• NY I GBG

Äggdonation på klinik i Umeå

Hej! Vi har genomgått tre IVF försök, som inte ledde till ngn graviditet. Inga klara tecken på vad som jan vara fel. Jag är dock 39, och min sambo 37. Vi ska nu gå vidare med egen donator uppe i Umeå. Min 35 åriga lillasyster donerar. Har någon erfarenhet av kliniken i Umeå, av donation från syster/vän? Tacksam för svar från ngn som genomgått donation i Sverige med känd donator. Vilken resa detta är.. Så ledsna när sista IVF försöket också misslyckades.. Ser fram emot att chatta på detta forum

• Svar på tråden Äggdonation på klinik i Umeå
  • NY I GBG

Hej alla, Tack för att ni undrar hur det går. Det är mycket känslor, förvirring och svåra beslut här just nu. För oss handlar det nu om äggdonation, då vi gjort tre misslyckade IVF försök. Vi fick aldrig reda på vad som var fel men då jag var svårstimuelrad är det troligt att det handlar om min ålder (39 år). Vårt dilemma nu är äggdonation med systers ägg, i Umeå, eller med okänd kvinnas ägg, i Spanien (jag är halvspansk). Det är svåra beslut då det redan lett till problem i relationen till min syster och hennes sambo.... Min syster erbjöd sig tidigt att donera ägg men sedan när det blev aktuellt har de haft en massa tvivel... Så det är detta vi står inför ..... Svårt för någon annan att ge råd om något sådant här, jag vet, men om det är någon av er som har någon fundering så får ni gärna dela med er Det handlar alltså om hur viktigt det är för mig att känna mig genetiskt kopplad till et eventuellt barn... Jag har också gått på akupunktur men känner inte att det hjälpte mig. Jag blev inte ens trött eller lugn av detta, men jag kanske var svår att stimulera där också En kollega till mig är övertygad om att det var akupunkturen som hjälpte henne att bli gravid..... Hoppas ni har en bra helg alla! PS: de homeopatiska medel ni skriver om: Jaguar aldrig blivit rekommenderad något sådant eller kände inte ens till att det finns sådana hjälpmedel. Det kanske inte hade hjälpt mig ändå men jag hade ju gärna testat om jag vetat om det! Kram

• Cice

Hej Ny i GBG

Jag lider med dig.  Jag vet hur det är att längtar efter ett barn.. Jag fick barn, när jag själv var ett barn...jag skulle vilja ha ett barn nu, när jag vet vad det innebär. När man är mogen. Jag kmr  sydamerika, och familj är mkt viktig till oss.
      jag önskar att jag har varit ung, och hade många fina ägg, så jag kunde ge dig  några.Tyvärr liv är orättviss ibland.
     Jag vet ptrecis hur du mår. Jag har en dotter som är snart 20 år. Hon vill gärna donera till mig. Men jag vet inte hur jag skulle mår.  Min dotter brukar säger att hon inte förstå  värfor  folk är rädda för att donera sina ägg. Hon tycker  att det är roligt att ställa upp för andra människa.  Jag har varit hos en fantastisk kvinna som har jobbat med akupuntur här i Sverige  i många år. Hon kmr från kina o hon har hjälpte många kvinnor  som har varit i samma situation som vi. Jag ska dit på Fredag igen. 
    Kan du tänka dig att pröva lite akupuntur  ? om du vill hennes telefon nr., säg till.  
      Jag hoppas att jag kan  hjälpa dig på något sätt. 
    Hör av dig om det är ngt , skicka ett brev om du har lust att prata 
    Kram

• germany
    NY I GBG skrev 2012-04-28 16:03:02 följande:
    Hej alla, Tack för att ni undrar hur det går. Det är mycket känslor, förvirring och svåra beslut här just nu. För oss handlar det nu om äggdonation, då vi gjort tre misslyckade IVF försök. Vi fick aldrig reda på vad som var fel men då jag var svårstimuelrad är det troligt att det handlar om min ålder (39 år). Vårt dilemma nu är äggdonation med systers ägg, i Umeå, eller med okänd kvinnas ägg, i Spanien (jag är halvspansk). Det är svåra beslut då det redan lett till problem i relationen till min syster och hennes sambo.... Min syster erbjöd sig tidigt att donera ägg men sedan när det blev aktuellt har de haft en massa tvivel... Så det är detta vi står inför ..... Svårt för någon annan att ge råd om något sådant Solighär, jag vet, men om det är någon av er som har någon fundering så får ni gärna dela med er Det handlar alltså om hur viktigt det är för mig att känna mig genetiskt kopplad till et eventuellt barn... Jag har också gått på akupunktur men känner inte att det hjälpte mig. Jag blev inte ens trött eller lugn av detta, men jag kanske var svår att stimulera där också En kollega till mig är övertygad om att det var akupunkturen som hjälpte henne att bli gravid..... Hoppas ni har en bra helg alla! PS: de homeopatiska medel ni skriver om: Jaguar aldrig blivit rekommenderad något sådant eller kände inte ens till att det finns sådana hjälpmedel. Det kanske inte hade hjälpt mig ändå men jag hade ju gärna testat om jag vetat om det! Kram
    Hej Glad
    Vill så gärna svara dig på det mesta i ditt inlägg. Ska försöka göra det lite kortfattat bara Tungan ute.
    1 -  Du borde se till att få veta varför ni kanske inte lyckats med IVF. Har inte er utredning visat något specifikt?
    Annars så är kanske inte 3 misslyckade IVF speciellt ovanligt. Är du säker på att ni helt gett upp hoppet med att lyckas antingen själva på naturlig väg eller med ytterligare IVF? 3 försök är återigen ändå inte så många försök. Eller har ni nekats fler IVF?

2 - Din syster börjar tveka inför att låta dig ta emot hennes ägg? Jag kan förstå henne och dig.....Men om det är så att hon verkligen är tveksam så tror jag att det bästa för både henne och dig är att du tar emot ägg från en okänd donator. Annars kanske ni på sikt får problem mer er relation om du skulle föda ett barn med din systers ägg. Men jag förstår dig också så väl att du gärna vill känna igen de genetiska dragen....så kände jag också, men har nog mer och mer förstått att det egentligen handlar om mitt eget ego. Är helt övertygad om att du kommer att känna att det är ditt biologiska barn i och med att du bär det inom det, känner de första sparkarna, får föda fram det nyfödda barnet osv oavsett om det är med donators ägg eller inte.

3 - Vad det gäller akupunktur så berättade min akupunktör att det finns faktiskt de som är bättre och sämre på att sätta nålar. Så var noga med vart du går! Ta gärna referenser här på FL och gärna kinesisk akupunktur.

4 - Homeopati har vi nog alla själva börjat forska i och alltså inget vi direkt blivit rekommederad och framförallt inte från sjukvården! Men många akupunktörer använder sig av homeopati eller rekommenderar att man tar kontakt med kunniga inom detta områden för att hjälpa kroppen ytterligare. Nu när IVF ändå har stängt över sommaren kanske du ska prova att ge allt en sista chans? Prova lite "hokus pokus" som många tror på och som många inte tror på. I slutändan så tror jag vi var och en känner vad som passar oss bäst.

I slutändan är det också bara du som kan avgöra alla beslut som denna karusell innebär. Men det är alltid skönt att höra andras åsikter och få stöd i det som vi alla vet är sjukt jobbigt att gå igenom.

Lycka till, hoppas få läsa några inlägg från dig om din fortsättning.
    Kram  
  • germany
    Cice skrev 2012-04-28 16:16:59 följande:
    Hej Ny i GBG

Jag lider med dig.  Jag vet hur det är att längtar efter ett barn.. Jag fick barn, när jag själv var ett barn...jag skulle vilja ha ett barn nu, när jag vet vad det innebär. När man är mogen. Jag kmr  sydamerika, och familj är mkt viktig till oss.
      jag önskar att jag har varit ung, och hade många fina ägg, så jag kunde ge dig  några.Tyvärr liv är orättviss ibland.
     Jag vet ptrecis hur du mår. Jag har en dotter som är snart 20 år. Hon vill gärna donera till mig. Men jag vet inte hur jag skulle mår.  Min dotter brukar säger att hon inte förstå  värfor  folk är rädda för att donera sina ägg. Hon tycker  att det är roligt att ställa upp för andra människa.  Jag har varit hos en fantastisk kvinna som har jobbat med akupuntur här i Sverige  i många år. Hon kmr från kina o hon har hjälpte många kvinnor  som har varit i samma situation som vi. Jag ska dit på Fredag igen. 
    Kan du tänka dig att pröva lite akupuntur  ? om du vill hennes telefon nr., säg till.  
      Jag hoppas att jag kan  hjälpa dig på något sätt. 
    Hör av dig om det är ngt , skicka ett brev om du har lust att prata 
    Kram
    Kul att du är tillbaka igen Cice Solig.
    Passar på att sitta och skriva lite nu medan jag har tid. Det ger mig otroligt mycket att läsa era inlägg och framförallt känslan att "gu vad många vi är som sitter i samma sits"! Tråkigt, men samtidigt otroligt skönt att känna att man inte är ensam! TACK FINASTE NI för att ni faktiskt finns och ger så mycket som ni faktiskt gör Hjärta.

Tack för infon om progestronkräm, ska gå in på sidan du länkade och läsa.
    Vi har snart gjort ett naturligt försök i menscykeln och det är bara att vänta och se om ett mirakel har skett om sisådär 2 veckor. Sluta hoppas gör man uppenbarligen aldrig Tomte
  • NY I GBG

Hej igen alla! Tack för era svar! Det hjälper verkligen att läsa och skriva här. Jag har även läst den länken du skickade CICE om 7-keto. Intressant.. Även om jag inte är så mycket för alternativ medicin när det kommer till chans att bli gravid när man närmar sig 40, så skadar det ju definitivt inte att pröva, medans man väntar på ÄD.... Samtidigt bör man nog vara lite försiktig med icke medicinskt testade preparat, särskilt hormoner som inte kan köpas i Sverige, då man inte kan vara söker på oönskade bieffekter. Men jag funderar nu på att medan vi bestämmer oss och väntar på ÄD behandling, läsa mer om alternativ medicin, homeopati, kost, yoga, akupunktur och annat. Ja, varför inte göra allt man kan fortfarande, trots dåliga odds. I mitt fall har jag under den här perioden varit extremt orolig, haft ångest och stress, något som ju definitivt inte ökar chanserna heller. Så nu bör det vara slut med det Germany: vi håller tummarna för ett naturligt mirakel! Ha det gott alla! Kram

• germany
    Ny i GBG -  Precis som du så har jag också mått väldigt dåligt under IVF perioden. Mycket som påverkar ens mående då....Hormoner, rädslan över att det inte ska gå vägen som skapar en massa ångest och stress.
    Livet bara passerar utanför ens fönster och man får inte energi till att göra saker som man annars skulle ha tyckt varit roligt. Man blir sittandes med en enorm trötthet och tappad livslust och väldigt ofta framför datorn och googlar endast fram saker som man inte borde läsa.

Jag känner stor skillnad när jag nu fått vila lite från IVF. Docks så tycker jag att det är jobbigt att hela tiden ändå bära med sig ryggsäcken om vad som ska hända och ske framöver.....Ro verkar vi aldrig få.....

Dock så mår jag mycket bättre nu och solen gör så gott ute och jag har blivit stärkt av att ha blivit sänkt av min utredningsläkare. Jag har fått mycket mer kämparglöd och tänker som så att inget kan bli värre än vad det redan nu är och faktiskt så tror jag att den insikten har fått mig att orka igen och känna att jag har absolut ingenting att förlora, bara att vinna!

Tack också för tummarna för ett naturligt mirakel! Och ge inte upp du heller!
    Jag tänker inte lägga mig på mattan förrän jag har kämpat in i det sista!
  • Cice

Jag önskar alla er en mkt trevlig söndag.
     jag skriver på riktig om jag överlever min yoga pass, Oskyldig 

Här är jag med min dilema igenSkrikandes, min fantastisk  söndag   program Demon,  Frukost enligt TCM o Diet  for become pregmant, ( ärligt talade det smakade ingenting... Jag är trött på soya yougurt, ingefära och allt annat. )..  . jag måste i väg för 90 min yoga för att blir gravid......  gravid gravid. Jag tänker inte på det men det är den enda ord som styr mitt liv, hehehe
    Va tycker ni om TCM by R. Lewis.
    Är det ngn som har läste den ? vad tycker ni om deras recept ?
     Jag ser fram emot min ny min sallad idag  Spöke..
     Kram till Er... 

• Kattflickan

Cice: Var det dr Pan ni var hos i Uppsala? Jag vill inte ha mediciner, bara akupunkturen. Tack för ditt svar! Jag funderar på att köpa 7-keto men antar att det inte hinner verka innan min IVF? Jag har äggplock efter midsommar. Jag tycker också det är jobbigt att anpassa mig hela tiden för att göra det bästa för att bli gravid. Sedan nyår dricker jag inte koffeinhaltiga drycker och alkohol, tar en massa vitaminer, äter knappt någon färdig mat etc. Under IVF en hade jag svårt att våga träna som vanligt och jag fick flunsan samma dag som jag började ta sprutor och magflunsan några dar innan testdagen. Så nu har jag prioriterat att komma i form igen, det känns jättebra och jag tror det är till hjälp vid nästa IVF. NY i gbt: Inte meningen att kapa din tråd om ÄD. Det kan bli aktuellt för oss med snart. Tråkigt att din syster börjat tvivla. Har ni pengarna kanske det är värt att åka till Spanien istället? För min del skulle den stora vinsten vara att slippa mina gener men förstår att det kan vara svårare för dig att ge upp tanken på genetiska band till barnet. Millan

• Cice
    germany skrev 2012-04-29 09:29:11 följande:
    Ny i GBG -  Precis som du så har jag också mått väldigt dåligt under IVF perioden. Mycket som påverkar ens mående då....Hormoner, rädslan över att det inte ska gå vägen som skapar en massa ångest och stress.
    Livet bara passerar utanför ens fönster och man får inte energi till att göra saker som man annars skulle ha tyckt varit roligt. Man blir sittandes med en enorm trötthet och tappad livslust och väldigt ofta framför datorn och googlar endast fram saker som man inte borde läsa.

Jag känner stor skillnad när jag nu fått vila lite från IVF. Docks så tycker jag att det är jobbigt att hela tiden ändå bära med sig ryggsäcken om vad som ska hända och ske framöver.....Ro verkar vi aldrig få.....

Dock så mår jag mycket bättre nu och solen gör så gott ute och jag har blivit stärkt av att ha blivit sänkt av min utredningsläkare. Jag har fått mycket mer kämparglöd och tänker som så att inget kan bli värre än vad det redan nu är och faktiskt så tror jag att den insikten har fått mig att orka igen och känna att jag har absolut ingenting att förlora, bara att vinna!

Tack också för tummarna för ett naturligt mirakel! Och ge inte upp du heller!
    Jag tänker inte lägga mig på mattan förrän jag har kämpat in i det sista!

Hej Germany  Jag känner igen mig själv genom dina ord .. Det är fantastiskt hur många timmar, dagar, som jag har missat  gn att läsa och söka information om fertilitet, kost för att öka fertiliteten etc. Jag har läst boken " the infetility att Cure" och andra " diet for become pregmant ".. jag har förandrat min kostRynkar på näsan ... Jag går till yoga för att bli gravid två gånger i veckan och vanligt yoga tre gånger  i vecka ... Det finns  dagar som jag nästan galen när jag ser mina vänner tränar, på de klasser som  jag var med innan. Och jag var tvungen att börja på en annan grupp. Ibland kan jag ge mig själv en enorm skratt .. Hur livet är ironiskt ... men det viktiga är att jag inte ge upp så lätt inte .... Jag kmr att kämpa på.  Jag gick  till yoga två gånger i veckan, jag har alltid gillat att kombinera yoga med min träning. Jag har aldrig använt droger, alkoholhaltiga drycker och  så nu jag har svårt att hålla min graviditet. I detta liv vi går gn flera saker, och allt i det, att vi förstå lite mer att uppskatta vad vi har ... Jag förstår inte varför vi håller på att straffas   Gråter.. Oroa dig inte, min vän eftersom du är inte ensam i denna kamp, Vi är många, och vi kommer att vara tillsammans  hela vägen... {#emotions_dlg.flower}      
    kram

• Cice

Hej kattflickan,
    Precis jag har varit hos honom... Han är mkt trevlig och känd. Min man hade lite svårt med honom.  Och ännu mer av hans skratt, hans sätt  att vara mm.. Du vet hur män är.... Men jag själv tycker att han var bra. Du får talar om att du vill inte ha så många mediciner .
    När du handlar   7-keto, kan du välja vilka leveransen är snabb. Det kostar lite mer men värt det, väljer snabb leverans..   Du kan hitta  7-keto direkt hos hälsokost oså. Det kan vara lite dyrare.

Kram  

Svar på tråden Äggdonation på klinik i Umeå