• Beachlinis

    AP-föräldrar, råd tack!

    Jag har en dotter på snart 1 år som jag fortfarande ammar, främst morgon/kväll och natt men även 1-2 ggr på dagen beroende på hur hon ätit och om hon är trött eller kinkig. Strax efter stt hon fyller 1 år har jag planerat att åka iväg på en tjejhelg och kommer isåfall att vara borta lördag-söndag (en natt), totalt ca 30 timmar.  Jag har varit mammaledig sedan hon föddes och min man jobbar heltid så han träffar henne ett par timmar varje vardagskväll och på helgerna. Tidigare har jag som mest varit borta en kväll mellan 19-02 på natten och då vaknade hon några gånger och var väldigt ledsen.  Men hon somnade alltid om och i grunden tror jag att hon känner sig trygg med min man. Hon dricker oftast lite välling på kvällen men det är jag som lägger henne efter amning. Hon somnar dock inte vid bröstet utan tar nappen. 
    Vad anser ni om min plan att åka iväg på tjejhelgen? Bara AP-svar, tack!
     

  • Svar på tråden AP-föräldrar, råd tack!
  • Minifer

    Hej! Jag har en tjej på 16 månader som vi var i samma sits med när hon var 1 år, förutom att min inte tar napp (numer ammar hon bara kväll/natt eller bara natt).

    Jag tror att om du skall åka iväg så länge är den en bra grej om hon får umgås med sin pappa MASSOR tills dess. Att hon vänjer sig vid att han lägger henne. Jag var bara borta precis som du i den åldern, ett tillfälle mellan 19-02 och då hade hon varit rätt hysterisk när jag var borta. Personligen hade jag inte spenderat natten borta innan jag visste att hon somnade tryggt och utan tårar med maken. Inte bara för hennes skull utan även för min egen eftersom jag inte klarar av vetskapen att hon är hemma och är ledsen efter mig, medan jag är iväg och roar mig.

    Öva på att pappa nattar tycker jag =) Lycka dig, tjejhelg är dig väl förunnat :D

    P.S Hur vet man att man är AP? Har alltid undrat det. Jag tror jag är det, men vet inte om det finns speciella kriterier liksom :D


  • Beachlinis

    Tusen tack för tipset! Jag har ju varit borta kortare stunder på kvällarna, kanske 18-21 och då brukar min man kunna lägga henne, oftast i vagnen, men nog har det varit en del tårar. Jag vet inte heller om jag är strikt AP, men jag har burit, samsovit och ammat (storebror ammade jag i 2 år och tänkte något liknande med dottern) och inte haft några längre separationer.

  • Alexi

    Jag är inte strikt AP men jag tycker nog att dottern ska vara väldigt van med pappan vid läggning och på natten innan du åker bort. Kan han börja lägga henne på kvällarna redan nu kanske? Det började vi med när sonen (som hela tiden ammats till sömns innan dess) var 10-11 mån, jag fortsatte nattamma och samsova ytterligare ett par månader efter det men det var en väldigt bra början tyckte vi att förändra läggningarna. Sen kunde maken ta över nätterna helt när vi slutade nattamma och han är den som sover med sonen nu.

  • Beachlinis

    Jo, visst skulle han kunna göra börja lägga henne redan nu. Svårigheten med det är att vi har en 4-årig son också som ofta är lite pappa-törstande efter att pappa varit på jobbet hela dagen. Så min man har helt enkelt prioriterat att lägga sonen (barnen somnar oftast samtidigt, så jag tar dottern och mannen sonen som också vill att vi ligger bredvid honom tills han somnar). Men vi kanske får försöka byta barn nu fram tills att jag ska åka iväg. Dock vill jag inte sluta amma, varken morgon/kväll eller natt. Ammade sonen tills han var två och det var inga problem när jag var borta över natt. Men sonen hade ju maken nattat betytdligt oftare än dottern eftersom vi bara hade ett barn på den tiden.

  • Alexi

    Vi har också två barn och maken la alltså vårt äldsta hela lillebrors första år. Så detvar ju väldigt bra för både mig och dottern när jag kunde börja lägga henne igen och vi tar sen i höstas varannan kväll med varje barn, mycket bättre tycker jag att båda barnen får båda föräldrarna .

    Fortsätta amma kan du ju göra men utan att blanda in läggningen i det.

  • Minifer
    Beachlinis skrev 2012-03-31 22:13:12 följande:
    Jo, visst skulle han kunna göra börja lägga henne redan nu. Svårigheten med det är att vi har en 4-årig son också som ofta är lite pappa-törstande efter att pappa varit på jobbet hela dagen. Så min man har helt enkelt prioriterat att lägga sonen (barnen somnar oftast samtidigt, så jag tar dottern och mannen sonen som också vill att vi ligger bredvid honom tills han somnar). Men vi kanske får försöka byta barn nu fram tills att jag ska åka iväg. Dock vill jag inte sluta amma, varken morgon/kväll eller natt. Ammade sonen tills han var två och det var inga problem när jag var borta över natt. Men sonen hade ju maken nattat betytdligt oftare än dottern eftersom vi bara hade ett barn på den tiden.
    Det var precis samma här =) Se för guds skull att du får med dig en pump, för även om man bara ammar någon gång per dygn blir tuttarna ööömma
Svar på tråden AP-föräldrar, råd tack!