Varför blir man hemlös?
Missbruk och att man är med i betalningsregister som gör det svårt att få bostad. Ingen bostadsförmedling längre. För det flesta tror jag det.
Missbruk och att man är med i betalningsregister som gör det svårt att få bostad. Ingen bostadsförmedling längre. För det flesta tror jag det.
Har träffat en del hemlösa och ja, vägen dit är lång tror jag, oftast
Ofta har de fått en del chanser av soc, bostäder och så, men att de blivit vräkta sedan grannar klagat på missbruk. Socialtjänsten kan väl då inte riktigt ge hur många bostäder som helst till någon som misssköter den hela tiden...iofs borde de kunna sköta inbetalning av hyra tycker man, om personen har socialbidrag alltså. Men ofta har de någon form av sjukpension är min erfarenhet (fördom) och då går väl hyrespengar ofta till sprit och så...de "röjer" i lägenheten, grannar klagar osv...till slut blir de vräkta igen och i övergången till annan bostad eller behandlingshem kan de vara bostadslösa i perioder...men även om de har bostad kan de fortsätta vara uteliggare, faktiskt. Har träffat en kvinna som hade bostad 2 mil ifrån stan, men eftersom hon hade sina f.d "uteliggarkompisar" som drack inne i stan sov hon i portar mm tillsammans med dem efter att de umgåtts på dagarna då det blev för långt och bökigt att åka hem...så tokigt kan det gå för en del iaf.
Men många kämpar säkert och har haft "otur" med myndigheter och så kanske. Eller är psykiskt förvirrade och inte får plats på boenden för psykiskt sköra. Att mentalsjukhusen bara togs bort är inte bara av godo...
Maya:
Bara det du skrev nu är juh en fördom. Det är deras eget "fel"??
Idag är det väldigt lätt att neka någon bostad... kan man inte lämna någon form av borgen om man har betalningsanmärkning får man ingen bostad.. vad gör man då?
Men det här är ju också en "fördom". Okej, kan väl variera på olika platser i landet. Men jag känner ett par som i 10 år haft MASSOR med skulder hos kronofogden och låg inkomst m.m. De har ändå bytt bostad ett antal gånger. Vet inte om de är ett unikum. Men riktigt körd tycks det inte vara att få bostad om man har anmärkningar, även om det inte rekommenderas...
Maya: Nej, barnfamiljer är otrolitg sällsynta på gatan i Sverige. Detta beror på att barn enligt socialtjänstlagen ska ha bostad, barnen ska inte behöva lida för att föräldrarna missköter sig.
Anna: Visst är det en ond cirkel. Därför krävs väl helst vård före man ger en missbrukare bostad. För missbrukare FÅR bostäder. Kommunerna äger bostäder de får hyra ut till personer som har svårt att få bostad i annat fall, bla missbrukare. Problemet är att de ofta fortsätter missbruka och inte betalar hyran och då ryker lägenheten...
Biomedbonus: Så uppfattar jag det också!
men man kan ju säkert bli "galen" av själva hemlösheten också.
Menvisst finns ju de som slängdes ut ifrån mentalsjukhusen nå´nstans också, många har säkert tagit livet av sig iofs, men andra irriar omkring! Har läst att en del sover utanför de nedlagda sjukhusen som de sett som "hemma"
Puss: Nej, de fick ju lägenheter och typ samtal när de skrevs ut. Men de blev fruktansvärt isolerade många. Och en psyksjuk, kan ha svårt att sköta mat, handla, tvätta etc.
Puss: Jag talar om de stora mentalsjukhus som slogs igen i början av 90-talet. Många hade bott där i 10-20-30-40 år och hamnade i en lägenhet, ensamma. Detta finns att läsa tidningarna iaf. Men nej, jag har ej jobbat på sådant mentalsjukhus.
Idag är det ju ofta svårt att komma in på t ex psyket överhuvudtaget. Platser tas bort. Krävs i stort sett att du är farlig för dig själv (självmordsförsök) eller för andra för att bli inlagd
Puss: Jo, de får boende innan de skrivs ut
Men är alla kapabla att bo enamma och klara vardagen då?