• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Fridolf87
    Veronica1 skrev 2014-04-09 20:48:49 följande:
    Nu känns allt ännu värre Gråter, fick veta idag att jag har för högt tsh! Nu räcker det med problem Rynkar på näsan.
    Hur går det för dig Veronica? Rynkar på näsan Har också för högt tsh. Men fick ner det snabbt med levaxin iaf. Så det kan gå snabbt att få det att vända!
  • Veronica1

Fridolf; nej va tråkigt :'(, beklagar verkligen! Va bra ändå att ni inte ger upp. Jo det går ganska bra nu,har börjat äta Levaxin & Gennet tyckte inte att det var ett hinder, så vi kör på som planerat. Imorgon ska jag göra hysteroskopi. Om allt går som det ska så åker vi till Prag i mitten av maj .

• Veronica1

Hej tjejer! Nu går det undan, fick mensen alldeles för tidigt så från igår är jag igång med behandlingen. Känner mig livrädd, nervös & förväntansfull, blandade känslor! Hur är det med er?

Trevlig helg ?

• Krvik

Heja Veronica! Lika bra att köra igång! :) Lycka till nu!

v31, BF 27/6 -14
  • TyckOmMig

Tjejer hur högt TSH har ni innan Levaxin sätts in?Jag drabbades av struma på höger lob då jag åt östrogen inför ED försöket förra våren vilket ändå lyckades och har nu tvillingflickor på drygt 5 månader men mitt TSH ligger på 2,4 just nu ska ta om provet i början på juni igen för gränsen går vid 2,5 enligt vår endokrina mottagning/medicin alltså gränsen och jag planerar nytt ED försök i september om allt går som det ska med avslut av amningen och mens tillbaka.Ska i möjligaste mån köra i naturlig cykel någon som har erfarenhet av detta?

• Fiamedbarn
    TyckOmMig skrev 2014-04-29 18:52:04 följande:
    Tjejer hur högt TSH har ni innan Levaxin sätts in?Jag drabbades av struma på höger lob då jag åt östrogen inför ED försöket förra våren vilket ändå lyckades och har nu tvillingflickor på drygt 5 månader men mitt TSH ligger på 2,4 just nu ska ta om provet i början på juni igen för gränsen går vid 2,5 enligt vår endokrina mottagning/medicin alltså gränsen och jag planerar nytt ED försök i september om allt går som det ska med avslut av amningen och mens tillbaka.Ska i möjligaste mån köra i naturlig cykel någon som har erfarenhet av detta?
    Det optimala för att fertiliteten ska vara på topp är 1,0! Jag fick hjälp när TSH låg på 3,0 tror jag. Jag insisterade på att det skulle ner till 1,0 och det tror jag hjälpte till.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • TyckOmMig

Fiamedbarn-jag vet att 1,0 är det optimala men både min tidigare privata gynläkare CFC vid tidigare IVF försök och endokrina då jag fick struman vid ED stimuleringen sist nu för 3v sedan då jag var där av just den anledningen vägrar sätta in Levaxin om det inte överstiger 2,5 kvittar vad jag säger tyvärr de gick bara med på att om kliniken där jag gör ED tycker annat inför kommande försök till hösten efter jag slutat amma tvillingflickorna och mensen kommit igång igen att då kanske de kunde tänka sig sätta in Levaxin nya prover ska tas i början på juni.

Ville kolla lite med er andra hur ni ligger i ert TSH innan jag började ED resan och Procren sen östrogen tillförseln hade jag ju ett TSH värde på 2,1 och väldigt bra egen tillverkning av östrogen vid ÄL och även dagarna efter så skulle troligtvis aldrig ha nedregleras och kört i normal cykel men man har väl för lite belägg över att det lyckas lika bra eller?Någon som vet förutom lite mer krångel med VUL mätning av slemhinnan och att ens egen ÄL stör?Eller har jag fattat fel-ska ta upp mina frågor vidare med kliniken har reda påtalat mina önskningar en gång får nog be om mer detaljerad info men här finns säkert många kunniga hoppas jag på!

Kram på er alla fina och hoppas på lite tips!

• Veronica1

Hej på er

Mitt tsh kollades upp av en slump, det var något annat som skulle kollas. Fick veta att det låg på 5,6, så jag kontaktade kliniken & dom tyckte att jag skulle börja med Levaxin på en gång, så jag fick det från dom. Tsh kollades upp igen & då var det på 2,5, kliniken tyckte jag skulle fortsätta med Levaxinet iaf under hela behandlingen & tills jag pratat med en läkare här i Sverige. Jag har en telefontid med en läkare på tisdag ska bli intressant att höra vad han säger... Hur som helst så åker vi till Prag på torsdag morgon kl 7, det känns så himla overkligt! Vi får veta idag vilken dag det blir ET, nu vet vi bara att det blir fre, lör el sön .

Hur mår ni?

???? kramar

• Veronica1

Fattar inte vart alla frågetecken kommer ifrån :O.......

• TyckOmMig

Veronica- vad spännande snart din tur nu.

Skriv gärna och berätta vad telefonkontakten här i Sverige ger angående att fortfarande äta Levaxin sänka ditt TSH ytterligare.Vilken dos äter du?Jag ska höra med Ava Riga vad de anser om mitt högre TSH sen förra ED om dom anser att jag bör äta Levaxin nu.Det var vad endokrina medicin ville att jag skulle höra om dom ansåg att jag skulle sänka mitt TSH som nu låg på gränsen vilket är 2,5 jag hade 2,4 och ville börja medicinera men man vill avvakta och kolla nytt TSH igen i början på juni.Jag vill inte vänta så jag ska maila Riga idag.

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption