• gladtjeej

Varför döpte ni era barn?

Jag och min sambo väntar vårat första barn nu i maj. Vi funderar lite kring detta med dop och namngivelse, vi vill ha ett tillfälle där vi kan samla släkt och vänner så alla får träffa knodden.

Ingen av oss blev döpta när vi var små, min sambo döpte sig när han var ca 13 för han ville då komfirmera dig (vilket han inte gjorde). Vi är skeptiska till allt kristligt som blir under ett dop, ingen av oss är speciellt troende. Namngivelse känns som att det inte blir lika "seriöst" på något vis, men man kan ju planera en sån väl också, likaså som ett dop.

Hur gjorde ni? Varför valde ni namngivelse eller dop? Alt. Ingen av dessa. 

Vi vill göra något, men vi vet inte vad =)        

• Svar på tråden Varför döpte ni era barn?
  • sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:08:24 följande:
    Javisst men de ägs inte av begravningsbyråer. Begravningsbyråer har inte lokaler men förmedlar sådana. Kapellen ägs oftast av kyrkan. Du kan också vara i ex. Folkets hus eller, som i Arjeplog, på hotellet.
    ja och vanliga begravningsbyråer, så är det iaf i skåne/blekinge 
  • aldrigmer
    sweasmamma skrev 2012-04-12 09:16:41 följande:
    ja och vanliga begravningsbyråer, så är det iaf i skåne/blekinge 
    Är du säker? Kan du ge en hänvisning, skulle vara intressant att kolla hur det fungerar.
  • aldrigmer
    sweasmamma skrev 2012-04-12 09:16:00 följande:
    då får man ha ett sparkonto till sånt =) eller hur... det kostar TROTS att du är med i SvK
    Om du är medlem i SvK och begravs i hemförsamlingen kostar kyrkans "arbete" inget men allt runt om kostar givetvis. Kista, blommor, solosång, transporter, minnesstund mm kostar för alla.
  • FlitigaLis

Vi ska ha kalas nu på lördag för vår son. Vi valde det istället för namngivelse eller dop. Vi vill samla släkt och vänner men inte ha någon cermoni för det är inte riktigt vår grej.

På inbjudningskortet skrev vi:
    "Vi har fått en son och det vill vi fira!"

Bara svärmor har ifrågasatt detta, andra har köpt det rakt av. Det blir smörgåstårta och fika.

• Edds
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:22:01 följande:
    Om du är medlem i SvK och begravs i hemförsamlingen kostar kyrkans "arbete" inget men allt runt om kostar givetvis. Kista, blommor, solosång, transporter, minnesstund mm kostar för alla.

plus de ca 3000 kr man betalar per år.
  • sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:22:01 följande:

ja alltså min mormor gick bort i somras och det kostade ju ändå runt 30.000 kr och då va det enkelt i ett kapell på kyrkogården!Mycket enkel kista samt ängsblommor så klart allt kostar !

JAG gick ur SvK av 1 anledning !!!

JAG VA ARG !!!

min pappa ramlade ihop när han va 52 år, hjärtstopp på 28 minuter,låg i koma i 6 månader,vaknade upp men med sviter av syrebristen så hjärnskadad samt i mkt dåligt skick , jag förlorade MIN pappa och kände..vad gör kyrkan för mig ? gud?? NÄ, det finns goda och onda krafter och dom finns inte i kyrkan så för mig va detta MITT beslut och rätt beslut för mina känslor

• sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:19:52 följande:
    Är du säker? Kan du ge en hänvisning, skulle vara intressant att kolla hur det fungerar.
    ska kolla upp vad dom heter, min morfar jobbade där=) och min farfars bror "begrovs" så 
  • sweasmamma
    FlitigaLis skrev 2012-04-12 09:22:45 följande:
    Vi ska ha kalas nu på lördag för vår son. Vi valde det istället för namngivelse eller dop. Vi vill samla släkt och vänner men inte ha någon cermoni för det är inte riktigt vår grej.

På inbjudningskortet skrev vi:
    "Vi har fått en son och det vill vi fira!"

Bara svärmor har ifrågasatt detta, andra har köpt det rakt av. Det blir smörgåstårta och fika.
  • En glad tjej
    Emmi27 skrev 2012-04-12 08:45:16 följande:
    Jag undrar om folk vet vad det innebär att inte vara med i svenska kyrkan. Om man dör har man inte rätt till begravningsgudstjänst i kyrkan tex.
    Det är en av anledningarna till att jag gick ur kyrkan, jag vill absolut inte ha en begravdningsgudstjänst i kyrkan. Jag tycker allt prästen säger är dravvel och tror inte på det överhuvudtaget. Borgerliga begravningar är vanliga idag och oftast blir de mer personliga eftersom Gud inte alls är med i bilden och begravningsförrättaren fokuserar mer på den avlidne.
  • Mysanochmimer
    goatess82 skrev 2012-04-12 09:04:22 följande:
    Nej men dina efterlevande kanske bryr sig om alla omkostnader!
    kostar gör en begravning varesig du är med i kyrkan eller inte.
    Det enda du inte har "rätt" till är begravnigsceremonin i kyrkan med prästen och om du aktivt valt att inte vara medlem i ett religöst samfund så vill du antagligen inte ha deras ceremoni när du dött heller.

Du betalar fortfarande en begravningsavgift med skatten varje år för att t.ex. ha rätt till en plats på kyrkogården.      
Svar på tråden Varför döpte ni era barn?