• 4everHope

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Pekka1971 skrev 2012-04-22 19:18:57 följande:
    Jag har en son som kom till på naturlig väg, han är 7 år nu. Pga felbehandling av sjukhuset i samband med förlossningen kan vi inte få barn på naturlig väg. 7 ivf och embryodonationer. Skall kontakta kliniken i morgon och kolla vad dom tror om fortsättning. Byter jobb också i morgon. Det är nog bra för då går tiden snabbt till nästa försök, det får nog bli ett till.

Välkommen till detta lilla krypin :) Beklagar ännu ett minus. Vet hur jobbigt det är men längtan efter barn ger så mkt mer kraft och ork än vad man kan föreställa sig. Vi har ännu inte provat göra EA, har vårt första försök på gång med testcykel. Planerat EA 28 maj. Vilken klinik har ni gjort era EA på? Skönt med nytt jobb och något annat att fokusera på än bara barnverkstad... Lycka till med nya jobbet :)
  • 4everHope

Satt och funderade, är det ok att flyga med alla mediciner el behöver man ha ett intyg från läkaren? Man vill ju inte hamna i tullen och få misstanke om knark i bagaget ;)

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-24 01:04:00 följande:
    Ingen aning, men det kanske bör kollas upp. Om man inte åker för lång tid innan själva insättningen så behöver man bara en del tabletter med sig som tur är och inte några sprutor.
    Om jag förstått det rätt ska man i fem dagar innan EA ta inj Agolutin. Då blir det någon spruta att få med i handbagaget. Men å andra sidan måste ju diabetiker ha med sig insulin då de reser. Men ett läkarintyg kanske är bra så att man slipper problem, även om de särkert kommer lösa sig vid en förklaring hos tullen... Glad
  • 4everHope
    Angels skrev 2012-04-24 10:50:33 följande:
    Då tar vi inte samma i så fall. Jag ska ta cetrotide och Ovitrelle, men det är mellan 7-10 dagar innan EA.

Min mens är riktigt trögstartad. Ska egentligen börja med Estrofem i morgon, men det lär ju inte hända. Nu väntar jag bara på att skiten ska komma igång. Skulle kommit i lördags, i söndags var det ljusrosa på pappret, igår var det ljusrosa på pappret och lite lite blod och än så länge idag ingenting. Detta verkar ta ett tag... *suck*
    Jag ska också ta de mediciner du skriver men Agulotin är för att höja upp progesteronhalten i kroppen innan EA. Och för att uppnå en jämnare dos i kroppen tar man injektioner i början ist för vagiatorer. I Sevige får man vaginalt progesteron efter embryoåterföring men utomlands vill de att man börjar antal dagar innan för bästa resultat. Klipper in vad jag fick för info om det av Unica.

"We always recommend Agolutin during the crucial time (prior the embryo transfer till the pregnancy test).
    Agolutin is an injection form of progesterone and therefore ensures the required and stable dose of progesterone every day. Prof. Maly, the head of Unica Clinic, has the experience that Agolutin may higher the chances of conceiving by 8%."

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-24 10:50:33 följande:
    Min mens är riktigt trögstartad. Ska egentligen börja med Estrofem i morgon, men det lär ju inte hända. Nu väntar jag bara på att skiten ska komma igång. Skulle kommit i lördags, i söndags var det ljusrosa på pappret, igår var det ljusrosa på pappret och lite lite blod och än så länge idag ingenting. Detta verkar ta ett tag... *suck*
    Fasiken vad segt, då man för en gång skull vill få sin mens så är den försenad...
  • 4everHope

Hur går det Angels, har du fått din blödning och kunnat börja behandlingen inför EA? Sjukt spänd på er och vår kommande resa =)

• 4everHope

Och tack Angels för tipset om EU-kortet = sjuksförsäkringskortet. Nu är det beställt och om 10 dagar ska det ligga i brevlådan =)

• 4everHope
    Hks skrev 2012-04-25 17:34:01 följande:
    har ni fått hjälp med att mäta slemhinna osv här i sverige? får ni gå hos någon privat gyn? (jag skulle inte få nån hjälp i v-ås iaf av landstiget med att kolla upp tester osv pga jag har ett äggdonations försök kvar i sverige (om jag har egen donator vilket jag inte har, därför söker jag mig utomlands... makens sperma är inte heller så bra så jag tror vi har större chans med embryoadoption) 

Vi får hjälp av den gynekolog som tidigare hjälpt till vid ivf behandlingar. Hon är super bra men har mkt att göra så jag tror att hon endast är behjälplig till fd patienter. dessutom finns hon i Stlhm så det hjälper ju inte er ändå.

kan man göra i naturlig menscykel eller ska man ta medeciner? 

Vi gör inte i naturlig cykel utan följer ett schema. har inte fått andra alternativ och fördelen med att medicinera är ju att man kan styra kroppen lite grann om nu något kommer ivägen, en Spanientripp tex, så kan man anpassa lite efter det. det går ju inte i naturlig cykel.

jag är en väldigt ovan resenär...(pinsamt)  tänker att vilket land tror ni det är lättast att ha kontakt med språkmässigt och resa till? måste ha med det i beräkningarna också, var först inne på grekland men det känndes så långt bort? ryssland och visum hur fungerar det?

har inte kollat upp något annat land än Tjeckien och det är enlig Juliette enkelt att ta sig från flygplats till klinik. Och de är bra på engelska, i varje fall kontakten vi har på Unica.

tack till er som svarar...  
    och stor lycka till er alla som kämpar med den efterlängtade lillingen... hoppas snart det blir vår tur med :)

Lycka till till dig också =)

• 4everHope

Åter igen, dumt att skriva inlägg via Iphone. Mina svar hamnar in under dina olika frågor, Hks. =)

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-27 22:47:39 följande:
    Lite seg med skrivandet, hinner inte riktigt. Har fått tid för EA den 13 maj, men jag måste kolla om det går att skjuta på det en dag, har svårt att få till mitt livspussel annars. Trodde faktiskt inte de gjorde insättning på helger. Mensen kom i alla fall på vår årsdag. Får hoppas det är ett gott tecken. Skulle vi göra en lista förresten?

Klar det är ett gott tecken, nu jäklar. 13 maj inte långt kvar, spännande och allt lycka till. Dela gärna med dig om hur allt går. Flyg resa boende bemötande.. U name it :)
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption