• Anonym

    Ont i halsen snart 3 veckor

    Jag är inne på 3,e veckan med halsont. Håller på att bli galen här. Har varit hos läkaren, som tagit halsprov och även halsodling, men det visade ingenting.

    Vet att virus kan vara lite långdraget, men inte såhär länge väll??
    Har iaf aldrig varit med om något liknande.

    Någon som haft virus såhär länge??

  • Svar på tråden Ont i halsen snart 3 veckor
  • Anonym

    Är du mycket stressad? Jag hade ont i halsen ett år och det var det svaret jag fick.

  • Anonym
    Eisa skrev 2012-04-04 21:21:47 följande:
    Låter ej riktigt normalt. Beror på vilken typ av halsont du har, om du har beläggningar, hur gammal du är m.m.

    Körtelfeber är väl en sjukdom som kan ge ont i halsen länge.
    Har ont på sidorna vid mandlarna så att säga, inga beläggningar. Är 25 år gammal.

    Körtelfeber har jag haft som barn, och det får man bara En gång i livet. Dessutom mår jag bra för övrigt, ingen feber eller så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:23:23 följande:
    Är du mycket stressad? Jag hade ont i halsen ett år och det var det svaret jag fick.
    Allt började med ett typiskt virus. Där jag va hängig och hade väldigt ont i halsen.
    Sen ca 1 vecka efter jag blivit sjuk så befann jag mig i en stressad situation, som tog hårt psykiskt. Så kändes som att jag aldrig blev frisk. Nu har det gått ytterligare 1 vecka, men det onda i halsen håller i sig. Det byter sida lite från dag till dag.
  • Anonym

    Andas du med munnen öppen på natten? Då kan man bli så torr i munnen att man får ont i halsen.....

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:26:17 följande:
    Andas du med munnen öppen på natten? Då kan man bli så torr i munnen att man får ont i halsen.....
    Hehe det vet jag inte. Men inte omöjligt att jag gör det, då jag ofta blir täppt i näsan (nässpraysberoende).
    Dessutom snarkar jag vissa nätter.
  • Anonym

    När det gått 10 dagar så sa läkaren att vissa virus tar längre tid att försvinna. Tänkte  då att det förmodligen går över inom några dagar. Hade inte förväntat mig Såhär länge. Frustrerande!

    Funderar på vad vårdcentralen egentligen kan göra åt det?! Halsproverna visa ju inget.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:27:24 följande:
    Hehe det vet jag inte. Men inte omöjligt att jag gör det, då jag ofta blir täppt i näsan (nässpraysberoende).
    Dessutom snarkar jag vissa nätter.

    Då har du svaret där.....
  • Anonym
    Eisa skrev 2012-04-04 21:40:28 följande:
    de kan inte göra nånting så länge det är virus... blir du sämre kan nytt halsprov vara nödvändigt
    Nej precis. Det är drygt. Men mår som sagt bra i övrigt. Första dagarna jag blev sjuk, mådde jag verkligen piss. Men mår bra i kroppen annars. Bara min jäkla hals som är kass.

    Jag fick utskrivet pencilin av läkaren INNAN halsodlingen va färdig (han trodde den skulle visa något), Men va ju negativ. Så han bad mig avbryta min pencilin kur pga att jag bara hade virus. Vet inte om det ställt till det på något sätt. Man spekulerar en del.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:41:42 följande:
    Då har du svaret där.....
    Ja, det är inte helt omöjligt att det är orsaken :)
    Bara konstigt att jag aldrig haft ont i halsen pga det förut. Bara nu i samband med mitt virus.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:44:01 följande:
    Ja, det är inte helt omöjligt att det är orsaken :)
    Bara konstigt att jag aldrig haft ont i halsen pga det förut. Bara nu i samband med mitt virus.

    Viruset har säkert satt igång en retning i halsen och den har svårt att läka eftersom du blir så torr på natten.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:45:58 följande:
    Viruset har säkert satt igång en retning i halsen och den har svårt att läka eftersom du blir så torr på natten.....
    Så kan det ju faktiskt vara :)
    Tyvärr kan jag inte påverka det så mycket när jag sover dock.
    Ska försöka vila min hals under dagtid så mycket det går.
  • Anonym
    Eisa skrev 2012-04-04 21:47:29 följande:
    Jag hade samma som du för 15 år sedan. Kom och gick en hel vinter, bytte sida. Men det var inte vanlig förkylningsont utan kändes annorlunda, en mer skarp smärta. Inga halsprov visade något och jag var pigg i övrigt.

