• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • Karroägget

Alltså, jag tycker vissa av er bärare av det kvinnliga könet nedsätter er själv i en felaktig position när ni skriver att "en kvinna med tickande biologisk klocka kan göra dumma saker för att hon drivs av sin fortplantningsinstinkt" (inget ordagrant citat men när jag bläddrar genom tråden ser jag flera inlägg där det skrivs om att kvinnor på peaken av sin fertilitet kan göra dumma saker för att få en avkomma). Vi är väl för guds skull inga neandertalare? Vi finns kvar här på jorden för att vi både har drifter (javisst), instinkter (självklart) med framför allt sunt förnuft (viktigast). Och att vi kan kommunicera på intelligent nivå! Att skicka sig själv och sitt släkte miljontals år tillbaka i tiden för att försöka försvara ett felaktigt beteende av en kvinna som istället borde använda sig av vår avancerade förmåga att kommunicera är befängt och framför allt kränkande mot människosläktet!

Låter som en bra idé med familjeterapi, en utomstående person kan lättare vägleda er igenom en icke-destruktiv kommunikation så att ni kan komma fram till hur ni skall leva med varandra i framtiden. För hur det än går kommer ni alltid ha med varandra att göra eftersom du -även om det var mot din vilja- är en del av barnet hon väntar. Det är ingen som ska tvinga dig att stanna om du känner att det är omöjligt att lita på henne igen, dock är det bra för barnets skull att ni kan komma överens om hur allt skall fungera i framtiden.
    Man kan inte tvinga sig till tillit. Lycka till! 

Pella 100521 <3
  • YummyMami
    Karroägget skrev 2012-03-29 12:49:16 följande:
    Alltså, jag tycker vissa av er bärare av det kvinnliga könet nedsätter er själv i en felaktig position när ni skriver att "en kvinna med tickande biologisk klocka kan göra dumma saker för att hon drivs av sin fortplantningsinstinkt" (inget ordagrant citat men när jag bläddrar genom tråden ser jag flera inlägg där det skrivs om att kvinnor på peaken av sin fertilitet kan göra dumma saker för att få en avkomma). Vi är väl för guds skull inga neandertalare? Vi finns kvar här på jorden för att vi både har drifter (javisst), instinkter (självklart) med framför allt sunt förnuft (viktigast). Och att vi kan kommunicera på intelligent nivå! Att skicka sig själv och sitt släkte miljontals år tillbaka i tiden för att försöka försvara ett felaktigt beteende av en kvinna som istället borde använda sig av vår avancerade förmåga att kommunicera är befängt och framför allt kränkande mot människosläktet!

Låter som en bra idé med familjeterapi, en utomstående person kan lättare vägleda er igenom en icke-destruktiv kommunikation så att ni kan komma fram till hur ni skall leva med varandra i framtiden. För hur det än går kommer ni alltid ha med varandra att göra eftersom du -även om det var mot din vilja- är en del av barnet hon väntar. Det är ingen som ska tvinga dig att stanna om du känner att det är omöjligt att lita på henne igen, dock är det bra för barnets skull att ni kan komma överens om hur allt skall fungera i framtiden.
    Man kan inte tvinga sig till tillit. Lycka till! 
    Men vi bär helt klart neadertalargener vilka kan göra sig påminda hos vissa ibland, inte alla men helt kalart hos vissa.
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • Karroägget
    YummyMami skrev 2012-03-29 12:51:46 följande:
    Men vi bär helt klart neadertalargener vilka kan göra sig påminda hos vissa ibland, inte alla men helt kalart hos vissa.
    Jo men vi har ju också det sunda förnuftet där för att kunna motstå. Och genomtänkta "bakom-ryggen-fasoner" som TS:s sambo gjort kan man ju definitivt låta bli att göra. Där kan man inte skylla på neandertalargenen.
    Pella 100521 <3
  • SupersurasunkSara

Nu svarar jag säkert som många andra redan har gjort:

Om DU inte vill ha barn är det DIN sak att ta ansvaret för att det inte blir några. MEN din sambo borde ha meddelat dig att ansvaret nu var ditt annars är det ju svårt att ta sitt ansvar.
    Dock, detta hoppas jag blir en varningsklocka för alla karlar där ute, när era sambos 'tjatar' om barn, dra på en kondom för bövelen!

Jag tycker du gör rätt i att åka iväg och tänka och att sen gå i familjeterapi så att barnet får en så bra start som möjligt i livet.
    Min sambo har två barn med två olika kvinnor fast han inga ville ha (och jag ursäktar på intet vis att han inte själv tagit ansvaret men anser också att hans dåvarande tjej/kk hade ansvar i att det blev som det blev) och de förhållandena har ju inte slutat så vidare bra om jag säger så. 

• YummyMami
    Karroägget skrev 2012-03-29 12:56:24 följande:
    Jo men vi har ju också det sunda förnuftet där för att kunna motstå. Och genomtänkta "bakom-ryggen-fasoner" som TS:s sambo gjort kan man ju definitivt låta bli att göra. Där kan man inte skylla på neandertalargenen.
    Man vet aldrig man vet aldrig, men något är det som gör att vissa gör saker i sin önskans tecken som är helt uppåt väggarna fel mot andra människor.
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • Person1
    Johan 978 skrev 2012-03-29 12:15:46 följande:
    Jag tror nog att jag på sikt kan ta till mig barnet och bli en bra förälder. Men det är inte det som är problemet. Problemet är vad min sambo gjort mot mig. Om man sen kallar det för otrohet, avtalsbrott eller vad som helst spelar kanske mindre roll
    Jag tycker att din fru/tjej har gjort något mycket fult och du har all rätt att vara arg.

