• Anonym (Lina)

Upprepade missfall - här kan vi samlas och prata/peppa varandra och vara anonyma!

Har letat efter en sådan här tråd men hittar ingen aktiv så försöker mig på att starta en ny (anonym) tråd för oss som vill prata och peppa andra som har fått upprepade missfall och vad som sker härnäst. 

Själv har jag 4 bekräftade missfall i bagaget.(v.5 , v.8, v.9 samt v.10) Fick 2 missfall innan jag fick ett barn 2011 sen ytterligare 2 därefter. 2 av dessa gånger har jag fått ta tabletter för att driva ut fostret och 2 av dem så kom det av sig själv. Dock har jag inte gått på efterkoll nu sista gången då de tyckte inte det behövdes när jag inte hade ont och hade slutat blöda. Men så gick jag här hemma och visste knappt ut eller in. Vågar vi försöka igen? Är allt verkligen ute? Är det verkligen bara otur eller ligger det mer bakom det? Så jag ringde upp kvinnokliniken igen och fick då en tid den 17:e april att komma in och påbörja en grundligare undersökning om varför det går som det gör. 

Nu har jag hört mig för och läst många andra trådar och sett att för många har det varit så pass "enkelt" att äta blodförtunnande. Håller mina tummar för att det är så för mig med.

Skulle otroligt gärna vilja prata med andra i samma situation så vi kanske kan följas åt i kampen att bli gravida och föda ut en frisk och go unge!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-23 18:49
    Är nu gravid - plussade 22 juni. Håller tummarna stenhårt och försöker hålla hjärnspökena i schack. Tredje gången gillt?
  • Svar på tråden Upprepade missfall - här kan vi samlas och prata/peppa varandra och vara anonyma!
  • mteriksson
    Anonym (Har vart där...) skrev 2014-01-20 10:43:40 följande:
    Jag har nu plussat igen efter några månaders försök, är i vecka 11+0 och allt har sett bra ut hittills, får ju göra vul så ofta jag vill i princip. Vi hoppas att detta ska gå vägen, då har vi 14 missfall och en dotter plus bebisen i magen nu då! Jag hoppas hoppas hoppas att det går vägen.

Till er andra som försöker, ge inte upp. Allt känns kasst och värdelöst. Men det är värt det i slutändan, vi fick 11 missfall och sedan vår dotter 3 missfall och nu är jag gravid igen i vecka 12! Det kan gå!
    hur har det gått?
  • jojjan01
    Anonym (Har vart där...) skrev 2014-01-20 10:43:40 följande:
    Jag har nu plussat igen efter några månaders försök, är i vecka 11+0 och allt har sett bra ut hittills, får ju göra vul så ofta jag vill i princip. Vi hoppas att detta ska gå vägen, då har vi 14 missfall och en dotter plus bebisen i magen nu då! Jag hoppas hoppas hoppas att det går vägen.

Till er andra som försöker, ge inte upp. Allt känns kasst och värdelöst. Men det är värt det i slutändan, vi fick 11 missfall och sedan vår dotter 3 missfall och nu är jag gravid igen i vecka 12! Det kan gå!
    Tack för din pepp!!
    Har just précis fått mit fjärde missfall och misströstan är total… 

Var du på utredning? Vad gjorde de?? 

Jag beundrar dig för att du orkade försöka alla gånger!!
  • Anonym (mammi)
    mteriksson skrev 2014-01-14 16:19:45 följande:
    usch vad jobbigt!!! Lider med dig! Stor kram! Har du varit på en utredning? Prova progesteron salva! Det hjälpte mig! Nu har jag en tre månaders bebba! =) Grattis Linda! =)

Ja vi gjorde en utredning i höstas allt såg bra å normalt ut,det ända var att jag låg i riskzonen för underfunktion i sköldkörteln..men enligt läkaren skulle ser inte vara nån orsak till missfallen,vart får.man tag på progesteron? Kram
  • Anonym (mammi)
    Kuben skrev 2014-01-14 16:34:53 följande:
    Hej! Hur har det gått? Blöder du fortsatt? Jag hoppas verkligen du slipper ytterligare ett mf!! kram

Tyvärr fick jag missfall den 14 januari
  • Anonym (Har vart där...)

Mteriksson; det går bra är i v13+2 mår skrot men så är det! Bebis mår bra! Ska på rul i mars!

Jojjan01: jag är i grund och botten en förbannat envis person, som vägrar ge upp! Och har en man med rn ängels tålamod! Så vi kom fram till att vi kommer ju inte då barn om vi inte fortsätter försöka! Vi kan få missfall om vi försöker, men vi kan ju också få barn! Vilket det visade sig att vi skulle få! Ge inte upp! Prata med varandra! Glöm inte bort varandra, om ni sörjer på olika sätt stötta varandra i det. Vår utredning visade att jag hade hypotyteos (underproduktion av sköldkörtelhormon) men efter att vi fått bukt på de värdena så fick vi fortfarande missfall, så då började man experimentera! Först fick jan trombyl (blodförtunnande), det hjälpte inte. Nästa graviditet fick jag trombyl och progesteron (gulkroppshormon), det hjälpte inte. Då sa man att nästa steg är pregnyl (hcg hormon) intramuakulärt och trombyl! Vilket fungerade och vi fick vår dotter Liv! Efter henne har vi fått missfall tre gånger på samma dosering med medicinerna, så när jag blev gravid den här gången ringde jag min läkare och rådfrågade honom om jag inte kunde öka hcg dosen med en extra spruta i veckan! Vilket han tyckte var okej, inget som kunde påverka barnet bara mig! Men det kan man ju ta! Så jag tog 5000 iE hcg hormon varannan dag i 6 veckor, 5000 iE var tredje dag från v9-12 och från v12-17 tar jag 5000 iE en gång i veckan! Första dosen är alltid 10.000 iE, för mig alla fall! Det man tror är att mina äggstockar inte producerar tillräckligt med hcg för graviditeten ska kunna överleva! Men också att kroppen blev van med en dosering och därför gick vi höja den. De vet inte, de gissar men det funkade! Steget efter om det inte hade funkat var pregnyl och fragmin intramuskulärt! Kram

