Fija m 2 pojkar skrev 2012-04-13 22:02:07 följande:
Å apropå hela begravningsdiskussionen...
Exempel på begravningsbyråer som håller begravningsceremonier i egna lokaler med begravningsentreprenör som officiant är Bröderna Persson i Landskrona.
Varje kommun är skyldig att tillhandahålla lokaler som är fria från religiös utsmyckning. Inte sällan bygger man "ceremonibyggnader", som man gjort t ex på Pålsjö kyrkogård i Helsingborg.
I alla Sveriges kommuner, utom Stockholm & Tranås, är Svenska kyrkan huvudman för begravningsverksamheten. Det innebär att kyrkan bl a sköter kyrkogårdar (inkl. minneslundar) och har hand om kylrum, krematorier m.m. Till detta går den begravningsavgift som alla betalar (i Stockholm och Tranås går den till kommunen som är huvudmän där).
När man är medlem i Svenska kyrkan betalar man kyrkoavgift. Den går till största delen till tre saker: personal, byggnader (främst kyrkor) och verksamhet. Ju fler som är medlemmar, desto fler kyrkor kan vi ha kvar, desto mer personal kan människor möta i olika skeden av livet (allt från präster, diakoner, pedagoger, musiker, vaktmästare osv).
Alla är välkomna till Svenska kyrkan, oavsett om man känner sig som supertroende eller bara vill vara med ändå. Men givetvis kommer vi i kyrkan att prata om Gud (och nej, jag tror inte heller på en gubbe bland molnen), om Jesus, om den heliga Ande, om bibeln och om vad tron kan betyda genom livet. Så även på dop! Det är ju det vi tror på.
/ Skånepräst
Vilken bra information. Jag bor i Norrbotten så min kännedom om begravningsentreprenörer i Landskrona är minst sagt bristfällig. Dock vet jag att SvK förfogar över ett antal kapell som kan göras helt religiöst neutrala och avskalade. De är ändå mycket vackra och jag har själv varit på en borgelig begravning i ett sådant.
Tack än en gång.