    Sen gick det bara över.

    Samma typ av smärta kan jag känna idag om jag spänt mig i halsen väldigt mycket, t.ex varit mycket nervös eller legat fel.
    Mitt halsont känns som typ "sår" i halsen. River liksom när jag sväljer. Ibland ömmar det ut i öronen.

    Men om du tex varit nervös m.m. Får du ont vid "mandlarna" då?? Alltså svalget?
    Eller menar du mer halsont som ont i hals musklerna?
  • Anonym
    SandraP81 skrev 2012-04-04 21:40:05 följande:
    Har du gurglat med nyodex? (jodlösning) det kan man få ont i halsen av nämligen..
    Oj, missa det. Sorry. Vet inte ens vad nyodex är. Så nej det har jag inte gurglat med! :)
  • Anonym

    Sist jag hade halsont i ett par månaders tid visade inte streptokockprovet nåt heller, men läkaren sa det kunde vara nån bakterieinfektion iallafall som pencillinet skulle hjälpa mot, och det gjorde det. Du kan ju vänta ett par veckor till, men sen kolla igen om du fortfarande har ont.

  • Anonym
    Eisa skrev 2012-04-04 21:54:28 följande:
    Det känns ibland som i mandlarna och ibland på andra ställen i svalget, konstigt nog. Och det strålar rejält ut i öronen.
    Okej. Sånt är ju svårt att veta. Vad det beror på med det halsonda. Det ända jag faktiskt vet är att jag hade ett halsvirus när allt startade, eftersom min Sänka (crp) va förhöjd..

    Men sen tog jag om sänkan 10 dagar senare, så va den normal igen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 21:56:38 följande:
    Sist jag hade halsont i ett par månaders tid visade inte streptokockprovet nåt heller, men läkaren sa det kunde vara nån bakterieinfektion iallafall som pencillinet skulle hjälpa mot, och det gjorde det. Du kan ju vänta ett par veckor till, men sen kolla igen om du fortfarande har ont.
    Hmm, jag kanske inte skulle avbrytit min pencilinkur ändå? Saken är den, att om jag ätit pencilin mot halsinfektion, så brukar det onda försvinna efter ca 1-2 dygn, jag åt pencilin i 3 dygn, men hade ändå lika jä*la ont.=/
    Angelfalls skrev 2012-04-04 21:57:54 följande:
    Jag har precis samma som du ts!
    Var hos läkaren för 2 veckor sen tog halsodling men visa sig vara virus.... Bara att vänta ut men tjeeeena!
    River och känns som sår när jag sväljer värker även ut i örat känns som hörselgången, smärtan i halsen är den samma varje dag blir liksom inte bättre alls ?!?!?!?!
    Precis så känns det i min hals. Väldigt jobbigt. Och vad fan ska man göra liksom?!
  • Anonym
    SandraP81 skrev 2012-04-04 21:58:31 följande:
    Ok, alltså saltvatten. Man kan få sår om man gurglar med starka vätskor.. Hade själv samma som du för ett par år sen, det tog nog ett par veckor innan det gick över. Om du har riktigt ont kan du ta två alvedon, det hjälper mot halsont oxå.
    Okej =) jag läste om det efter du skrivit. Det ska ju hjälpa mot virus och bakterier stod det. Tror du kan kan testa det någon enstaka gång utan att det blir värre? Jag har ätit såå mycket alvedon nu så jag vågar inte ta mer. haha. Det är inte bra för kroppen.. Jag håller mig just nu till massa isglass och halstabletter
  • Anonym
    SandraP81 skrev 2012-04-04 22:07:23 följande:
    Nej gör inte det, det är jättestarkt även efter man spätt ut den.. Och gör det nog värre (har provat själv). Bafucin och mucoangin har en bedövande effekt, bafucin är även lite bakteriedödande, rekommenderar dom istället.
    Okej =) Då hoppar jag det. Får ta mig en runda till apoteket imorgon och kolla vad dem har där.
    Kanske får bli lite bafucin och strepsils.
Svar på tråden Ont i halsen snart 3 veckor