• Spazy

Adolf Hitler vs Josef Fritzl

Två sjuka män, som gjort förfärliga saker och blivit känd. 

Vem av dem tycker du är värst?
    Motivera nedan varför du tycker så. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Adolf Hitler vs Josef Fritzl
  • Dorian Ertymexx
    Buscemi skrev 2012-04-03 22:45:21 följande:
    Sorry, my mistake.
    Jag menar naturligtvis världen vi lever i nu. Utan Hitler.
    Den är inte mycket bättre.  

Nej, den är på väg åt fel håll. Halva europa har redan sålt sig till "nationalister", som med liberala svängord försvarar rasism, fascism och smygnazism. Och religiösa dogmatiker på alla sidor gör saken värre, snarare än bättre.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Spazy skrev 2012-04-03 22:40:24 följande:
    Offrens ursprung eller antal är inget viktigt.. Vi vet alla att det var alldeles för många. 
    Man vet ju aldrig exakt hur många som omkom, det kan ju bara uppskattas.

Var Hitler verkligen värst?
    Jag mena, han dödade fruktansvärt många och drev många till hans galna påhitt, men rent tekniskt sett så var det ju inte han som dödade alla. Han hade massvis med soldater, och många svalt. I grund och botten orsakade han deras död, men det var inte bara han som dödade alla.  

Josef Fritzl våldtog sin dotter, ljög för alla i staden, för sin fru och sina barn.
    Det är ett mycket lägre antal inblandade men det var bara han som utsatt dem för brottet. Det pågick under flera år, mycket längre än Hitler höll på. Fritzl ljög om det som pågick, Hitler berättade öppet och försökte få fler till att hjälpa honom. Josef lät dem överleva, vilket gör att hans barn/barnbarn, hans fru och alla andra i omgivningen kommer lida av detta. Hitler orsakade många år av sorg och spänning mellan länder. En stor del av världen blev inblandad. 

Jag tycker faktiskt att båda situationerna är LIKA hemsk, men på olika sätt. 
    Jag kan inte uttala mig om vilket som skulle vara värre, då jag tycker att de gjort nästan samma sak men på olika sätt.  
    Jag håller med Dorian här, det handlar om rena nummer. Om ett lidande är värt X så är rimligen tusen lidande värt 1000*X och så vidare.
  • Dorian Ertymexx
    AmandaoIsabelle skrev 2012-04-03 22:45:58 följande:
    Ja håller med dig fullt ut! Jag själv är av "kristen börd" men min sambo har levt med det hela sitt liv och det är sorgligt att det är som det är ... :(

Har själv judiskt påbrå några generationer tillbaka, min mormor förlorade mycket släkt i och med andra världskriget. Inget jag personligen lider av, då jag inte ser mig som judisk, vare sig religiöst eller etniskt, men visst är jag medveten om att det finns mycket fördomar, hat och illa dolt förakt, pyrande bakom PK-skyltarna som de högerextrema bär.
  • Spazy
    RS89 skrev 2012-04-03 22:46:52 följande:
    ska man motivera varför Hitler var värre än Fritzl? HAHAHA... Solig
    det är snarare dem som röstar tvärtom som gärna får motivera.
    Vad är det att skämta om? 
    Vad säger att din åsikt är bättre än någons annan?  
  • Dorian Ertymexx
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-04-03 23:08:42 följande:
    Om man inte kan svara på frågan så kan man istället svara på den här frågan:
    Om du fick makten att göra att en av dessa händelser ogjorda, vilken skulle du välja?

För mig är valet väldigt enkelt.

Indeed. Även om jag skulle sova uselt länge, länge över Fritzls dotter. Eller inte, då ett nonexistent andra världskrig tekniskt sett skulle radera min existens också. Ironiskt... jag skulle inte finnas om det inte vore för herr A Hitler... 
  • Spazy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-04-03 23:08:42 följande:
    Om man inte kan svara på frågan så kan man istället svara på den här frågan:
    Om du fick makten att göra att en av dessa händelser ogjorda, vilken skulle du välja?

För mig är valet väldigt enkelt.
    När man tänker i siffror är valet självklart även för mig, men när man tänker själva händelsen/situationen så tycker jag att båda männen är lika hemsk. Ingens åsikt är fel, och alla får tolka frågan som de vill. 

Jag tycker att det som de gjorde är lika hemskt, men fler drabbades av Hitler. 
    Det är två olika tolkningar av frågan men ingen tolkning är fel. Jag kan helt enkelt inte välja. 

Låt oss se det som att två män rånar en butik. Den ena tar en TV värd 7000:- och den andra tar två datorer värda 14.000:-. Båda har begått lika idiotiska brott, trots att antalet, priset och produkten inte är likadana. Trots detta är ju ändå datortjuven värst, då han stal för mer pengar och fler upplagor. Båda är lika hemsk, men den ena stal fler antal produkter och för större summa pengar. 

Det är ungefär så jag ser på situationen... 
  • Onne

Hmm.

Jag kan tänka mig att 2:a världskriget var det det värsta som hänt mänskligheten ( då)men nu 2012, vet vi att sådana extremiteter slutade inte där, historien fortfarande upprepar sig, därför har väl "värst" även sin plats i framtiden och som vi förmodligen kommer att på något sätt kunna jämföra med 2:a världskriget. Det är i så fall inte Josef Fritzl, visserligen det han gjorde var hemskt för hans familj och inklusive samhället.

• Onne
    Spazy skrev 2012-04-03 23:19:40 följande:
    När man tänker i siffror är valet självklart även för mig, men när man tänker själva händelsen/situationen så tycker jag att båda männen är lika hemsk. Ingens åsikt är fel, och alla får tolka frågan som de vill. 

Det är två olika tolkningar av frågan men ingen tolkning är fel. Jag kan helt enkelt inte välja. 

Låt oss se det som att två män rånar en butik. Den ena tar en TV värd 7000:- och den andra tar två datorer värda 14.000:-. Båda har begått lika idiotiska brott, trots att antalet, priset och produkten inte är likadana. Trots detta är ju ändå datortjuven värst, då han stal för mer pengar och fler upplagor. Båda är lika hemsk, men den ena stal fler antal produkter och för större summa pengar. 

Saken är kanske att 2:a världskriget och Josef Fritzl är inte jämförbara, till att börja med?

Har Josef F påverkat vår existens och kommer hans handlingar att påverka vår existens?  2:a världskriget och därmed Hitler har satt sådana spår i oss alla (då-nu-framtid) och fortfarande i dag, finns det människor som re-producerar vissa tankar och ideologier som går tillbaka till Hitler, även före Hitler (det som påverkade honom). Det finns nog ett existentiellt perspektiv, som är större än Josef F och förmodligen än enbart Hitler i sig. 

• Anton Chigurh
    Spazy skrev 2012-04-03 23:19:40 följande:

Din jämförelse haltar en aning.

Du bör jämföra snatteri av en Marabou chokladkaka, gärna gräddnougat, med ett väpnat bankrån där rånarna kommer undan med 39,1 miljoner kronor.

Ungefär !!!
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Adolf Hitler vs Josef Fritzl