• Zandra411

    Bakåtvänd vagn ett måste?

    Hej Vi ska adoptera en kille på drygt 2 år och letar vagn. Blir helt förvirrad av detta. Vill ju helst ha en vagn så jag kan ha honom mot mig men då finns det inga lättare vagnar utan då måste man köpa en "riktig" barnvagn, vilket känns lite onödigt när han är såpass gammal. Eller ska man släppa detta med att alltid kunna ha barnet mot sig? Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Bakåtvänd vagn ett måste?
  • fabbemam
    Helle333 skrev 2012-04-14 22:10:30 följande:
    Hade du haft mig som barn hade du inte varit sådan förespråkare för bakåtvänt kan jag lova dig =D Min mamma är dagisfröken, det hjälpte inte mycket med tanke på att jag skrek som en vettvilling när de försökte bära mig med ansiktet mot mammas eller pappas kropp eller ha mig i en vagn så att jag åkte baklänges. Jag blev vansinnig =D och slutade inte skrika innan de vände mig framåt.
    Så klart kan det ju vara så, men jag tror att det tillhör undantagen gällande barn som aldrig varit utanför barnhemmet... Men tack för påminnelsen, kanske är inte alla bakåtvända vagnar vändbara? Så klart ska man satsa på en vagn som även går att vända, man har ju ingen aning om vilken liten personlighet man möts av!
  • Dinopino

    Tack för svar Fabbeman! Vi hade redan tänkt ta med en stabil paraplyvagn till dottern, men får nog leta efter en lite begagnad bakåtvänd att ta med. Något ska man ju roa sig med under tiden (och maken tycker säkert det är en bra idé med tanke på att vi redan har 5 vändbara vagnar!) Drömmer


    <> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Mumin80

    Ett allmänt tips om att resa med barnvagn: Ska man flyga så lönar det sig definitivt att satsa på en begagnad vagn! Dom åker ju visserligen gratis, men bagagekrossarna *ursäkta -lastarna* på flygfälten är ju inte snälla alltid. Så mycket mindre surt om en beg. 500-1000kr vagn får några törnar, än om nya 5000-10 000kr vagnen pajar. 

  • Vitsippa
    Mumin80 skrev 2012-04-16 08:45:30 följande:
    Ett allmänt tips om att resa med barnvagn: Ska man flyga så lönar det sig definitivt att satsa på en begagnad vagn! Dom åker ju visserligen gratis, men bagagekrossarna *ursäkta -lastarna* på flygfälten är ju inte snälla alltid. Så mycket mindre surt om en beg. 500-1000kr vagn får några törnar, än om nya 5000-10 000kr vagnen pajar. 
    Håller helt med om hanteringen och att man nog inte gärna skickar iväg 5000-kronorsvagnen in i babagekrossen Glad. Vill dock bara påpeka att när vi flög med vagn senast åkte den inte gratis utan checkades in precis som annat bagage och räknades in i max antal tillåtna kollin. Vi hade i och för sig turen att checka in hos en snäll kille som inte tog något extra betalt för att vi hade en sak för mycket men det är ju inget man kan räkna med. Det kan ju vara en kostnad man mer än gärna tar men ändå bra att vara medveten om.
  • Luella
    Vitsippa skrev 2012-04-16 10:00:00 följande:
    Håller helt med om hanteringen och att man nog inte gärna skickar iväg 5000-kronorsvagnen in i babagekrossen Glad. Vill dock bara påpeka att när vi flög med vagn senast åkte den inte gratis utan checkades in precis som annat bagage och räknades in i max antal tillåtna kollin. Vi hade i och för sig turen att checka in hos en snäll kille som inte tog något extra betalt för att vi hade en sak för mycket men det är ju inget man kan räkna med. Det kan ju vara en kostnad man mer än gärna tar men ändå bra att vara medveten om.
    Vilka flög du med då?
  • Luella
    Vitsippa skrev 2012-04-16 11:40:10 följande:
    SAS och South African.
    Oj vad snålt. Det trodde jag inte om SAS faktiskt.
  • Bläckfisken

    Jag upplever att man ska ha bakåtvänd barnvagn särskilt för adopterade barn som ju byter språk och miljö hastigt.

    Den bakåtvända vagnen är jättebra både för anknytningen, tryggheten att kunna se sin (nya) förälder hela tiden, och även för att minska stressen av alla intryck under promenaden , samt inte minst för språkförståelsen och kommunikationen! Om jag hela tiden ser mitt barn så kan jag se hur han sneglar tex på en blomma eller en katt och då kan jag bekräfta genom att säga det korrekta ordet omedelbart. Då lär han sig svenska språket fortare och vi har en fin kontakt.

    Ser man inte sitt barn när man är ute och går är detta ju omöjligt.

    Vi köpte en vändbar vagn på blocket för 1500:- och har den alltid bakåtvänd oavsett om han vrider sig om i vagnen ibland för att kunna se framåt. Knorr Pram Maker, heter vagnen.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Zabka
    Vi tog med en vändbar resevagn (Quinny zapp xtra) och eftersom vi planerar att flyga inom landet medan vi är här nere så köpte vi en speciell transportväska som rymmer de flesta vagnarna på marknaden (Stokke prampack www.stokke.com/stroller/stokke-prampack/protect-your-pram.aspx ) för 1400 kr så att vagnen inte går sönder. Vi hade med väldigt mycket bagage men fick med både vagn och en extra resväska gratis hos Lufthansa, tack vare att jag har flugit väldigt mkt inom jobbet och har ett guldkort (= extra förmåner). Fast har man tur och får en snäll incheckare så får man säkert med sig den gratis ändå även om man inte skall räkna med det.  På vägen hem är det däremot inga problem eftersom barnet får ha med sig en vagn + minst en väska gratis.

    Nu har de andra redan skrivit angående att vara bakåtvänd och anknytning, så jag tänker inte tillägga något mer förutom att forskning stödjer det  
  • fabbemam
    Vitsippa skrev 2012-04-16 10:00:00 följande:
    Håller helt med om hanteringen och att man nog inte gärna skickar iväg 5000-kronorsvagnen in i babagekrossen Glad. Vill dock bara påpeka att när vi flög med vagn senast åkte den inte gratis utan checkades in precis som annat bagage och räknades in i max antal tillåtna kollin. Vi hade i och för sig turen att checka in hos en snäll kille som inte tog något extra betalt för att vi hade en sak för mycket men det är ju inget man kan räkna med. Det kan ju vara en kostnad man mer än gärna tar men ändå bra att vara medveten om.
    Hoppsan! Det var tråkigt, vi åkte också med SAS (för drygt ett år sedan) och de ville inte ha någon betalning alls av oss, kanske hade vi tur....
    Dinopino skrev 2012-04-14 23:04:56 följande:
    Tack för svar Fabbeman! Vi hade redan tänkt ta med en stabil paraplyvagn till dottern, men får nog leta efter en lite begagnad bakåtvänd att ta med. Något ska man ju roa sig med under tiden (och maken tycker säkert det är en bra idé med tanke på att vi redan har 5 vändbara vagnar!) Drömmer
    Hi, hi då märker han säkert inte om det kommer en 6: e vagn till samlingen!
  • Luella
    fabbemam skrev 2012-04-16 20:41:17 följande:
    Hoppsan! Det var tråkigt, vi åkte också med SAS (för drygt ett år sedan) och de ville inte ha någon betalning alls av oss, kanske hade vi tur....
    Hi, hi då märker han säkert inte om det kommer en 6: e vagn till samlingen!
    Jag gick in och läste på deras hemsida nu, man får ta med sig barnvagn gratis exklusive barnets bagage om barnet är yngre än 2 år.
Svar på tråden Bakåtvänd vagn ett måste?