• gladtjeej

Varför döpte ni era barn?

Jag och min sambo väntar vårat första barn nu i maj. Vi funderar lite kring detta med dop och namngivelse, vi vill ha ett tillfälle där vi kan samla släkt och vänner så alla får träffa knodden.

Ingen av oss blev döpta när vi var små, min sambo döpte sig när han var ca 13 för han ville då komfirmera dig (vilket han inte gjorde). Vi är skeptiska till allt kristligt som blir under ett dop, ingen av oss är speciellt troende. Namngivelse känns som att det inte blir lika "seriöst" på något vis, men man kan ju planera en sån väl också, likaså som ett dop.

Hur gjorde ni? Varför valde ni namngivelse eller dop? Alt. Ingen av dessa. 

Vi vill göra något, men vi vet inte vad =)        

• Svar på tråden Varför döpte ni era barn?
  • aldrigmer
    Emmi27 skrev 2012-04-12 08:45:16 följande:
    Jag undrar om folk vet vad det innebär att inte vara med i svenska kyrkan. Om man dör har man inte rätt till begravningsgudstjänst i kyrkan tex.
    Nej, och det är ju rätt. Genom att gå ur har man tagit avstånd från kyrkan och då vill man knappast begravas enligt SvK-s ordning.

Om föräldrarna har gått ur SvK känns det märkligt om de låter döpa sitt barn och på så sätt låter barnet bli medlem. Om barnet vill gå med i kyrkan kan detta ske i vuxen ålder.

Jag och maken är med i SvK, vi är vigda där och barnen är döpta. Då känder det helt riktigt, idag är jag mer tveksam även om jag kommer att kvarstå som medlem.
  • katalysator

Jag är döpt och konfirmerad, betraktar mig inte som aktivt troende men upplever ändå att jag fått stor tröst och trygghet i kyrkan vid kristider, och har även spenderat stor del av min uppväxt på kyrkans barntimmar och i kyrkans barnkör. Jag tycker också att Svenska kyrkan står för positiva och bra värderingar som jag gärna vill förmedla till mina barn, oavsett om de anammar själva tron eller inte.

Sen tycker jag inte att man ska dra sig för att döpa sitt barn om man känner att det "bara" är tradition. Svenska kyrkan är ju oerhört tacksam på så sätt att alla är välkomna, men att alla barn senare i livet själva får bekräfta att de vill vara med. Att döpa sitt barn är inte att tvinga in det i religionen, utan bara att öppna dörren dit. Hela meningen med konfirmationen sen är ju att barnet DÅ är gammalt nog att själv göra ett aktivt val att gå med i kyrkan på riktigt. Annars kan det gå ur, eller fortsätta att bara vara en döpt men inte konfirmerad "traditionsmedlem". 

• aldrigmer
    sweasmamma skrev 2012-04-12 08:51:09 följande:
    det får man visst =) MEN ...det kostar en del !! fast å andraa sidan ....om jag är död lär jag inte bry mig utan kan lika gärna ha det på begravningsbyrån !och alla har rätt att begravas men sen om det blir genom kyrkan eller ej ...
    Jag vet ingen begravningsbyrå som har begravningslokal. Tänker du på amerikanska Funeral homes....?
  • sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 08:55:01 följande:
    Jag vet ingen begravningsbyrå som har begravningslokal. Tänker du på amerikanska Funeral homes....?
    =) aahh nej !!!  vill man inte begravas i kyrkan så håller begravningsbyråer i det !! det är faktiskt mer vanligt än man kanske tror , jag har själv släktingar som gjort så , så jag har varit med och det är riktigt fint och fridfullt!
  • sweasmamma

alltså tro mig , jag vill inte skapa någon debatt här =) jag säger bara vad JAG/VI gjorde och hur det kan vara ... 

• katalysator
    aldrigmer skrev 2012-04-12 08:55:01 följande:
    Det finns ganska många begravningskapell, ofta i anslutning till kyrkogårdar, som inte har kristen utsmyckning som kan användas till begravningsceremonier.
  • goatess82
    sweasmamma skrev 2012-04-12 08:51:09 följande:
    det får man visst =) MEN ...det kostar en del !! fast å andraa sidan ....om jag är död lär jag inte bry mig utan kan lika gärna ha det på begravningsbyrån !och alla har rätt att begravas men sen om det blir genom kyrkan eller ej ...
    Nej men dina efterlevande kanske bryr sig om alla omkostnader!
  • aldrigmer
    katalysator skrev 2012-04-12 09:02:20 följande:
    Det finns ganska många begravningskapell, ofta i anslutning till kyrkogårdar, som inte har kristen utsmyckning som kan användas till begravningsceremonier.
    Javisst men de ägs inte av begravningsbyråer. Begravningsbyråer har inte lokaler men förmedlar sådana. Kapellen ägs oftast av kyrkan. Du kan också vara i ex. Folkets hus eller, som i Arjeplog, på hotellet.
  • aldrigmer
    sweasmamma skrev 2012-04-12 08:57:27 följande:
    =) aahh nej !!!  vill man inte begravas i kyrkan så håller begravningsbyråer i det !! det är faktiskt mer vanligt än man kanske tror , jag har själv släktingar som gjort så , så jag har varit med och det är riktigt fint och fridfullt!
    Begravningsbyrån håller även i kyrkliga begravningar, inte i själva gudstjänsten men i allt omkring. Kommunerna har idag ofta en borgelig begravningsförättare.
  • sweasmamma
    goatess82 skrev 2012-04-12 09:04:22 följande:
    Nej men dina efterlevande kanske bryr sig om alla omkostnader!
    då får man ha ett sparkonto till sånt =) eller hur... det kostar TROTS att du är med i SvK
Svar på tråden Varför döpte ni era barn?