• 4everHope

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Hej,
    Här är en till som i princip har bestämt sig för EA på Unica, Brno. Vi väljer på det och ÄD på AVA, Riga.
    Pengamässigt får man ju 5 EA mot i värsta fall ett ÄD.

Lite avhängt är det på min sambos spermiekvalitet. Idag ska vi till vår gyn och göra ul, ta blodprover och lämna spermieprov. Sambon blir 45 år så trots en biologisk son på 8 år är det ju inga garantier för pigga simmare.
    Visst vore det roligt att ge sonen ett biologiskt syskon men å andra sidan kommer det inte göra någon skillnad, en ev graviditet blir ju den samma.

Lite frågor:
    Angels, som är på gång, behövde du göra en testcykel först eller började du behandla slemhinnan direkt inför ett EA? Skickade Unica dina läkemedel eller kunde läkaren i Sverige skriva ut dessa? Hur länge ska man äta dessa läkemedel innan EA, förstår att det är avvägt på slemhinnans tjocklek som mäts dag 15-16. men när åker man i sånt fall till Tjeckien för insättning? Har massor av frågor känner jag...

Spännande att det finns en sådan här fantastisk möjlighet. Jag har också gått igenom en lång barnlöshetsresa, står om den på min sida för den som är intresserad.
    =)

• 4everHope

Tack Angels och Juliette för trevligt mottagande och svar =)

Spännande Angels, 9 maj är ju snart ju... Vi kommer alla vänta med stor nyfikenhet, miljoner frågor och hårt hållna tummar då ni är tillbaka i Sverige igen. Fick du Divina skickat till dig? Och hur många dagar tog det att få hem medicinen? Jag får min mens runt 17-18 april och det vore ju schyst att hinna med en testcykel direkt. Har man väl bestämt sig vill man ju tuta och köra...

Juliette, har jag förstått det hela rätt att du ska göra EA i din normala cykel? Vore ju såklart skönt att slippa hormoner. Lite frågor om resan till Brno. Är det till Prag man flyger då? Billiga flygbiljetter, tips? Och hur tar man sig från Prag till Brno? Har du något bra boende att rekommendera?

Visst vore det häftigt med en mammaträff till nästa vår... Drömma kan man ju och hoppet är det sista som överger en... Önskar oss alla och en var en liten bebis.

• 4everHope

Tack Juliette för resetipsen. Vi bor i Sthlm vilket känns som en fördel vad gäller flygbolag. En fråga igen... Kanske mest riktad till Angels som är mitt i behandlingen inför EA. efter testcykeln med Divina, tabl från mensdag 5 och i 21 dagar. Fick du mens först efter att tablettkuren var slut? Och började du då direkt med nästa medicinkur den som är för transfercykeln? Är det risk att man kan få sin mens under behandlingen eller styrs det genom läkemedlen? Mina frågor är ännu fler nu. Vi har fått klartecken att börja behandla för testcykeln. Min mens brukar vanligen komma dag 26-28. Unica ska skicka tabletterna på mån. Men vad händer, fick blod på pappret idag = mens igång imorgon dag 23... Det är då fan att kroppen ska spela mig ett spratt nu. Minns du hur många dagar det tog för Divina att komma fram? Säg två :) dessutom ställer min förtidiga mens till det med kommande transfer ur och EA. Ska till Spanien 31/5-5/6. Typ då det kan vara aktuellt med EA :( Är det då möjligt att styra insättningen med Medicineringen? Vill inte vänta ytterligare en mån då det inte heller är en bra tidpunkt... Tacksam för snabb respons :)

• 4everHope

Angels: såg att du bor i Sthlm län norr över. Inte så långt ifrån mig mao. En fråga, om det kör ihop sig och inte mina Divinatabletter kommer i tid till dag 5 har du några över sedan din testcykel att låna ut tills jag får mina. Då är du verkligen en Angels :)

• 4everHope

Angels, är det säkert? Du är verkligen en ängel :). Måste ha tabl tills på tis. Unica ska skicka i morgon så de hinner ju omöjligt fram. Jag skickar ett privat mail till dig så att vi kan nå varandra och jag hämta upp en karta. Jag lovar att du får igen den asap. Glad :)

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-15 09:40:11 följande:
    4everHope: Såklart man hjälper till om man kan. :) Skicka ett mail du, så kan vi bestämma något.

You have got mail :)
  • 4everHope

Imorgon börjar jag min testcykel inför EA på Unica. Tack än en gång Angels för hjälp med tabletterna :) Hoppas på EA i slutet på maj/början av juni. Har dock en Spanienresa inbokad 31 maj-5 juni så jag hoppas det är möjligt att styra transferingsdagen något.... Annars får vi väl vänta en månad till och vad är det mot alla års väntande... Vår gynekolog hjälper oss med ul och läkemedel. Var till henne förra veckan för ett check ul och blodprover. Tyvärr ville hon inte låta oss ta blodgrupp och Rh då hon sade att det inte har någon betydelse :(. Har läst i någon av trådarna att någon vände sig till blodcentralen med invändan att bli blodgivare, var det kanske Angels? Vi får väl köra samma variant. Får man veta Rh faktor automatiskt eller måste man be om det? En spännande resa väntar, men också jobbig. Känns skönt att den här tråden finns med er som vet vad man går igenom och som kämpar mot samma mål :)

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-16 08:49:00 följande:
    Man går dit, testar sig som blodgivare, dvs de tar blod som de analyserar. Sen begär man ut papper på blodgrupperingen, där all info du behöver finns. Du kan åka till Danderyd, de har dessutom generösa öppettider till typ 19.00 vissa dagar. :)

Tack för ditt svar :) Jag lämnade blodprover där för hundra år sedan med tanke att bli blodgivare. Var den perfekta kandidaten men har aldrig kommit till skott pga spruträdsla (larvigt då jag själv vaccinerar mina elever i tid och otid). Mina uppgifter borde finnas i deras rullar... Då är det bara sambon de behöver plåga :)
  • 4everHope

Blev lite nervös. Fick datum för EA av Barbora idag. 28 maj. Om nu in kropp sköter sig som den ska... Det är ju hur snart som helst :)

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-17 10:48:48 följande:
    Jag testades för 10 år sedan och mina resultat finns kvar.
    4everHope skrev 2012-04-16 20:07:24 följande:
    Blev lite nervös. Fick datum för EA av Barbora idag. 28 maj. Om nu in kropp sköter sig som den ska... Det är ju hur snart som helst :)
    Det är nära nu! 21 dagar med tabletter, sen invänta blödning och sen är det nästan dags. Å tiden kommer gå i raketfart; har gjort det för mig i alla fall.

Ska ringa Danderyd idag :) Stackars sambon är sönderstucken sedan blodproverna vi tog hos Gyn. Tur att han har en till arm ;) Ja det kommer gå fort. Tiden går ju fort ändå den här årstiden. Och snart ska du dit. Känns nästan lika spännande för mig som för dig. Du som sonderar terrängen åt mig ;)
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption