• simple82

    Du med kromosomfel, har barn med de el tagit prover för att utesluta de..

    Hejsan, visst inte helt vart jag skulle lägga detta inlägg men chansar på här.

    De är så att jag och min man har försökt få barn länge, och nu har vi på börjat utredning, min  man är frisk och jag vet sen innan att jag har ett kromosomfel i balanserad form, en av mina små bröder hade de i oblananserad form och dog när han va liten. Detta kromosomfel gör de svårare för oss att bli gravida och vi kommer även behöva ta prov på moderkakan redan innan vecka 9-12 för att kolla att barnet är frisk..

    Finns de några flera med kromosomfel el fått undersöka sitt barn i magen för sånt?

    Detta är ju inte så vanligt att ha svårt bli med barn pga detta.. Men någon mera med kromosomfel el barn med kromosomfel bör de ju finnas..

    MVH Mig

  • Svar på tråden Du med kromosomfel, har barn med de el tagit prover för att utesluta de..
  • RingRing

    Jag har blivit bemöt bra de gångerna jag har haft kontakt med Huddinge, så det tror jag inte är något du behöver vara orolig för. Liksom kattflickan så var vi på ett första besök innan vi började med behandlingen, under samma dag gjorde vi ett besök på klinisk genetik i Solna samt ett besök på fertilitets enheten i Huddinge.
    Sedan under behandlingen så behövde vi endast åka till Huddinge för äggplock och åter insättning. Ultraljud och blodprover togs här hemma och faxades till Huddinge. 
    Önskar dig också lycka till! 


    Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • simple82

    Vad är PGD??

    Min man är helt normal har vi fått veta vilket är underbart skönt att veta, det är ju ett problem mindre så att säga =0)

  • Kattflickan

    Preimplantorisk genetisk diagnostik.

    Du genomgår en vanlig provrörsbefruktning, Ivf. Äggen befruktas och får växa till 8 cells stadium. Då tas en eller två celler ut för analys av den aktuella genetiska sjukdomen. Om det finns friska ägg så sätts ett eller två av dessa tillbaka till dig. Om de fäster så vet du att barnet/barnen du bär på inte har din genetiska sjukdom. Detta får bara göras på Karolinska och Sahlgrenska i Sverige, inte privat. Hoppas jag förklarat bra vad PGD är.

    Millan

  • simple82
    Kattflickan skrev 2012-04-14 19:19:13 följande:
    Preimplantorisk genetisk diagnostik.

    Du genomgår en vanlig provrörsbefruktning, Ivf. Äggen befruktas och får växa till 8 cells stadium. Då tas en eller två celler ut för analys av den aktuella genetiska sjukdomen. Om det finns friska ägg så sätts ett eller två av dessa tillbaka till dig. Om de fäster så vet du att barnet/barnen du bär på inte har din genetiska sjukdom. Detta får bara göras på Karolinska och Sahlgrenska i Sverige, inte privat. Hoppas jag förklarat bra vad PGD är.

    Millan
    Jaha okey då förstår jag!! Tack så jättemycket, känner mig lugnare för varje gång jag får info om hur allt funkar!! Berätta för mannen han sa med att de va skönt o bra att veta =) Tack igen!!
  • Kattflickan

    Antingen har man det i släkten eller så kan man som jag upptäcka det när man försöker skaffa barn.

    Simple: jag har inte haft kontakt med Lund.

