• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • caribeza

Hej! Hoppar in här om det är ok. Jag är 38 år och fick ett ivf barn 2011. Har försökt få syskon i två år men misslyckat så just nu kollar vi på adoption men vill inte stänga av möjligheten av embryoadoption.

Jag har dåliga äggreserver och min man dåliga spermier så ingen bra kombination kan man säga. Jag känner mig ganska orolig när det gäller embryoadoption mest när det gäller vilka gener som barnet har med sig. Otroligt tacksam om ni kan berätta lite mer om era erfarenheter. Kommer också att läsa bakåt men det är en långt tråd!!!.

Jag har tänkt lite på Spanien. Kan själv Spanska och reser dit en del så det skulle underlätta. Har någon här kolla Spanien? Och varför har ni inte valt det isåfall. Är så tacksam för allt info och passar på gratulera er som har lyckats och ge extra pepp för er som kämpar! Kram

• Veronica1

Hej på er!

Vill bara säga att hur tungt & jobbigt allt känns så ge inte upp ( inte i första taget). För oss tog det nästan 7 år att ta oss hit. 6 IVF, 3 inseminationer & 2 ED. Vi har gått igenom missfall & utomkvedshavandeskap. Det har varit långa & jobbiga år. Nu är vi så lyckliga, trodde aldrig att den här dagen skulle komma!!!

Önskar er alla all LYCKA TILL Hjärta

verro72.bloggproffs.se/

• Solkattan

Så less just nu.. 9:e återsättningen av egen blasto slutade åter igen i en biokemisk graviditet... :(.

Mina ägg duger inte till annat än omelett känns det som. Och sambon är steril. Så förutsättningar känns usla. ( kör alltså redan spermiedonation).

Känner för att kontakta nån klinik utomlands typ imorgon!!!

Hur lång väntetid är det ?

Brännt över 200000 redan så det är tomt i kassan. Var kommer man billigast undan? Är inte främmande för alternativet med frysta överblivna embryon.

Tips ?

• Jag är bara jag
    Solkattan skrev 2014-12-08 16:31:35 följande:
    Så less just nu.. 9:e återsättningen av egen blasto slutade åter igen i en biokemisk graviditet... :(.
    Mina ägg duger inte till annat än omelett känns det som. Och sambon är steril. Så förutsättningar känns usla. ( kör alltså redan spermiedonation).
    Känner för att kontakta nån klinik utomlands typ imorgon!!!
    Hur lång väntetid är det ?
    Brännt över 200000 redan så det är tomt i kassan. Var kommer man billigast undan? Är inte främmande för alternativet med frysta överblivna embryon.
    Tips ?
    Reprogenesis tar 2800 euro för 2 frysta överblivna blastisar.. Inte efter vanlig IVF utan donerade.
  • Blomman701

Serum i Aten tar 20 000 för frysta donerade embryon och 30 000 för färskförsök. De kör med alla tänkbara mediciner för att hjälpa till!

• Solkattan

Hur har ni löst biten här hemma..?

Måste man inte göra VUL innan o så?

Eftersom ed är förbjudet i Sverige så kan svensk klinik neka VUL ?

Eller har ni typ ljugit o sagt att det handlar om äd?

Så många funderingar just nu !

Svårt att veta vilken klinik som är "bäst".

Krävs det flera besök förresten ... Eller räcker det med transferdagen ? ( kan man sköta allt via mail/Skype innan?).

Vilken klinik är lättast att ta sig till ?

Vill verkligen satsa på ed nu ... Trött på att harva vidare med egna dretägg !!

• Veronica1
    Solkattan skrev 2014-12-09 07:36:21 följande:

Hur har ni löst biten här hemma..?

Måste man inte göra VUL innan o så?

Eftersom ed är förbjudet i Sverige så kan svensk klinik neka VUL ?

Eller har ni typ ljugit o sagt att det handlar om äd?

Så många funderingar just nu !

Svårt att veta vilken klinik som är "bäst".

Krävs det flera besök förresten ... Eller räcker det med transferdagen ? ( kan man sköta allt via mail/Skype innan?).

Vilken klinik är lättast att ta sig till ?

Vill verkligen satsa på ed nu ... Trött på att harva vidare med egna dretägg !!

Hej!
    Förstår hur d känner Gråter! Efter alla år & alla försök här hemma i Sverige så hade vi ett uppehåll på 1,5 år, vi hade i stort sett gett upp! Men så en dag så kände vi att vi var tvungen att ge ED en chans, i kunde ju inte bara ge upp. Klart att vi hade funderat på det under tiden, det var våran läkare på kliniken här i Sverige som hade tipsat oss om det. 
    Vi valde ut ett antal kliniker & mejlade till dom, av alla svar så valde vi ut Gennet i Prag & det är vi så glada för idag Glad. Allt har varit så smidigt från första början, allt har skötts via mejl, Skype en gång. Mediciner har dom skickat, billigt & bra! Ett VUL behövdes & det betalade jag 1000 kr för, jag sa bara att jag gjorde IVF i ett annat land. 
    Jag svarar på allt jag kan & vet! 
    Sköt om dig {#emotions_dlg.flower}

P.s Jag gick in i vecka 34 idag, känns fortfarande overkligt!
  • TyckOmMig

Solkatten-privat kan man ju boka VUL.

Vilken del av landet bor du i?

Jag har gjort ED i Riga lyckades på första försöker ET med tvillingflickor födda i fjol och är gravid igen efter FET dock tidigt än v 5+5 då man sett två hinnsäckar som stämmer för tiden nytt VUL nästa vecka för hjärtaktivitet.

• Veronica1
    TyckOmMig skrev 2014-12-09 09:04:39 följande:

Solkatten-privat kan man ju boka VUL.

Vilken del av landet bor du i?

Jag har gjort ED i Riga lyckades på första försöker ET med tvillingflickor födda i fjol och är gravid igen efter FET dock tidigt än v 5+5 då man sett två hinnsäckar som stämmer för tiden nytt VUL nästa vecka för hjärtaktivitet.

Grattis {#emotions_dlg.flower}. Tvillingar igen? Glad
  • Solkattan

Veronika: låter jättebra..!

Vad kostade återsättningen ? 14000 kr? ( för två? Blasto eller 2 dagars ?. Svårt att ta sig billigt till Prag ?

Lång väntetid ?

Har ett ägg kvar i frysen. Tänkte ge det en chans innan. Typ om det är väntetid.

Tyckommig: är det hos dr fodina ?

Vad kostade det? Fick du två blasto tillbaks?

Känns som om det är en del att styra upp innan.

Har fler problem också. Diagnosticerade med endometriel hyperplasia i Riga förra månaden. Så min slemhinna har alltså risk att växa sig för tjock. Gjorde hysto o fick piller för att hålla den i schack.

Sen apc resistens. Blodet klumpar lättare ihop sig så fragmin o trombyl behövs.

Vilken klinik är inne på dessa bitar tro?

Varit i Grekland i våras o checkat mitt immunförsvar. Något förhöjt. Eller svängigt kanske man skulle uttrycka det..?

Mycket att fundera över... !

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption