• FruSen

Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)

Har kommit över ett nya Lundby Småland dockskåp till min dotter.
    Betalade 150 kr för det på blocket. Superenkelt att byta tapeter och golv på! Blev jättenöjd med resultatet!

Nu har jag kommit över ytterligare ett Lundby Småland dockskåp, dock av betydligt äldre modell samt en undervåning från ungefär samma tid. Gissningsvis 70- eller 80-tal skulle jag tro. Nu vill jag fixa till även dessa men hur får man isär det??
    Det nya skåpet var ju kalasenkelt, man skruvade bara isär det och drog ut delarna.
    Men dessa skåp har sidor (väggar, golv, tak) i trä, nån typ av masonit eller spånskiva och gavlarna som hålla ihop huset är i plast och verkar vara fastlimmade...

Olika årgång på huset och undervåningen, dock är det främst fönstret och yttre fasaden som skiljer dem åt.
    De är ihopbyggda på samma sätt (dvs fastlimmade)

Någon som renoverat och har tips och idéer att dela med sig av?
    Eller finns det fler som pysslar på med detta och vill göra mig sällskap?

Solig
  • Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)
  • FruSen

wow, vad smart!! Och snyggt!

Mongolid skrev 2012-10-13 21:28:03 följande:
    Tänkte tipsa om en liten sak.

Göra en rund kamin av toapappersrulle!

Använde mig av en tom klädrulle då de va hårdare.

Klädde insidan med svart blankt inslagningspapper och även kanterna och längst ner på kaminen och en svart botten i papp innanför hålet.

Ska leta på något sten liknande papper eller kanske kaklat och täcka resten med :)

Den lite mer händige kanske kan pilla in en fungerande lampa också :)

pinnarna ligger där för att de skulle synas att de var ett hål på bilden :)

• Ankmor

Vet inte om denna sidan redan tipsats om men ooooh så fina saker!
    http://www.skalaminimal.se/?sida=inspiration
    Under "byggdelar" finns det glödande kol! 

Dyrt? japp, men inspiration i massor!

Ett knep är ju att ta veden från en öppen spis och sätta in i kakelugnen?

Jag renoverar inte själv men tycker det är superkul att titta på... 
    Hoppas att ni inte är sura över att jag "lägger mig i" .     

Tomt här just nu...
  • Toppen9

Ni som har lagt golv med sån där självhäftande "bänkplast" gjorde ni nåt förarbete på golvet då eller bara såg till att det var rent och torrt?

Har nämligen lite skador på golvet i mitt hus, antagligen någon som har skurat det

• Lisa1976

Hej! Vilken härlig tråd! Jag har precis vörjat renovera mitt gamla skåp som jag hade på 80-talt till min dotter.

Jag har lite frågor:

- Hltäckningsmattorna sitter ju stenhårt, hur får man loss dom?

- Jag skulle vilja ha golv som ser ut som parkett, var hittar man sånt?
    -Vilken slags färg ska jag måla taket och frontdelarna? Dom är orangea ochbruna nu...

Tapeter har jag hittat på Panduro och Papiere i Nordstan/Göteborg.

Lite nya möbler har jag köpt på Gekås i Ullared. Dusch/Badkar kostade 139kr, i vanliga affärer ca 280kr... Galet.

Son 0804 Dotter 1101
  • Azi
    Lisa1976 skrev 2012-10-17 16:25:18 följande:

Hej! Vilken härlig tråd! Jag har precis vörjat renovera mitt gamla skåp som jag hade på 80-talt till min dotter.

Jag har lite frågor:

- Hltäckningsmattorna sitter ju stenhårt, hur får man loss dom?

- Jag skulle vilja ha golv som ser ut som parkett, var hittar man sånt?
    -Vilken slags färg ska jag måla taket och frontdelarna? Dom är orangea ochbruna nu...

Tapeter har jag hittat på Panduro och Papiere i Nordstan/Göteborg.

Lite nya möbler har jag köpt på Gekås i Ullared. Dusch/Badkar kostade 139kr, i vanliga affärer ca 280kr... Galet.

Golv som ser ut som parkett säljs bl.a. på tradera: www.tradera.com/parkettgolv-till-dockhus--auktion_180106_165699695

~*rabiat*~
  • Toppen9

Annars finns det sk decorplast på tex Bauhaus och då kan man välja mellan massa olika

• llleeennna

Någon som vet hur jag kan plocka isär dockhuset men fortfarande sätta ihop de snyggt igen?
    Han sen där fastlimmade varianten :(

• micksaan

Kommer med er här jag också. Fått ta över min kusins gamla dockhus, årtal vet jag inte. Är inte i trä iaf och har plastram runt om.

Har en dörr som lossnat. Är som nedre delen av dörrkarmen som saknas så dörrens piggar har ingenstans att fästa. Kan man byta ut dörren?

Sen funderar jag, går mitt skåp att ta i sär? Den har skruvar uppe på listen på hustaket.

• Legewiel
    llleeennna skrev 2012-10-20 22:38:51 följande:
    Någon som vet hur jag kan plocka isär dockhuset men fortfarande sätta ihop de snyggt igen?
    Han sen där fastlimmade varianten :(
    Det går nog inte. Mitt är också limmat, man får renovera det som det är. Lite pilligt men det går :)

Man kan säkert byta ut dörrar, är väl antagligen bara att köpa ny dörr inklusive karm?
  • LadyM

Ååhh tänkte köpa sånt där scrapbookingpappersark och göra tapeter av i mitt hus, kan inte nån skriva exakt vad jag behöver för lim och lack (?) för att lyckats med detta? Så kan jag gå till panduro och bara plocka imorrn och sötta IGÅNG! Sugen!!

Och vilken förg kan man använda för att måla fasaden tror ni!? Mitt ska bli ett rätt opretantiöst, kul och lekvänligt Pippi-hus till tvååringen! )

Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)