• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • pink lily

PS Vill även vädra en tanke jag haft länge, apropå den situation att man kan föda icke-biologiska barn idag. Kunskapsspridning om vad det innebär -för att avdramatisera - är ju A och O, men det känns som det mer riktar sig till vuxna, inklusive våra politiker. När det gäller jämnåriga till barn och barnen själva som blivit till genom ÄD och EA eller spermadonation, så skulle jag vilja se mycket mer barnböcker som handlar om det. Det finns fina barnböcker om det i USA. De enstaka barnböcker jag sett på svenska nämner att barnet kan få reda på donatorernas identitet när de blir myndiga. Detta stämmer ju inte för föräldrar som vänt sig till länder där donatorers id är okänd enligt lag. Tänker mig att många barn faktiskt inte mår bättre av få se/läsa en sådan bok i dessa fall. Kontentan är att jag vill uppmana alla föräldrar som lyckats i IVF karusellen att skriva böcker för sina och andras barn som avdramatiserar och fokuserar på andra saker i donatorssituationen än just vem som är donator. Det är väldigt lätt idag att publicera egna böcker via förlag på Internet od. Tänk vad härligt att kunna hitta hjälp, stöd och intressant läsning för barn (och vuxna) i en färgglad barnbok, som lyfter fram kärleken till barn ochtill livet och som inte handlar om vem som gjort vad i "barnagörandet". Ja, det var bara en tanke ... Om jag någonsin blir välsignad med ett barn, då ska jag minsann dra igång ett barnboksprojekt!

• hjärtebubblan
    Juliette F skrev 2014-03-22 12:47:49 följande:
    Ja, det är det värt om problemen försvinner, definitivt!! Så resonerar vi också, och härdar ut. Lite bättre i magen båda två nu. 8 dagar kvar för mig, 24 dagar för maken.

Jag undrar hur det var möjligt att vi trots allt fick fram två blastocyster med makens ureaplasmadrabbade spermier!! Simmarna var ju i dåligt skick enl spermaprov, och Unica hade svårt att hitta 10 dugliga som behövdes till äggen... 7 blev befruktade, och 2 embryor tog sig till blastostadiet. Det var bra enligt dom, trots allt.

Men jag vet nu (pga ett mail från klinikchefen på Unica) att det var "svaga" blastisar som jag fick tillbaka... De menade detta var orsaken till att jag inte blev gravid. Så Penny har säkert rätt!

Men jag / vi hade ju ureaplasma - det testade de inte! Rynkar på näsan Så det är en hel räcka med olyckliga omständigheter.

Vi känner också att det är märkligt att ingen IVF-klinik tipsat oss om detta test, när det tydligen är så lätt för oss här att googla fram info om sambandet ureaplasma + dåliga spermier samt ureaplasma + missfall etc.

Ska inte de som jobbar med IVF känna till det, veta bättre än vi? Eller är det mycket prestige inblandat klinikerna emellan? Det känns som jag har fått vara vår egen läkare, leta info som en dåre, hittat till Serum och Penny till slutHjärta. För jag kände på mig att vi hade ureaplasma - och det hade vi också! Men nu har det gått snart 10 år av bebiskamp och krafterna börjar ta slut, så även pengarna.Obestämd
    Ja du... man kan undra vad läkarna håller på med. Jag sa flera gånger att jag haft en bv. Jag tror ju att maken smittat mig tillbaka med den för i Sverige behandlar man bara kvinnan. Nu har jag gått med den länge och den påverkar oss båda negativt. Ska bli väldigt kul att se vad som kommer av det hela. Ska för det första bli intressant att se hur ni svara på behandlingen och sen hur det går för oss. 

Här ska samlas mens för den kom väldigt efterlängtat idag. :)
  • Juliette F
    pink lily skrev 2014-03-22 13:04:53 följande:
    Hej! Varit borta från familjeliv.se ett bra tag. Efter misslyckat IVF 2010 har jag försökt kurera mig både efter sviterna av massiv hormonbehandling, och efter ledproblem som dök upp strax efter det. Kommer ihåg Juliette - hej! - från den här tråden som jag kikade i för ett bra tag sen, känns det som. Ser nu att många kämpar vidare fortfarande, och här är ännu en som inte gett upp. Jag beundrar er och blir inspirerad! Jag tror mina egna ägg är ute ur leken nu, och förmodligen kommer vi att landa i EA av kostnadsskäl. Jag har också autoimmun problematik och har sneglat på Serum länge nu. Blev så glad och inspirerad när jag läste att provtagningarna kan ske i hemlandet. Det gör det lättare o lite mindre kostsamt, till en början i alla fall. Sedan 2010 har jag i princip enbart kämpat med att få ordning på min menscykel (kan få långa blödningar som inte slutar), och bli bättre i mina artrosdrabbade leder. Det har väl gått ok, men nu känns det som att så mycket bättre än så här blir det inte. Nu är det dags att samla sig inför nästa försök innan det är för sent, fyller 45 i år, suck ... Tänkte eg bara säga att här är jag och att vi hörs framöver Finns många bra trådar här, detta är en!
    Välkommen tillbaka!
    Vi är flera som vägrar ge upp! Åren går men minusen består. Rynkar på näsan Men efter denna Ureaplasma-pusselbiten så känns det lite hoppfullt igen, äntligen ett svar på varför 6 insatta embryor gått åt skogen! Kanske! Ingen har sagt annat än "otur", "bättre lyckas nästa gång", "ingen aning om varför din makes spermier är dåliga" osv. Nu har vi kanske fått svar - och hjälp! Känns mäktigt..

Serum är bra, hoppas ni kan få hjälp därifrån! Det är den enda klinik som tagit min oro för att något är fel på allvar, och gjorde de tester som krävdes för att få fram svaret! Det känns som de gör allt det som andra inte orkar / känner till / bryr sig om.

Det finns ännu mycket kvar att lära för olika IVF-kliniker därute. Vi får ligga på och kräva tester, oavsett IVF-klinik, eller byta klinik. Nu när vi kan utbyta viktig info i olika forum. Flört
  • Juliette F
    pink lily skrev 2014-03-22 13:49:20 följande:
    PS Vill även vädra en tanke jag haft länge, apropå den situation att man kan föda icke-biologiska barn idag. Kunskapsspridning om vad det innebär -för att avdramatisera - är ju A och O, men det känns som det mer riktar sig till vuxna, inklusive våra politiker. När det gäller jämnåriga till barn och barnen själva som blivit till genom ÄD och EA eller spermadonation, så skulle jag vilja se mycket mer barnböcker som handlar om det. Det finns fina barnböcker om det i USA. De enstaka barnböcker jag sett på svenska nämner att barnet kan få reda på donatorernas identitet när de blir myndiga. Detta stämmer ju inte för föräldrar som vänt sig till länder där donatorers id är okänd enligt lag. Tänker mig att många barn faktiskt inte mår bättre av få se/läsa en sådan bok i dessa fall. Kontentan är att jag vill uppmana alla föräldrar som lyckats i IVF karusellen att skriva böcker för sina och andras barn som avdramatiserar och fokuserar på andra saker i donatorssituationen än just vem som är donator. Det är väldigt lätt idag att publicera egna böcker via förlag på Internet od. Tänk vad härligt att kunna hitta hjälp, stöd och intressant läsning för barn (och vuxna) i en färgglad barnbok, som lyfter fram kärleken till barn ochtill livet och som inte handlar om vem som gjort vad i "barnagörandet". Ja, det var bara en tanke ... Om jag någonsin blir välsignad med ett barn, då ska jag minsann dra igång ett barnboksprojekt!

Vilken bra idé - börja skriva på manus vetja! Är man först ut med ett ämne så brukar man ha en fördel hos bokförläggarna. Särskilt om det är bra skrivet :). Håller med om att det är viktigt att kunna berätta för barnen på ett bra och pedagogiskt sätt, anpassat för vår unika situation.
  • Juliette F
    hjärtebubblan skrev 2014-03-22 18:43:00 följande:
    Ja du... man kan undra vad läkarna håller på med. Jag sa flera gånger att jag haft en bv. Jag tror ju att maken smittat mig tillbaka med den för i Sverige behandlar man bara kvinnan. Nu har jag gått med den länge och den påverkar oss båda negativt. Ska bli väldigt kul att se vad som kommer av det hela. Ska för det första bli intressant att se hur ni svara på behandlingen och sen hur det går för oss. 

Här ska samlas mens för den kom väldigt efterlängtat idag. :)

Lycka till med "uppsamlingen" - och det blir spännande att se vad ni får för svar! {#emotions_dlg.flower} Det är SÅ skönt att äntligen få veta, att få något slags svar på varför det inte funkar!!

Även om det blir negativt på alla prover hos Serum, så är det bra att kunna stryka dessa bakterier från listan! Enligt Penny kan man ha bv utan att ha ureaplasma btw.

Ja, vi ser fram emot resultatet av denna behandling, särskilt att se om simmarna blir piggareDrömmer. Blir dom det, så är det ju kristallklart varför de har varit så trötta.. tänk alla dessa år som gått till spillo pga av vi inget visste.Obestämd
  • hjärtebubblan
    Juliette F skrev 2014-03-23 16:30:14 följande:

Lycka till med "uppsamlingen" - och det blir spännande att se vad ni får för svar! {#emotions_dlg.flower} Det är SÅ skönt att äntligen få veta, att få något slags svar på varför det inte funkar!!

Även om det blir negativt på alla prover hos Serum, så är det bra att kunna stryka dessa bakterier från listan! Enligt Penny kan man ha bv utan att ha ureaplasma btw.

Ja, vi ser fram emot resultatet av denna behandling, särskilt att se om simmarna blir piggareDrömmer. Blir dom det, så är det ju kristallklart varför de har varit så trötta.. tänk alla dessa år som gått till spillo pga av vi inget visste.Obestämd
    Så nu har jag fått svar... och en behandlingsplan. Inväntar bara recept och att maken hämtar ut till mig. Samma plan som dig Juliette antar jag för jag ska köra i 25 dagar. Ska bli väldigt spännande det här. Tänk om det funkar. Penny sa att min mens som bara blir mindre och mindre beror på infektionen så bara att se hur min blödning blir nästa gång är spännande! :) Hur går det för er? Är ni klara med er behandling?
  • Veronica1

Jag håller på att bli tokig! Jag kommer inte kunna göra hysteroskopin för läkaren som skulle göra det är bortrest, blir så ledsen på hela den här situationen .

• Veronica1

Nu känns allt ännu värre Gråter, fick veta idag att jag har för högt tsh! Nu räcker det med problem Rynkar på näsan.

• Fridolf87

Blev minus och jag är sjukskriven fram till sommaren. Men vi ger inte upp för det. Ska kontakta Gennet och köra igång där istället med FET och då dubbeldonation.

Vad bra hjälp ni verkar få av Penny på Serum. Skönt att äntligen bli tagen på allvar, jag tror verkligen ni får plus efter alla dessa undersökningar tjejer! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption