• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Lavish
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 19:54:52 följande:
    Jag har surfat runt lite och jag tror att det är 99 % chans att de kollar belastningsregistret.
    Men det är väl också så att de inte kan beställa ut något därifrån utan TS vetskap utan hon måste gå och hämta det själv, så hon kommer ju veta om det isf och få chans att ge sin egen berättelse först.
  • zannah
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-29 19:35:15 följande:
    Jisses vilken respons jag har fått, TACK till er alla för era tankar och reflektioner.

Jag tänker inte svara på något gällande mitt brott och min dom, det är inte vad jag vill med denna tråd.

Jag har fått mycket att tänka på tack vare er allihop... 

Arbetsgivaren ringde idag och ville flytta intervjun till imorgon *gulp* för de hade fått förhinder på måndag.. jisses vad nervös jag är Tyst   

Jag uppdaterar imorgon hur det gick och om jag berättade eller inte.... jag vet inte ännu hur jag ska göra... 
    jag tycker du ska va ärlig med det och ev berätta lite kort om hur de såg ut, arbetsgivaren kommer ändå att göra utdrag och fråga dej om du finns med i registret. Så säg som de är och tryck på det du lärt dej  under tiden på kåken så de ser att du utvecklats och hajjat grejjen så att säga.
    Men de ser nog mörkt ut med jobb som soctant pga det tror jag (kan inte bedömma de alls men är vad jag tror) de beror sä klart på var du ska vara, ekonomiskt bistånd är ju inga probelm direkt men inom beroendevård etc eller bar o ungdom kan de va värre kanske?
    önskar dej stort lycka till och anser att alla ska få flera chanser att ändra ett dåligt val!
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2012-03-29 19:02:45 följande:
    Hmm du ska du jobba som socionom så ska man alltid lämna utdrag i från kriminalregistret så du trollar hårt.
    ÖÖ nej så är det verkligen inte!
  • Anonym

Begär de ändå inte utdrag ur belastningsregistret vid denna typen av jobb?

• Ståaldrigstill
    vampyria2 skrev 2012-03-29 19:02:45 följande:
    Hmm du ska du jobba som socionom så ska man alltid lämna utdrag i från kriminalregistret så du trollar hårt.

Nej, det stämmer verkligen inte! Det är nog rätt sällan brottsregistret kollas utom för jobb som har med utredning av barn att göra.
  • Anonym

Om dom begär utrag från polisen, så ska det ha försvunnit. Är kvar tre år. Så ljug

• Madick
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 19:48:41 följande:
    Hoppas verkligen att du inte får jobbet. Jag hade inte velat gå till en person som dödat en annan människa om jag hade varit svag och behövt hjälp av samhälet. KLART OLÄMPLIG som socionom är du.
    Och jag känner tvärtom. Jag skulle mycket hellre få en handläggare som vet vad det handlar om än de många totalt okunniga som finns idag. När jag är svag och behöver hjälp så vill jag inte höra att jag visst kan gå hem till min man jag just lyckats lämna för att hämta mina grejer t.ex. utan att personen fakiskt förstår hur det är.

Läs gärna artiklarna i SvD idag (torsdag 29/3) om kvinnors utsatthet när de ber om hjälp. 
  • ascorbinsyra
    Anonym skrev 2012-03-29 20:47:29 följande:
    Begär de ändå inte utdrag ur belastningsregistret vid denna typen av jobb?
    Jaa....konstigt att de inte begär det vid sådan här typer jag arbeten...? Det är väl verkligen lämpligt att kolla upp, socionom är inte vilket yrke som helst, utan man arbetar ju lite arm i arm med samhället och lagen.....Obestämd
    Ska man arbeta som lärare måste man iallafall lämna utdrag ur belastningsregistret.
  • neeext

Min sambo jobbade i en lagerlokal för ett känt företag här i Sverige och han ombads hämta ut från registret så jag tror det varierar vääldigt mycket.

Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!