• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • Millicent
    RockaTot skrev 2012-03-29 13:31:05 följande:
    Ts, jag kom att tänka på en sak till. Många även kvinnor blir föräldrar utan att ha velat det "just då" endel har inte tänkt på det eller trott att det inte blir av, "kanske sen..om 15 år". Så just den biten, att få barn utan att ha bestämt det själv sker väldigt ofta. Endel kan välja abort men endel tar chansen att det blir till det bästa. Jag tror din, ert stora problem blir lögnen men även de går att hantera på sikt och allt blir nog lite enklare om du kan försöka inte hamna i för dystra tankar så sök nån redan nu att tala med, via mödrar vård, abort mottagningar och vårdcentral bör du kunna få snabb hjälp, el kommunens parterapi. Ju snabbare du söker andra att prata med ju enklare tror jag innan du kan hinna bygga upp för negativa känslor mer än de som finns. Om du bara inte helt plötsligt börjar känna att detta är nog rätt ändå. För sällan finns det en exakt bästa tidpunkt att få barn på. En fördel om det inte föregåtts av en lögn men det är nog "bara" den som skiljer er åt från många andra förälders sätt att få barn.

• Thaleya1

"Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej."

Så skrev du TS. Jag förstår inte riktigt hur ni kan vara tillsammans från första början, om hon velat skaffa barn i flera år och du aldrig känt att barn är din grej....

Jag har själv velat skaffa barn i flera år, min sambo har sagt att han vill ha 4-5 barn men inte vill börja försöka försöka ännu för han inte är redo, så har han sagt i 3-4 år nu. Skulle han sagt som dig, hade jag lämnat honom.
    Och med tanke på att din flickvän gör något så extremt som att lura dig för att få ett barn, med risk att förlora dig. Så kan jag inte förstå hur hon kunnat stått ut med det svaret alls från första början - eller så hade hon redan den här planen i bakhuvudet.

• Falumamman
    RianMusik skrev 2012-03-28 18:32:50 följande:
    Kan ju nästan garantera att du känner igen dig själv i denna situation där du har gjort något liknande !

Han hade skyddat sex, trodde att hon åt P-piller ! Så det är hon som är en bitch ! Kom inte och säga att du menar kondom för om man har kondom så klassas det inte som sex utan mera som att stoppa pitten i en fryspåse !
    Knappast, mina barn har kommit till via ivf och varit väldigt planerade

Säger inte att hon gjorde rätt det var fult gjort, men sammtidigt så har man ansvar för sig själv. Visste han att hon ville ha barn så borde han tänkt lite mer på att skydda sig själv också
  • intefanvetjag01
    Karroägget skrev 2012-03-29 12:49:16 följande:
    Alltså, jag tycker vissa av er bärare av det kvinnliga könet nedsätter er själv i en felaktig position när ni skriver att "en kvinna med tickande biologisk klocka kan göra dumma saker för att hon drivs av sin fortplantningsinstinkt" (inget ordagrant citat men när jag bläddrar genom tråden ser jag flera inlägg där det skrivs om att kvinnor på peaken av sin fertilitet kan göra dumma saker för att få en avkomma). Vi är väl för guds skull inga neandertalare? Vi finns kvar här på jorden för att vi både har drifter (javisst), instinkter (självklart) med framför allt sunt förnuft (viktigast). Och att vi kan kommunicera på intelligent nivå! Att skicka sig själv och sitt släkte miljontals år tillbaka i tiden för att försöka försvara ett felaktigt beteende av en kvinna som istället borde använda sig av vår avancerade förmåga att kommunicera är befängt och framför allt kränkande mot människosläktet!

Låter som en bra idé med familjeterapi, en utomstående person kan lättare vägleda er igenom en icke-destruktiv kommunikation så att ni kan komma fram till hur ni skall leva med varandra i framtiden. För hur det än går kommer ni alltid ha med varandra att göra eftersom du -även om det var mot din vilja- är en del av barnet hon väntar. Det är ingen som ska tvinga dig att stanna om du känner att det är omöjligt att lita på henne igen, dock är det bra för barnets skull att ni kan komma överens om hur allt skall fungera i framtiden.
    Man kan inte tvinga sig till tillit. Lycka till! 
    Skit bra sagt!! Herregud liksom, snacka om att få det att låta som att männen ska minsann passa sig för man vet aldrig vad en kvinna med biologisk tickande klocka kan få för sig!?! 
    Samma med argumentet att man ska dubbelskydda sig. Om kvinnan säger att hon har skydd så får man ju tro på det (om man är i ett stabilt förhållande). 
    Bara för att man inte vill ha barn så ska man inte behöva lägga sig på operationsbordet och "cutta". 
    Nä fy fan vilka aslarvriga "råd" som uppgetts i denna diskussionstråd. 
  • Thaleya1

Ts om du ska se det från ett positivt perspektiv så ljög hon iaf inte om att hon var gravid tills abortveckorna gått ut.
    Sen så älskade hon dig nog så mycket att hon inte ville lämna dig.