  • aysn
    RingRing skrev 2012-04-10 23:12:24 följande:
    Hejsan!
    Även jag har en balanserad translokation mellan kromosom 12 och 16. Jag har tidigare lyckats bli gravid 3 gånger, 1:à ett mf i v 10, 2:à graviditeten var vår fina son Isak som tyvärr lämnade oss i samband med förlossningen. Hos honom hade translokationen obalanserad vilket inte är förenat med liv. Det var efter att vi förlorat Isak som vi båda testade oss och det var då vi fick veta att jag hade en balanserad translokation.
    Vi tog redan på en massa fakta om IVF\PGD och vi kände genast att det var en behandling vi ville prova. Men i det landsting jag tillhör måste man vara 25 år för att få landstings finansierad IVF och jag var endast 22, så vi har snällt fått vänta. Under tiden valde vi att ta chansen att försöka på egenhand och efter ca 2 1/2 år så lyckades vi bli gravida. Vi var jätte oroliga men vi ville verkligen tro att vi nu denna gången hade turen på vår sida. I graviditets v 15 gjorde vi ett fostervattens prov och efter lite drygt 2 veckor får vi veta att vi väntar en flicka och att även hon har fått translokationen obalanserad. Vi fattade det otroligt tunga beslutet att avsluta graviditen, vi visste att ovasett så skulle vår flicka inte överleva och jag skulle mentalt inte klara av att fortgå graviditeten och bara gå och vänta på när hon skulle ta sina sista andetag.
    Efter våra förluster så känner både jag och min man att vi vill inte försöka på egenhand mer, jag vet inte vad ännu en förlust skulle göra med mig.
    Jag fyllde 25 år ett par månader efter avbrytandet och vår läkare skickade en remiss till ks Huddinge för IVF/PGD. I februari i år fick vi köra igång med behandling och i går testade jag positivt. Vi är så lyckliga och nu hoppas vi av hela våra hjärtan att denna graviditeten kommer att gå vägen.
    Om du har några frågor eller om det är något du undrar över så får du mer än gärna höra av dig.

    Usch, vilken svår resa ni har bakom er! Önskar er all lycka med denna graviditeten!!
  • nyfikenkvinna
    RingRing skrev 2012-04-10 23:12:24 följande:

    Hejsan!

    Även jag har en balanserad translokation mellan kromosom 12 och 16. Jag har tidigare lyckats bli gravid 3 gånger, 1:à ett mf i v 10, 2:à graviditeten var vår fina son Isak som tyvärr lämnade oss i samband med förlossningen. Hos honom hade translokationen obalanserad vilket inte är förenat med liv. Det var efter att vi förlorat Isak som vi båda testade oss och det var då vi fick veta att jag hade en balanserad translokation.

    Vi tog redan på en massa fakta om IVF\PGD och vi kände genast att det var en behandling vi ville prova. Men i det landsting jag tillhör måste man vara 25 år för att få landstings finansierad IVF och jag var endast 22, så vi har snällt fått vänta. Under tiden valde vi att ta chansen att försöka på egenhand och efter ca 2 1/2 år så lyckades vi bli gravida. Vi var jätte oroliga men vi ville verkligen tro att vi nu denna gången hade turen på vår sida. I graviditets v 15 gjorde vi ett fostervattens prov och efter lite drygt 2 veckor får vi veta att vi väntar en flicka och att även hon har fått translokationen obalanserad. Vi fattade det otroligt tunga beslutet att avsluta graviditen, vi visste att ovasett så skulle vår flicka inte överleva och jag skulle mentalt inte klara av att fortgå graviditeten och bara gå och vänta på när hon skulle ta sina sista andetag.

    Efter våra förluster så känner både jag och min man att vi vill inte försöka på egenhand mer, jag vet inte vad ännu en förlust skulle göra med mig.

    Jag fyllde 25 år ett par månader efter avbrytandet och vår läkare skickade en remiss till ks Huddinge för IVF/PGD. I februari i år fick vi köra igång med behandling och i går testade jag positivt. Vi är så lyckliga och nu hoppas vi av hela våra hjärtan att denna graviditeten kommer att gå vägen.

    Om du har några frågor eller om det är något du undrar över så får du mer än gärna höra av dig.


    Hej. Undrar hur det gått för dig och barnet? Fick du flera barn efter din dotter?
Svar på tråden Du med kromosomfel, har barn med de el tagit prover för att utesluta de..