• Nelliepop

    Datorn hur mycket ska tonåringar sitta???

    Hur många timmar sitter era tonåringar vid datorn??? Har de något liv förutom datorn???

    Våra 2 tonårs killar sitter fööör mycket,o på helger är det lana som gäller typ hela nätterna...

    Jag tycker inte detta är ok!!!!! Men vad är rimligt för en 15,13 åring?????    

  • Svar på tråden Datorn hur mycket ska tonåringar sitta???
  • Chokoretonoyuki

    Jag är själv tonåring (14 år), och jag har inga skarpa gränser på hur länge jag får vara inne. Blir det för mycket brukar mamma komma in till mitt rum och säga att det räcker. Det är strängare på vardagarna än på helgerna/loven.

  • Åskan

    Jag tycker att om de sköter skolan och har nån/ett par aktiviteter så behöver man inte va så hård. Min bonusson sitter JÄMT. Skolkar. Rör sig inget. Så det slutade med att han inte får ta med datorn när han kommer till oss. Vad hände? JO, han kommer inte längre, utan är bara sin mamma... Känns hopplöst. Hon bryr sig inte.

  • skogsvitter

    Om inte den övriga vardagen fungerar är det naturligtvis hög tid att sätta stopp, det finns ju gränser. Det kanske inte är särskilt lämpligt att alla barnen har varsin dator ärligt talat..? Folk är alldeles för snabba med att skaffa spel, datorer och andra tekniska prylar till sina barn. Så fastnar de i en fälla där inget annat fungerar, vilket inte alls är konstigt eftersom så små barn faktiskt inte är förmögna att ta det ansvar som krävs. Rent generellt. Det är ju det som är ditt ansvar som förälder!

  • Majsan70

    Vi har inga gränser eller regler. De har reglerat det där själva på ett bra sätt. Vi försökte ett tag att vara "stränga" men vi bet oss själva i svansen. Det hela sköttes mycket bättre när vi slutade lägga oss i.

  • Jamtlandstaus

    @cosinus; vad är det där med script som du skriver om?
    Min son kan nämligen spela hur som helst om vi inte begränsar honom. På helgerna är vi generösare med hans tid framför datorn men har inte orken att oss hålla oss vakna för att se till att han stänger av i rimlig tid vilket resulterar i en trött o sur tonåring dagen därpå då han glömmer att stänga av den tid vi sagt. Skulle ju vara bra att kunna ställa in routern så den kopplar ner och upp en viss tid...
    Berätta gärna hur man gör!

  • Rikard 925

    Vi har använt oss av Microsofts föräldrakontroll på sonens dator ända sedan han fick egen dator.

    Där kan man begränsa speltiderna vilket är jätteskönt, aldrig nåt tjat om att stänga av datorn.

    Nu när han är 13 stängs datorn av 22.00 på skolkvällar och 23.00 på helger. 

    Fungerar förträffligt, man får även ganska ingående rapporter om vad han gör på datorn, sökord på google osv.     

  • unknown90

    Jag spelar själv dator, och är tonåring. 90 i mitt namn betyder inget. Jag är även tjej, och har en pojkvän som spelar dator. Det är okej att sätta en gräns för att spela dator, men saken är den att du som förälder måste förstå att det är deras hobby och deras sätt att umgås och du måste även låta dem göra det. Så därför är mitt förslag att ni tillsammans diskuterar fram något som ni tycker låter rimligt, för att göra båda parterna glada. För annars kommer du inte få det trevligt hemma om de går runt och är sura. Lycka till! 

  • Dina08

    Mina tonåringar har fri tillgång till varsin dator så länge de sköter sina studier, går och lägger sig 23på vardagar och tar en paus varannan timme. De tillbringar mycket tid framför datorer och mobiler, och jag får inte veta vad de håller på med. Det fungerar, men den ena skulle behöva röra på sig mer. Det är ju lika farligt med stillasittande som med rökning, vilket jag tjatar om.