• jojjan01
    Anonym (Har vart där...) skrev 2014-02-05 14:41:48 följande:
    Jojjan01: jag är i grund och botten en förbannat envis person, som vägrar ge upp! Och har en man med rn ängels tålamod! Så vi kom fram till att vi kommer ju inte då barn om vi inte fortsätter försöka! Vi kan få missfall om vi försöker, men vi kan ju också få barn! Vilket det visade sig att vi skulle få! Ge inte upp! Prata med varandra! Glöm inte bort varandra, om ni sörjer på olika sätt stötta varandra i det. Vår utredning visade att jag hade hypotyteos (underproduktion av sköldkörtelhormon) men efter att vi fått bukt på de värdena så fick vi fortfarande missfall, så då började man experimentera! Först fick jan trombyl (blodförtunnande), det hjälpte inte. Nästa graviditet fick jag trombyl och progesteron (gulkroppshormon), det hjälpte inte. Då sa man att nästa steg är pregnyl (hcg hormon) intramuakulärt och trombyl! Vilket fungerade och vi fick vår dotter Liv! Efter henne har vi fått missfall tre gånger på samma dosering med medicinerna, så när jag blev gravid den här gången ringde jag min läkare och rådfrågade honom om jag inte kunde öka hcg dosen med en extra spruta i veckan! Vilket han tyckte var okej, inget som kunde påverka barnet bara mig! Men det kan man ju ta! Så jag tog 5000 iE hcg hormon varannan dag i 6 veckor, 5000 iE var tredje dag från v9-12 och från v12-17 tar jag 5000 iE en gång i veckan! Första dosen är alltid 10.000 iE, för mig alla fall! Det man tror är att mina äggstockar inte producerar tillräckligt med hcg för graviditeten ska kunna överleva! Men också att kroppen blev van med en dosering och därför gick vi höja den. De vet inte, de gissar men det funkade! Steget efter om det inte hade funkat var pregnyl och fragmin intramuskulärt! Kram
    Åh, tack snälla för ditt pepp. Jag har pratat mycket med min man denna gången för vi reagerar väldigt olika på situationen. Vi har beslutat oss för att försöka tills det funkar och jag ska på utredning den 25/2 för att se om de kan hitta vad det beror på. 

1000 tack för ditt "jävlaranamma" som sporrar andra!!
    Kram!!
  • enlitenlitenstund
    jojjan01 skrev 2014-02-07 14:48:57 följande:
    Åh, tack snälla för ditt pepp. Jag har pratat mycket med min man denna gången för vi reagerar väldigt olika på situationen. Vi har beslutat oss för att försöka tills det funkar och jag ska på utredning den 25/2 för att se om de kan hitta vad det beror på.  1000 tack för ditt "jävlaranamma" som sporrar andra!! Kram!!

Klart ni ska fortsätta försöka om ni känner att ni orkar det! Men stålsätt er, sjukvården är inte lätt att tas med! Jag har slagit mig gul och blå med landstingsvården! Jag har nu hittat en privat gynläkare s jag skulle kunna ge allt till! Vi har en sån bra relation att han och hans fru kom på vår dotters dop! Stå starka med varandra! Jag fick ett råd av min läkare som jag följt, fortsätter ni inte försöka får ni aldrig barn! Han sa att jag är den som gått näst flest missfall som han känner till under sin karriär, han är 60 i år! Jag har fått 14 och hon som fått flest fick 27, sen fick hon barn på naturlig väg! DET KAN GÅ, DET SKA GÅ!
    jojjan01 skrev 2014-02-04 17:43:18 följande:
    Tack för din pepp!! Har just précis fått mit fjärde missfall och misströstan är total?  Var du på utredning? Vad gjorde de??  Jag beundrar dig för att du orkade försöka alla gånger!!

Jag missade ju helt din fråga om vad de gjorde under vår utredning. Jag har svårt att komma ihåg alla tester för jag har lämnat 100+ rör blod i omgångar för olika tester! Men först kollar de väl om jag hade någon uppenbar sjukdom (hypotyreos hade jag!) sen om jag hade någon koaguleringsproblematik, hur min DNA var uppbyggd och om jag hade någon genmissbildning! Alltså åh det är så det är så många olika! Sen har de spolat äggledarna, de har fyllt livmodern med vätska för att se hur den såg ut! Och massa mer!
Svar på tråden Upprepade missfall - här kan vi samlas och prata/peppa varandra och vara anonyma!