• FruSen

Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)

Har kommit över ett nya Lundby Småland dockskåp till min dotter.
    Betalade 150 kr för det på blocket. Superenkelt att byta tapeter och golv på! Blev jättenöjd med resultatet!

Nu har jag kommit över ytterligare ett Lundby Småland dockskåp, dock av betydligt äldre modell samt en undervåning från ungefär samma tid. Gissningsvis 70- eller 80-tal skulle jag tro. Nu vill jag fixa till även dessa men hur får man isär det??
    Det nya skåpet var ju kalasenkelt, man skruvade bara isär det och drog ut delarna.
    Men dessa skåp har sidor (väggar, golv, tak) i trä, nån typ av masonit eller spånskiva och gavlarna som hålla ihop huset är i plast och verkar vara fastlimmade...

Olika årgång på huset och undervåningen, dock är det främst fönstret och yttre fasaden som skiljer dem åt.
    De är ihopbyggda på samma sätt (dvs fastlimmade)

Någon som renoverat och har tips och idéer att dela med sig av?
    Eller finns det fler som pysslar på med detta och vill göra mig sällskap?

Solig
  • Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)
  • La Lola
    FruSen skrev 2012-09-19 10:09:04 följande:
    Kul!

Jag vabbar idag och tänkte ta tillfället i akt att börja pyssla med mitt nya hus  
    Kul? På gränsen till sjukt tycker jag!

Jag har en massa skolgrejer att skriva så jag hinner inte fixa med nåt hus denna vecka. Iaf inte på dagtid.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Legewiel

Åh jag vill vara med i tråden! Jag hämtade mitt gamla dockskåp från mina föräldrar igår och sitter nu och googlar inspiration, därför hamnade jag här
    Det är ett hus i Lundby-modell men byggt av krigsveteraner skulle jag tro (finns en lapp på baksidan) så jag är lite osäker på skala och om belysningssystemet funkar (och HUR det funkar)...ska visa lite bilder sen på hur det ser ut nu innan jag ger mig på det

• La Lola
    Legewiel skrev 2012-09-20 09:50:43 följande:
    Åh jag vill vara med i tråden! Jag hämtade mitt gamla dockskåp från mina föräldrar igår och sitter nu och googlar inspiration, därför hamnade jag här
    Det är ett hus i Lundby-modell men byggt av krigsveteraner skulle jag tro (finns en lapp på baksidan) så jag är lite osäker på skala och om belysningssystemet funkar (och HUR det funkar)...ska visa lite bilder sen på hur det ser ut nu innan jag ger mig på det
    Välkommen!

Ditt hus vill jag se! Så spännande det lät med krigsveteraner som byggt det!

• Legewiel

Här kommer bilder! Ursäkta att vissa är vända fel väg...

Framsida och baksida:

Sovrum och kök:

Hall, badrum till vänster, vardagsrum uppe:

Här är de möbler som följde med, jag hoppas några ska gå att spraymåla. Spisen, kylskåpet och diskhon är från min mammas barndom (50-talet) så de får nog vara som de är

Vasa invaliders verkstad. Jag är alltså finlandssvensk. Svårt att veta om huset håller samma mått som andra dockhus...kan hända att skalan blir lite fel men det gör nog inte så mycket.

• Legewiel

Vet inte riktigt vad jag ska göra med det än, det är väl ihoplimmat så kan inte ta isär det. Ska göra något åt taket, tapetsera väggar och byta golv tror jag. Men ska jag måla utsidan eller låta den vara? Det glipar lite här och där, inte helt ordentligt fastsatt, men det kanske är så lite så det inte syns sen...

Tror ni man måste grundmåla och sånt tråkigt eller är det bara att köra på direkt? Mitt tålamod är inte det bästa!

Tanken är nog att min dotter ska få leka med det men hon är bara 15 mån än så jag har gott om tid

• La Lola
    Legewiel skrev 2012-09-20 10:52:29 följande:
    Här kommer bilder! Ursäkta att vissa är vända fel väg...

Framsida och baksida:

Sovrum och kök:

Hall, badrum till vänster, vardagsrum uppe:

Här är de möbler som följde med, jag hoppas några ska gå att spraymåla. Spisen, kylskåpet och diskhon är från min mammas barndom (50-talet) så de får nog vara som de är

Vasa invaliders verkstad. Jag är alltså finlandssvensk. Svårt att veta om huset håller samma mått som andra dockhus...kan hända att skalan blir lite fel men det gör nog inte så mycket.

Men vilket fränt!

Ser ut att vara Lundby-skala tycker jag.
  • Legewiel

Jag tyckte också det liknade Lundby väldigt mycket, blev så förvirrad när jag hämtade huset för jag var helt 100% säker på att det var vänt andra vägen dvs. trappan åt höger och så...men jag har säkert tittat på för många Lundby-hus på nätet och lyckats snurra till det i huvudet Nu ska jag leta fina scrappapper och tapeter!

Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)