Adolf Hitler vs Josef Fritzl
Två sjuka män, som gjort förfärliga saker och blivit känd.
Vem av dem tycker du är värst?
Motivera nedan varför du tycker så.
Två sjuka män, som gjort förfärliga saker och blivit känd.
Vem av dem tycker du är värst?
Motivera nedan varför du tycker så.
Hitler, utan tvekan. Han bär skulden till att miljontals människor dog.
Inte så mycket att motivera. Hitler är värst. Han påverkade fler liv. Han försökte utrota ett helt folk (även om han inte var ensam) osv.
Jag skulle hellre sitta på en skärgårds ö med Hitler än med Fritz... Nånting säger mig att hans inneboende "ondska" eller sjukhet var värre, men svårt att säga.
Jag tycker att det spelar större roll än handlingarnas effekter. Om Hitler faktiskt trodde att han gjorde rätt, spelar det någon roll? Han agerade knappast ensam, någon annan skulle nog ha kunnat haft hans roll,men Fritz agerade helt på eget bevåg.
Om jag startar ett krig, för att jag tror att det kommer leda till att mitt land får det bättre, men istället dör en himla massa människor och allt blir sämre, är jag ondskan själv då?
Det låter som jag försvarar Hitler. Haha, det är inte meningen. Försöker bara väga dem mot varandra.
Båda är så vidriga att jag knappt kan tänka på det..
...nu ser jag att inlägget blev lite flummigt. Går på sömnmedel och är fortfarande lite groggy så här dags på dan...
Ingen tvekan, Hitler är värst. Hans ondska drabbade miljoner människor.
och om jag med min godhet (och kanske dåliga omdömesförmåga) skulle råka ha ihjäl en massa människor, så skulle JAG vara värst?
Att döda folk man inte känner och säga åt andra att göra det är ju fruktansvärt, men jag tycker att när man skadar någon i sin omedelbara närhet som man har makt att förstöra eller döda om man vill mm. Är värre.
Hitler hade en sjuk övertygelse om att han gjorde rätt.
Undrar vart Fritzl fick sin övertygelse?