  • ollebolle

    Hej jag är själv en tonåring (12 åring) som spelar mycket men mina regler är att på vardagar så får jag inet spela förens vi ätit (när jag kommer hem från skolan) efter det så får jag spela till kl 20:00 från mån-tis och på onsdag ska jag göra nästan alla läxor tills kl 16:15 om jag har några mer läxor så får jag göra de hemma hos min pappa. Där kan jag inte spela om jag nu skulle vilja det för min pappa har ingen konsol vilket jag oftast spelar på...han har bara dator där det inte finns några spel Alltså måste jag göra resten av min läxa och sedan får jag titta på tv till kl 19:30 sedan är det "pappa tid" som vi kallar det. på tors så är vår längsta skoldag i veckan så efter skolan får jag spela till 20:00 och på fredag och lördag får jag spela i stortsett hur läng jag vill men brukar oftast sitta tills kl 21-23:00 på helgen för det brukar vara en bra film som min familj gillar. På söndagen så har jag en kompis dag beroende vilken förelder jag är hos (min pappa bor på landet) då jag brukar vara med min kompis. Då är vi oftast ute i skogen och går eller cyklar ,eller så går vi till en lekplats (en gammal) där de inte är några barn i närheten och där brukar vi snacka om vad som hänt  i veckan. Och vi brukar även va/ leka (som ni föreldrar säger) på tisdagar och torsdagar om han inte har hockyträning vilket han har de andra dagarna.
    Tycker själv det låter som om jag spelar väldigt mycket!
    Men som sagt man blir beroende. Till och med min lärare brukar fråga om hjälp när det gäller skolans datorer... 
                         
                                                                                                                                         /En Kille Från Blekinge      


    Tonåringar spelar för mycket ibland
  • sig03

    Jag är 14 år och får sitta hur länge jag vill framför datorn. På vardagar blir det till runt 23.30 då jag självmant stänger av för att göra andra saker som att sova. På helger händer det att jag sitter uppe till 4-5 och på loven vänder jag på dygnet totalt.

    Detta påverkar varken skolan eller min hälsa, då jag tränar ofta och är ute med kompisar ofta.

  • Danielsdsjdds

    Är 18 år gammal, pluggar på en av de mest krävande gymnasierna i Sverige (du behöver i princip högsta betyg i alla ämnen för att komma in). Spelar till och från mycket beroende på hur allt annat ser ut. Jag ser det ur ett perspektiv att så länge datorn är i andra hand så är det ingen fara hur mycket tid man spenderar framför den. Om man får sina 8 timmars sömn, sin träning och gör sina läxor samt umgås med kompisar, vilket jag gör mycket jämfört mer andra, så ser jag inget farligt med att spendera resterande tid framför datorn/tv:n/konsolen. 


    Jag kan lätt sitta 16 timmar i sträck om jag inte har någonting annat för mig (lov och döda helger). Visst om detta är någonting regelbundet är det kanske inte någonting bra, som du säger att de lanar varje helg, men enstaka dagar finns det ingen större problematik. Detta säger jag med förutsättning att man sköter det andra. (skola, sociala livet, träning osv). 


    Försök att göra någonting positivt av det hela, se det som att de sitter hela nätterna och pratar samt läser engelska. Det som jag önskar mina föräldrar skulle göra är att sätta sig in lite mer i vad jag spenderar 3-7 timmar om dagen på. Det skulle förenkla för dem att säga till om de vill att jag ska göra någonting eller om det är mat och inte komma inspringandes och säga att det är mat om fem minuter när det verkligen inte går att avsluta på fem minuter eller ens i närheten. 

    Sammanfattningsvis tror jag inte att problemet ligger i hur många timmar man spenderar framför datorn utan hur man prioriterar allt annat. Att sätta upp spärrar och hinder (parental control och spärra rutern osv) är att säga att du inte litar på dina barn vilket jag inte ser som någon hållbar lösning. Detta eftersom de kommer gå och vänta på sina timmar istället för att göra någonting vettigt innan eftersom de vet att t.ex. om de gör läxorna innan träningen har de ingenting viktigt att göra efter träningen och kan därför spela efter träningen om de känner för det. 


    Läggtider osv har jag aldrig varit ett stort fan av, när jag hade läggtider var det extremt mycket roligare att ligga uppe och kolla mobilen och smsa sent in på natten, men när jag fick ansvar över det själv har det blivit någonting som jag vill göra bra, försöka få mina 8 timmar. Detta varierar dock från person till person, men jag fungerar så i alla fall. 


    Ursäktar för alla grammatiska misstag! 

