivån på städningen, sexlivet osv. Allt.
    Man ska inte behöva ha kondom om man inte vill det bara för att det finns korkade brudar som slutar med sina piller utan att meddela sina killar.

Vad ljuger /döljer dessa personer mer? Varför känner de att de inte kan vara ärliga i sina förhållanden.
    Hur kan man ta sig friheten att bestämma så stort över en annan människas livsöde att man på eget bevåg bestämmer att den personen SKA bli förälder?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mumriken
    läckerbit skrev 2012-03-30 01:56:52 följande:
    Ursäkta "melani", men har du ens läst trådstarten? Eller läste du rubriken och fortsatte direkt till att uttala dig utifrån dina egna fördomar?

För det första: Det finns gott om oss tjejer som använder eller använt p-piller utan att få men av det. Jag för min egen del tycker att det har varit många gånger bättre än kondom. Det finns inte idag såvitt jag vet motsvarande preparat för männen, så det är lite svårt för dem att ta piller för att inte få barn.

För det andra: Det är en väsentlig skillnad mellan att ta ett medvetet beslut att ha sex utan skydd och att bli förd bakom ljuset av sin partner. Vad skulle du själv tycka om ifall din partner ville ha barn men inte du och han utan din vetskap stack hål i kondomerna innan användning? Skulle du då på fullt allvar hävdat att du hade dig själv att skylla för att du inte använde ytterligare ett preventivmedel som du hade under din egen kontroll? Tror inte det, vad.

För det tredje har TS inte skrivit något annat än att han avser att göra sitt bästa för barnet, för att det ska ha det bra. Så var du har fått ifrån att han skulle önska livet ur barnet är för mig en gåta.
  • LillaLady
    Hon den där skrev 2012-03-29 22:55:59 följande:
    Ärligt talat så kan jag inte fatta det där med att kondom skulle störa sexet, spelar liksom ingen roll igentligen om det sitter en kondom där eller inte. Inte det som avgör om det blir bra sex eller ej.
    Jag som tjej håller med om att det INTE är skönt med kondom. Det stör och kuken känns inte lika mycket..
    Hur bra sexet än är så "förstör" kondomen själva känslan.
    Dum spiro, spero
  • Mandel
    LillaLady skrev 2012-03-30 08:02:28 följande:
    Jag som tjej håller med om att det INTE är skönt med kondom. Det stör och kuken känns inte lika mycket..
    Hur bra sexet än är så "förstör" kondomen själva känslan.
    Håller med!

Avskyr kondomer och har efter förlossningarna väntat så man kunnat börja med piller eller liknande igen.
    Känns mer torrt och "gnissligt" fast det kanske bara är jag som upplever det så.
    Och inget spontansex inte om man nu inte konstant bär omkring på kondomer i fickorna...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • EuphoriaMamma
    lillapyy skrev 2012-03-29 22:23:26 följande:
    Det handlar inte om att "helt plötsligt" börja använda kondom, utan om att alla från dag ett de börjar ha ett sexliv tar fullt ansvar för sitt eget skydd. Som det är nu är det praxis att bara tjejer skyddar sig, och med tanke på hur många oönskade graviditeter som sker kanske vi ska börja se ett steg längre? I mina förhållanden har pojkvänner liksom tagit för givet att jag står för preventivmedel. Varför då? P-piller är absolut inte enklare eller skönare än kondom.

Tjejers ansvar att använda skydd = tjejers ansvar när oönskade barn blir till = Lätt att skylla allt på tjejen.

Vi kanske ska börja dela lika på ansvaret? Kanske till och med gå så långt att alla människor har ett ansvar att skydda sig själva? Att tjejen äter p-piller eller whatever verkar ju tydligen inte funka speciellt bra.

Att killar förutsätter att tjejer äter piller är för att det är VÄLDIGT vanligt att tjejer äter piller, men betyder inte för den sakens skull att det är tjejen som måste skydda sig. TS tjej hade kunnat säga till honom att hon inte vill stoppa i sig hormoner och att han får använda kondom, men kondom är kostsamt, jobbigt och förstör en hel del av sexet.  TS tjej är förmodligen en av de MÅNGA tjejer som inte gillar kondomer, annars borde hon ha sagt något till honom, han är ingen tankeläsare!!!
  • EuphoriaMamma
    lillapyy skrev 2012-03-29 23:49:52 följande:
    Men vad e poängen om inte JAG njuter av p-piller?

Men om du inte vill ta piller ska du inte heller behöva göra det, du får däremot tala om det för den killen som sedan får acceptera att han får använda kondom eller vara utan. Han kanske säger att du får äta piller eller vara utan...
  • EuphoriaMamma
    melani skrev 2012-03-30 00:34:35 följande:
    Lurad till att bli far eller ej,
    Sorgligt att se en vuxen man bete sig som ett litet barn, DU DU DU. Det hela handlar bara om dig.
    Väx upp. Och inse att detta handlar om ett litet liv. Ett litet liv du verkar hellre se dött än att du tar ditt ansvar. Väldigt omoget och känslokallt.

Omoget och känslokallt av dig att skriva en sådan sak här där TS har fört fram att han kommer göra det bästa för sitt barn, MEN att han mår dåligt över att hon ljög.
  • PruttPottan

Jösses, stackare..
    Att en sådan kvinna ska få sätta ett barn till världen får mig mörkrädd.

Hoppas du kan finna det där i dig som de flesta andra har som frivilligt sätter barn till världen så du kan få vara en bra pappa och förhoppningsvis uppväga brudens ganska allvarliga brister.

ADHD-Bipolär-Borderline- GBPopad - Mamma till en Solstråle
  • Mammas Thea

Varför tror alla att det är tjejens ansvar att skydda sig. Vill man som kille inte ha barn då ser man till att man har kondom vare sig tjejen käkar p-piller eller ej. Killen har lika stort ansvar för allt ligger inte på kvinnan. Även fast man käkar p-piller så skyddar dom inte till 100%.Så Jag ser det att vill man inte ha barn så använder man kondom som kille för att vara säker för sin del även fast p-piller används så kan det inte bli nå missförstånd..

• DuTrorAttDuVet
    Mammas Thea skrev 2012-03-30 10:33:39 följande:

Varför tror alla att det är tjejens ansvar att skydda sig. Vill man som kille inte ha barn då ser man till att man har kondom vare sig tjejen käkar p-piller eller ej. Killen har lika stort ansvar för allt ligger inte på kvinnan. Även fast man käkar p-piller så skyddar dom inte till 100%.Så Jag ser det att vill man inte ha barn så använder man kondom som kille för att vara säker för sin del även fast p-piller används så kan det inte bli nå missförstånd..

om du inte vill äta p-piller så ska din man ha kondom, absolut! Om han sen vill ha barn när inte du vill, och gör hål i kondomerna så att du blir gravid, är det ditt fel då?
Svar på tråden Lurad till att bli pappa