• FruSen

Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)

Har kommit över ett nya Lundby Småland dockskåp till min dotter.
    Betalade 150 kr för det på blocket. Superenkelt att byta tapeter och golv på! Blev jättenöjd med resultatet!

Nu har jag kommit över ytterligare ett Lundby Småland dockskåp, dock av betydligt äldre modell samt en undervåning från ungefär samma tid. Gissningsvis 70- eller 80-tal skulle jag tro. Nu vill jag fixa till även dessa men hur får man isär det??
    Det nya skåpet var ju kalasenkelt, man skruvade bara isär det och drog ut delarna.
    Men dessa skåp har sidor (väggar, golv, tak) i trä, nån typ av masonit eller spånskiva och gavlarna som hålla ihop huset är i plast och verkar vara fastlimmade...

Olika årgång på huset och undervåningen, dock är det främst fönstret och yttre fasaden som skiljer dem åt.
    De är ihopbyggda på samma sätt (dvs fastlimmade)

Någon som renoverat och har tips och idéer att dela med sig av?
    Eller finns det fler som pysslar på med detta och vill göra mig sällskap?

Solig
  • Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)
  • La Lola
    Legewiel skrev 2012-09-22 16:24:12 följande:
    Jo titta här: minipalatset.blogspot.se/search/label/Docksk%...

Något liknande tänkte jag försöka göra - kartongskivor för stadga och svamp eller liknande för att forma soffan, sen limma och stansa fast tyg på den. Kan ju inte vara så svårt nej.
    Ja den där soffan har jag sett.
    Då borde jag kunna göra en divansoffa väl?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FruSen
    La Lola skrev 2012-09-23 16:01:06 följande:
    Apropå hemmagjorda soffor....
    Den här måste ju vara hemmagjord? En sån måste ju vara skitenkel att göra själv?

www.tradera.com/modern-soffa-med-glasbord-auk...

Åh, den var ju snygg!
    Den borde man ju kunna göra själv om man är pysslig
    Nån grövre kartong eller liknande som kan ge stadga och så skumgummi som fyllnad...
  • La Lola
    FruSen skrev 2012-09-24 12:26:23 följande:

Åh, den var ju snygg!
    Den borde man ju kunna göra själv om man är pysslig
    Nån grövre kartong eller liknande som kan ge stadga och så skumgummi som fyllnad...
    Ja jag ska testa bara jag får tid.
  • La Lola

Hur går det för er med era hus?

Här ligger allt på is pga plugg.....

• Legewiel

Jag har inte heller haft tid :/ Måste skaffa fler glasspinnar också Har målat innertaken men inte hunnit fundera på tapeterna, det finns ju aldrig någon tiiiiid....

• FruSen
    La Lola skrev 2012-09-27 12:15:12 följande:
    Hur går det för er med era hus?

Här ligger allt på is pga plugg.....
    Samma här men pga jobb....

Vi får se om jag hinner göra något i helgen eller inte...
  • Mono

Har följt den här roliga tråden ett bra tag nu och ska påbörja mitt projekt med mitt gamla hus :)!
    Kommer ta lång tid då jag inte har mycket tid att hålla på med detta.. Började någon slarvig liten renovering för länge sen men nu ska jag göra de nytt fräscht och noga !

Barnrum - Tv rum
    Sovrum - Hall - Toalett
    Kök - middagsrum
    Ej bestämt(mysrum?) - tvättstuga - garage

Använt oljefärg till vanlig vägg som vi haft kvar här hemma att måla om ramen på huset med, inte hunnit källarvåningen ännu och ska målas två lager då de fortfarande är lite genomskilnigt :/

Prövade även måla ena väggen och golvet där uppe men ska ej vara så sen utan var endast ett test. "trä" golvet är bänk plast som jag hittade hemma. Ena golvet väldigt bucklig då jag ej rengjorde golvet där innan...slarvigt... Får täcka med matta och möbler sen. Den ej färdiga soffan var ett försök av att göra en liknande soffa idag som LA Lola länkade men vart väldigt misslyckat och ingenting som jag ska använda mig av sen :)

För övrigt så ska jag in med "äkta" trägolv i sovrummet och vid källarvåningen, De där fina tegeltapeten som inte syns på bilderna men som är i garage och tvättrum blir kvar :) Annars ska även de trasiga taket tapetseras om och även utsidan av huset :)
    Tyvärr fattar hela fönsterna i två av rummen men eftersom båda blir sovrum så gör jag hemma gjorda och täcker med gardiner :)

Ska bli ett kul projekt ! Skrattande

• La Lola
    Mongolid skrev 2012-09-29 13:13:14 följande:
    Har följt den här roliga tråden ett bra tag nu och ska påbörja mitt projekt med mitt gamla hus :)!
    Kommer ta lång tid då jag inte har mycket tid att hålla på med detta.. Började någon slarvig liten renovering för länge sen men nu ska jag göra de nytt fräscht och noga !

Barnrum - Tv rum
    Sovrum - Hall - Toalett
    Kök - middagsrum
    Ej bestämt(mysrum?) - tvättstuga - garage

Använt oljefärg till vanlig vägg som vi haft kvar här hemma att måla om ramen på huset med, inte hunnit källarvåningen ännu och ska målas två lager då de fortfarande är lite genomskilnigt :/

Prövade även måla ena väggen och golvet där uppe men ska ej vara så sen utan var endast ett test. "trä" golvet är bänk plast som jag hittade hemma. Ena golvet väldigt bucklig då jag ej rengjorde golvet där innan...slarvigt... Får täcka med matta och möbler sen. Den ej färdiga soffan var ett försök av att göra en liknande soffa idag som LA Lola länkade men vart väldigt misslyckat och ingenting som jag ska använda mig av sen :)

För övrigt så ska jag in med "äkta" trägolv i sovrummet och vid källarvåningen, De där fina tegeltapeten som inte syns på bilderna men som är i garage och tvättrum blir kvar :) Annars ska även de trasiga taket tapetseras om och även utsidan av huset :)
    Tyvärr fattar hela fönsterna i två av rummen men eftersom båda blir sovrum så gör jag hemma gjorda och täcker med gardiner :)

Ska bli ett kul projekt ! Skrattande

Många rum!

Jag vill gärna se soffan i närbild. Jag tycker den ser fin ut.
Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)