Hon låter väldigt förvirrad, jag trodde det var en 20-årig tjej först, men är ni i 30-års åldern så tycker jag på något sätt att det inte lika illa från hennes sida ändå. Sen har vi ju inte hört hennes historia, men jag fantiserar lite ihop att hon var väldigt uppgiven och blev lite galen efter hennes längtan till barn.

Tycker dock inte att det är ok det hon gjorde, det var vidrigt. Hon skulle ha lämnat dig istället isåfall.

• nokz

Man kan ju vara tillsammans utan att dela alla framtidsdrömmar, faktiskt, alla vill inte ha barn och alla känner sig inte redo, fast jag vet inte om man någonsin kan vara helt förberedd eller redo för något som förändrar ens liv så mycket.

Ts, sambo är helt sinnesrubbad - och ja det säger jag som kvinna, finns inga ursäkter till att lura en man till att bli pappa. Biologisk klocka i all ära men då kunde hon faktiskt ha sagt att ts måste tänka över saken för hon vill ha barn nu och vill inte han det så kommer hon hitta en annan man. 

Dock tror jag att du kommer bli en fantastisk pappa TS, och du verkar tänka mer på ditt framtida barn än sambon och all ära till dig för det.
    Ditt förtroende till henne tror jag dock aldrig hon kan bygga upp igen. 

• Lori

Alltså, de som skriver att Ts borde använt kondom....allvarligt? ska man misstro sin sambo så mkt att man ska dra på sig kondom när man har sex? Det e för sjutton HON som gjort fel här, och jag fattar inte hur man kan lura till sig ett barn, av sin sambo, som man antagligen älskar...ska man inte vara ärlig? Hon borde informerat Ts att "nu har jag slutat m P-piller, vill du ha sex utan att riskera att det blir ett barn, använd kondom"...det e fan hennes skyldighet.

Hur hade det låtit om en kille stuckit hål på kondomen, gjort tjejen med barn o sedan tvingat henne genomgå graviditeten, för att HAN ville ha barn?

• Naniismamma
    tg2 skrev 2012-03-28 14:26:37 följande:
    Hon sa inget om att sluta äta p-piller, du sa inget att du aldrig vill ha barn. Man kan väl påstå att ni lurat varandra...

Om du läser vad TS skrivit längst upp så står det att han Alltid sagt att han inte vill ha barn ännu, alltså har ju inte han lurat henne han har ju vart ärlig om att han inte ville ha barn just nu men kanske senare i framtiden medans hon lurades att hon åt p-piller för att hon ville få en bebis och så han inte kunde göra något annat än att acceptera det eller dra, men hon har ändå vunnit då hon får den bebis hon velat ha.
  • Mrs Smith

Nej, fy vilken egoistisk människa din sambo är. Det hon har gjort är väldigt fel.

Ni har kommit överens om att skydda er genom att din sambo tar p-piller. Hon borde således ha informerat dig om att hon slutat så att du också kunde vara delaktig i beslutet.

Jag skulle aldrig förlåta min man om han gjorde motsvarade mot mig. Tex byta ut p-pillren mot sockerpiller. Tilliten skulle vara borta och förhållandet slut. Jag skulle nog anse att jag inte längre kände honom eftersom han gått bakom ryggen på mig.

Du har ju dessutom klargjort din inställning till att få barn just nu. Om hon inte håller med och det är så viktigt för henne med barn att hon inte kan respektera din åsikt, då borde hon ha tagit det mogna beslutet att avsluta ert förhållande.

Man är två om beslutet att göra barn.

Jag hade varit rosenrasande - vilket uselt sätt.

• Naniismamma
    Lori skrev 2012-03-29 16:19:47 följande:
    Alltså, de som skriver att Ts borde använt kondom....allvarligt? ska man misstro sin sambo så mkt att man ska dra på sig kondom när man har sex? Det e för sjutton HON som gjort fel här, och jag fattar inte hur man kan lura till sig ett barn, av sin sambo, som man antagligen älskar...ska man inte vara ärlig? Hon borde informerat Ts att "nu har jag slutat m P-piller, vill du ha sex utan att riskera att det blir ett barn, använd kondom"...det e fan hennes skyldighet.

Hur hade det låtit om en kille stuckit hål på kondomen, gjort tjejen med barn o sedan tvingat henne genomgå graviditeten, för att HAN ville ha barn?

Håller med dig helt.. Man informerar ifall man slutar med sitt preventivmedel sen är det isåfall upp till killen om han tar på sig kondom eller kör utan, då har han iaf blivit förvarnad o får göra sitt val.
Svar på tråden Lurad till att bli pappa