  • volvo142

    jag får sitta hur mycket jag vill är 16 år men de är min dator som jag själv betalat sen kan hon stänga av internet snor bara grannes Skrattande
    Men jag sitter inte så mycket längre har skaffat mig ett liv. Min åsikt är att då skola drabbas, av för mycket datorsittande. Får man skära ner överenskomma om nått. men då man är 15/17 år blir de konstigt med max timmar pör dag. Känns som att det är mer för 12 åringar men ja stänga av datorn vid  11 på vardagar tycker ja är rimligt. sen att dom sitter hela dagarna till 11 tycker ja inte du har att göra med de är liksom hans liv.

  • I969

    Självklart ska vi hjälpa våra tonåringar att inte fastna i beroenden, att sova tillräckligt och att komma ut och röra på sig! Sen tycker inte jag att det behöver göras med hjälp av stränga regler. Här har det kommit relativt självklart t.ex. genom att inte skaffa egen dator till rummet. Vi har pratat om detta med sömn och ser till att även själva stänga av skärmarna någon stund innan det är sovdax. Alla plattor, telefoner och laptopar ligger på laddningsstället i vardagsrummet när vi går och lägger oss. På helgerna brukar vi normalt ha en familjedag då vi åker iväg i naturen och vandrar, gör upp en eld eller så. Eftersom sonen är scout och lite hooked på outdoor-grejen så är det än så länge inte svårt att få med honom, men vi får väl se hur länge till han är 15 nu. Den andra helgdagen brukar han hänga med kompisar, och då spelar de typ hela tiden men det är väl ok just nån gång i veckan. Han har annars kommit förbi värsta spelåldern och börjar nu hänga lite mer på sociala medier.

  • sextiotalist

    Vi har aldrig haft några tider eller regler. Skolan ska skötas, det är det som gäller. Nu går han på gymnasiet och använder datorn mycket i skolarbete. Vad han gör på datorn, lyssnar på böcker, pluggar, spelar onlinespel, har kontakt med sina syskon (som bor långt borta). Diskuterar. Ja, jag har en datornörd som son, men eftersom hans fokus är skolan och hans vänner också är datornördar så ser jag inga problem

  • vemärjagens

    Hm. Jag är 17 år och har aldrig haft några regler gällande datorsittande. Alltid fått sitta så länge jag velat, vilket jag uppskattar oerhört (nu bor jag iofs på landet utan ordentlig kollektivtrafik så att träffa vänner irl kan bli lite krångligt emellanåt). 

    Tror det beror på vad de gör på datorn. Att spela ensam och utan socialt liv dagarna i ända är nog inte särskilt nyttigt, men om de spelar med kompisar etc ser jag ingen anledning till varför du skulle begränsa deras datortid.

  • WhiteOleander

    Jag skulle aldrig låta dom ha en egen dator utan en familjedator som står öppet. Sen skulle de inte få sitta längre än en timme om dagen(om den inte behövs för skolan) och aldrig efter klockan 21:00.

  • sixten

    Jag fick sitta vid datorn hur mycket jag ville under högstadie och framåt. Satt jag för länge en vardag så jag var trött i skolan var det mitt eget fel.

    Nu var det ju så att jag bara gled igenom hela högstadiet utan att göra en endaste läxa eller plugga hemma, fick väldigt bra betyg när jag i stort sett inte gjorde någonting över huvud taget i skolan. Men utöver det hade jag ett socialt liv, gymmade, körde moppe, umgicks med kompisarna, söp och festade på helgerna. Ändå hann jag med att sitta mycket vid datorn.

    Föräldrarna tvingade aldrig mig att röra på mig eller umgås med kompisar. Gjorde det självmant.

    Sköter man det sociala själv och inte blir nån fet finning unge så bör man få bestämma själv.

  • andersösten

    Om man vill att det ska fungera men internet-tider. Om man inte orkar diskutera tider.
    Då får man bygga en "internet-timer". Delarna finns på Clas Ohlson och kanske andra ställen.
    Så sätter man ihop delarna:

    ">



    Anders

  • tvillingmammaVastmanland

    Min tonåring får sitta vid datorn ganska obegränsat men måste lägga sig 22 på vardagar och ca 24 på helger.

    Han sköter skolan väldigt bra och går på träning fyra gånger i veckan så jag ser inga större problem med det.

Svar på tråden Datorn hur mycket ska tonåringar sitta???