Men det kanske blir lättare för dig att förlåta henne om du tänker på vilken svår sits du satt henne i. Du som trettioårig man kan vänta och se om du vill ha barn i framtiden, kanske om fem år, kanske om tio år. Men du kan inte kräva att en trettioårig kvinna, som vill ha barn, att vänta och se om du ändrar dig. Då blir det ju för sent för henne!

Att hon inte kan vänta är ingen ursäkt för att lura dig. Hon borde ha sagt "nu slutar jag med ppiller. Om du inte vill ha barn får du använda kondom för jag vill ha barn". Eller liknande. Men du måste också förstå att du krävt något omänskligt av henne när du ber henne riskera ett liv av barnlöshet för att vara tillsammans med dig.

Jag pratar av erfarenhet. Min fästman var några år yngre än mig och bad mig vänta med barn för att han inte var redo. Jag väntade tålmodigt även om jag tog upp ämnet många gånger. När jag var 33 år dumpade han mig för en annan kvinna som han råkat göra på smällen i en otrohetsaffär jag var helt ovetande om. Förutom det vidriga i att han bedrog mig så stod jag där 33 år och barnlös. Det har lett till att jag förblivit barnlös. När jag till slut hittade en man som ville ha barn med mig så hade mina ägg blivit för gamla och jag får inget barn. När jag snart 38. En kvinna kan tyvärr inte vänta. Men vad hon och jag skulle ha gjort var att göra slut.
  • SupersurasunkSara

Ser att några har skrivit att en kvinna bara kan få barn en viss tid och män hela livet. Sant, men det ursäktar ändå inte TS sambos beteende.

TS sambo har valet att säga; Jag vill ha barn NU, inte sen utan NU och gett TS valet att antingen ändra sig och skaffa barn nu eller så får sambon leta karl som vill alt inseminera sig och skaffa barn på egen hand.

Tyvärr finns det många killar som säger jag vill, men inte nu och så går åren och sen är det försent. Självklart är det svårt att säga, jag vill ha barn om 3 år och veta att det ÄR så, men är man i den sitsen att den ena vill ha barn och den andra inte så bör man ta sig en ordentlig funderare på det, båda två.

TS borde ha funderat på detta med barn, var det något han aldrig ville eller visste han helt enkelt inte?

TS sambo borde ha funderat på hur länge hon var beredd att vänta in TS och meddelat det.

• RockaTot

Ts, jag kom att tänka på en sak till. Många även kvinnor blir föräldrar utan att ha velat det "just då" endel har inte tänkt på det eller trott att det inte blir av, "kanske sen..om 15 år". Så just den biten, att få barn utan att ha bestämt det själv sker väldigt ofta. Endel kan välja abort men endel tar chansen att det blir till det bästa. Jag tror din, ert stora problem blir lögnen men även de går att hantera på sikt och allt blir nog lite enklare om du kan försöka inte hamna i för dystra tankar så sök nån redan nu att tala med, via mödrar vård, abort mottagningar och vårdcentral bör du kunna få snabb hjälp, el kommunens parterapi. Ju snabbare du söker andra att prata med ju enklare tror jag innan du kan hinna bygga upp för negativa känslor mer än de som finns. Om du bara inte helt plötsligt börjar känna att detta är nog rätt ändå. För sällan finns det en exakt bästa tidpunkt att få barn på. En fördel om det inte föregåtts av en lögn men det är nog "bara" den som skiljer er åt från många andra förälders sätt att få barn.

• Johan 978
    RockaTot skrev 2012-03-29 13:31:05 följande:
    Ts, jag kom att tänka på en sak till. Många även kvinnor blir föräldrar utan att ha velat det "just då" endel har inte tänkt på det eller trott att det inte blir av, "kanske sen..om 15 år". Så just den biten, att få barn utan att ha bestämt det själv sker väldigt ofta. Endel kan välja abort men endel tar chansen att det blir till det bästa. Jag tror din, ert stora problem blir lögnen men även de går att hantera på sikt och allt blir nog lite enklare om du kan försöka inte hamna i för dystra tankar så sök nån redan nu att tala med, via mödrar vård, abort mottagningar och vårdcentral bör du kunna få snabb hjälp, el kommunens parterapi. Ju snabbare du söker andra att prata med ju enklare tror jag innan du kan hinna bygga upp för negativa känslor mer än de som finns. Om du bara inte helt plötsligt börjar känna att detta är nog rätt ändå. För sällan finns det en exakt bästa tidpunkt att få barn på. En fördel om det inte föregåtts av en lögn men det är nog "bara" den som skiljer er åt från många andra förälders sätt att få barn.
    Tack för ditt svar
  • Emeliie89

Usch vilken hemsk människa hon verkar vara! Men det är ju tyvärr rätt vanligt att många gör sådär. Måste dock va svårt att leva ihop efteråt, tilliten försvinner ju.. vad du än gör, låt inte detta gå ut över barnet. Många killar skulle dra och inte vilja se varken mamman eller barnet, men då är det ett oskyldigt barn som straffas och det är inte alls rätt.

För övrigt växer man oftast in i föräldrarollen när barnet väl är fött, men det kan ta ett tag.

Lycka till med allt! 

Svar på tråden Lurad till att bli pappa