• 4everHope

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Juliette, tråkigt att höra att eländet fortsätter att drabba er. Är nog klokt att vänta med EA tills din kropp och själ är i balans :) Själv har jag värsta våndan vilket donatorpar jag ska välja... Vill ju välja "rätta" blastocysterna den här gången...

• 4everHope
    Sötisa skrev 2012-08-31 12:22:21 följande:
    Hej alla, här var det tyst.. Jag ska till Unica om en veckan ungefär, hur går det för er andra?? Är det någon som kan hjälpa mig med Agolutinsprutorna? Vi fick inga kanyler medskickade utan bara glasflaskorna med innehåll. Vart tar man dem, i armen, magen , rumpan?!? Hur får vi tag i sprutor.. Fick lite dålig information där känner jag.. Ska ta första på måndag och hoppas jag hinner få något svar här eller från Unica.. Hoppas ni mår bra! P

Hej Sötisa, Sitter på planet påväg hem från Prag. Gjorde EA igår och fick in två toppfina blastocyster :) Nu börjar den jobbiga väntan, testdag 13/9.... Förstår att du måste känna dig förvirrad gällande Agolutin inj. De ska tas intramuskulärt alltså i en stor muskel, rumpan el låret. Har inte Barbora bifogat ett youtube klipp på injektionsteknik? Googla på nätet så hittar du. Gällande sprutor och kanyler så kan jag inre hjälpa dig. Behöver själv de jag har. Om du ringer gynekologen du varit i kontakt med inför EA här i Sverige så kan säkert de bistå med detta. Annars tycker jag du ska RINGA till Unica idag och be dem skicka. Då hinner du få dem tills det är dags. Lycka till med allt :)
  • 4everHope
    Sötisa skrev 2012-09-01 11:54:49 följande:
    4everhope- Härliga nyheter med dina blastocyster!! Stort grattis! Jag har fått svar från Unica och de bad om ursäkt och sa att jag skulle kontakta Apoteket här i Sverige vilket jag gjorde men de kunde inte hjälpa mig... Jag får försöka på annat sett, möjligen att de kunde hjälpa till på vårdcentralen sa de på Apoteket. Jag fick ett klipp från Barbora ang hur man tar dem nu iaf. Tack för hjälpen. Håller tummar för dig nu. 13:e, det är i te långt;)

Va bra att du fått instruktioner om inj. Tänk på att massera instickstället efter given inj då det kan bli lite stel och ömt i muskeln. Och att alt hö och vä. Det kommer gå bra. Hoppas nu de är hjälpsamma på VC med sprutor och kanyler. Tack för lyckönskningen, vet att sista 7 dagarna kommer kännas som hundra år och skit jobbiga... Lycka till då det är dags för dig, hoppas vi båda får glädjas åt plus :)
  • 4everHope

Tack Angels :) och jag förstår ditt beslut att vänta. Med tanke på att varje försök kostar både pengar och kraft är det ju viktigt att man är i rätt fas i livet. Din tur kommer... Sötisa, nålen bör vara runt 4 cm då du ska ner i muskel, annars risk att inj går sc alltså i fettet och då blir inte effekten densamma. Jepp fick pregnyl efter EA. Förutom Estrofem, folsyra och Agolutin är jag ordinerad Prednisolon (kortison) och Fragmin (blodförtunnande). Dessa mediciner är jag ordinerad pga att jag haft fyra missfall så om du inte har haft problem med det så är det inte säkert att du behöver dessa.

• 4everHope

Sötisa, stackare vilket krångel för dig. Klart jag kan hjälpa dig m fyra nålar. Har flera vänner som är sjuksköterskor så de kan ordna fram nya nålar till mig :) Frågan är bara vart du bor? Ska de skickas per post så har du dem nog inte förrän på tis och ska du börja mån morgon är det ju lite to late... Bor du i Sthlm kan vi mötas upp så kan jag lämna över nålarna till dig. Inboxa mig hur vi gör. Ett alternativ är ju annars att du tar progesteron vagiatorer, dessa har du väl utskrivna på recept kanske? Vet att det var någon i tråden som har sprutfobi som tog det istället. Och i Sverige och många andra länder tas progesteron endast vaginalt. Men som sagt inboxa mig så bestämmer vi hur vi gör :)

• 4everHope

Sötisa, angående Prednisolon, jag började självmedicinera det vid förra försöket och tog då 10 mg per dag. Det var ok m läkaren så jag tar samma dos denna gång.. Ibland gör man lite som man vill ;)

• 4everHope

F-n vad jag hatar den här tiden, ruvartiden. Åh så är man så du och läser om symtom hit och dit... fast man vet att de som blir gravida naturligt (inkl mig själv) oftast inte känner el misstänker en graviditet förän man gått över mensen några dagar.... Kan man gå i dvala till den 13:e?!

• 4everHope
    Angels skrev 2012-09-06 10:46:25 följande:
    Jag vet precis vad du pratar om och självklart är vi inte ensamma om detta, men det är jobbigt ändå. Håller alla tummar för att det går vägen för dig denna gången. Jag brottas för tillfället med en helt annan ångest och den är åldersrelaterad. Inte alls rolig och jag känner att livet rinner ifrån mig utan att ens ha börjat. Känns som att livet är pausat samtidigt som det rinner på i en rasade fart. Kommer det någonsin bli min tur? Känner för att kasta in handduken. Kanske man skulle välja ett liv utan barn och med karriär istället, istället för att stå och stampa, så kanske ångesten lägger sig... Det mest jobbiga är att alla vill förstå och kommer med massa press och dumma idéer och kommentarer när de egentligen inte har en aning om vad jag går igenom och hur less jag är på allt. Jag undrar om det går att hitta en psykolog som genomgått detta och som faktiskt på riktigt kan sätta sig in i tankar, sorg och kamp mot klockan...

Tack snälla du =)
    Ja den ångesten du nämner är inget rolig =( Man kan ibland inte låta bli att få vara lite bitter och tycka att livet är orättvist. Att gå och prata med någon är väl en god idé. Tänker att du kanske kan kontakta kliniken där du genomgått utredning och ivf. De måste väl veta någon lämplig kurator eller psykolog eller kanske tom har någon knuten till kliniken. Själv fick jag prata med en kurator knuten till Octaviakliniken efter flertalet ivf behandlingar med två mf på rad. Hon var jättebra. Minns inte hennes namn tyvärr...
    Varm kram
  • 4everHope

Lycka till idag Sötisa :) Själv har jag typ nada symtom, testdag tors. Och med all symtomhysteri här på FL känner jag mig lite uppgiven och tror inte på att det gått vägen denna gång heller... Ja ja om några dagar vet jag. Juliette, hoppas att du mår något bättre. En fråga till dig. Läste i någon av trådarna att du skrev att fjärde försöket bjuder Unica på. Stämmer det? Gäller det både ÄD och EA, vet du?

• 4everHope

Sötisa håller tummen för att det går bättre än vad det gick för mig... testade nagativt idag =(

Just nu känner jag mig extremt bitter. Varför vill det sig inte då man har de bästa förutsättningar, alla medicinering man kan tänka sig, perfekt slemhinna och finfina blastocyster...
    Sometimes life sucks!

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption