• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hannah8401 skrev 2012-07-14 07:31:39 följande:
    Har ni känt något annorlunda runt ägglossning när ni åt pergotime? Alltså känt av äl? Jag orkar inte hålla på med ältester, man får inte dricka och kissa på 4 timmar, det blir svårt, och jag har oregelbundna arbetstider och kan inte heller testa samma tid. Men jag provar med temp istället, men tror jag läste någonstans att 20% av alla kvinnor inte får temphöjning efter äl... då är det egentligen hopplöst att veta om man inte får komma på vul eller göra blodprov.
    Är ni på enkelkurer?
    Ja det där med träning verkar påverka, man ska väl ha en fett% på minst 22 helst 25 för att allt ska funka, otroligt orättvist när man håller sig i form och äter bra mat, så ser man andra som röker massor, ute och festar och äter skräpmat, dom blir gravida! :(

Det där med gravtest, är man säker på när äl vart så ska de väl gå att se efter 14 dagar, är vad jag hört, Bara att testa:)

Ha en bra dag tjejer!
    Jag hade min första riktiga ägglossning förra veckan och samma dag som jag fick utslag på ägglossningstestet så fick jag lite sådär ont i magen och i ryggslutet och hade det i 3 dagar efter det. Hade även riktigt ont i bröstvårtorna. Kände mig jäkligt uppblåst ett par dagar innan. Då hade jag ätit dubbelkur.
    Jag frågade min läkare om ägglossningstest, hon sa att det räckte och ta ett om dagen. Annars skulle man ha sex varannan dag och det skulle täcka upp i en vecka ca.

Jag hade nog ändå testat med ägglossningstest nu första gången, för att verkligen inte missa det, om det skulle vara så att du inte känner av en ev ägglossning.

Hoppas det går bra för dig! :)
  • Pepsi
    choklaa skrev 2012-07-13 17:46:04 följande:
    Foljer med spanning ocg haller tummarna for dig att du plussar denna manaden. Jag hade agglossning 19 maj pa dag 23 tror jag att de var. Trots att gyn hade sagt dag 13-15 enligt storleken pa agget.
    Testade den 29 maj visade sig negativt. Den 2 juni testade jag igen och da var det plus :)

Hur madde jag? Molande vark i tjejmagen borjade runt den 26-27. Kandes som mensen skulle komma varje sekund, den 30 var jag vresig och gnallig helt pa tok formycket. Somnade den kvallen kl 20.00. Nasta dag var trottheten obeskrivlig och den 2 juni tankte jag att de maste vara nagot fel pa mig, men sen nar jag gick ner till soprummet och fick kvallningar forstod jag. Aven om de var negativt dagarna innan.
    Sa da testade jag och de var positivt.

Sa vanta tills det gatt 14 dagar fran att du fatt utslag pa stickan.
    Humöret och hormonerna är ju en ända stor berg och dalbanan! Men det kan det ju vara iallafall. Lite små ont i magen, men inte sådär jätte mycket. Där emot så känns det som om mensen ska komma igång när som. Det känns som det rinner till liksom. Tröttheten kan jag inte heller säga nått om, för jag jobbar natt och känner mig alltid lite små seg ;) Fast nu har jag semester och det känns som om jag skulle jobbat.

Nu har jag analyserat färdigt för idag ;)

Då tänker jag nog ganska rätt, på tosdag är det två veckor sedan jag fick utslag på ägglossningstestet.
    Så torsdag/fredag kan man väl testa sig. Ska försöka och dra ut lite till på det, om jag inte får någon mens.
  • Pepsi
    Hannah8401 skrev 2012-07-15 09:57:03 följande:
    Ok, jag tror jag haft äl redan om det nu fungerar för igår började jag få ont i bröstvårtorna. För det kan man inte få innan äl eller? Annars när jag fått ont i dom har det börjat en vecka innan mens, men nu är det två veckor kvar? Kanske blir min cykel kortare av pergo? Pepsi du skrev att du fick ont där under äl? Försvann det sen?
    Kram till er alla.
    Jag har haft mycket ont i bröstvårtorna, sen jag fick min ägglossning. Det har dock klingat av de senaste dagarna.
    Jag har hört att pergotimen gör cykeln längre, men det kanske inte gäller alla.

Hoppas ni pricka in ägglossningen! :)
  • Pepsi
    Hannah8401 skrev 2012-07-16 07:21:36 följande:
    Ok, vilken cykeldag är du på nu? Jag har nog inte ägglossning ändå, för jag har inte fått högre temperatur, så pergotime funkar kanske inte på mig. Får väl prova med dubbelkur till nästa gång.
    Tar ni ältest varje månad?
    Jag är på cykeldag 28 o har jag räknat rätt ska jag ha en cykel på 32 dagar, så det återstå och se om tant röd kommer eller om det möjligen blir ett plus.

Jag åt enkel kur förra månaden utan att få ägglossning, mina ägg växte lite men inte tillräckligt.
    Men när jag fick äta dubbelkur hade jag ett fint ägg på 18 när jag var på VUL. Jag tycker det är jätte konstigt att du inte får göra VUL tills dom vet vilken dos du ska ha.
    Så var det för mig, nu när de vet att en dubbel dos funkar på mig behöver inte jag komma tillbaka om det inte blir några konstigheter.
    Vi fick pergotime utskrivet för de tre kommande månaderna, om det inte gick på första försöket.

Jag tog inte ägglossningstest första månaden, men vart rekommenderad det av min läkare, så det gjorde jag denna månad...En liten säkerhet så  man vet att man inte missar den.

Går du privat eller i landstinget?
  • Pepsi
    Hannah8401 skrev 2012-07-16 12:10:04 följande:
    Ja jag tycker oxå det är väldigt konstigt att dom inte kollar det? Det är via landstinget. Kände du av något när du gick på enkeldos av pergo? Tänkte om du fick några pms symtom fast du inte fick ägglossning, kan man ha det? Jag har försökt ringa min läkare för att fråga lite men får vänta till ikväll, hoppas jag får lite svar då om jag tex ska äta dubbelkur. Hoppas du slipper mens denna gång då!
    Ärligt talat, så kände jag på mig att de inte gick första gången, med enkeldos, hade nån konstig magskänsla över att det inte hade gått vägen.

Men nu när jag tog dubbel då kände jag verkligen av ägglossningen.

Tycker det är jätte konstigt att de inte kollar dig, men det är väl olika i olika landsting.
    Ring och fråga och be om ett vul eller ett blodprov iallafall så de kan se om du ägglossat.
    Det blir nog en dubbelkur om det inte funkat med enkelkur.

Hoppas du får svar på frågorna du har :)
  • Pepsi
    Hannah8401 skrev 2012-07-17 08:09:09 följande:
    Okej, fick du inga symtom eller positiva ältest på enkelkur?

Jag fick iaf svar på mina blodprov, jag har inte äl precis som jag trodde, det känns tråkigt, men samtidigt har jag en bra förklaring till varför jag inte blir gravid. Det är nog bättre än att altt vart bra och dom inte hittade några fel.
    Nu vet jag också att man kan ha både onda bröstvårtor, riklig mens men ändå inte ha äl. Kul kropp. Eller inte. Min läkare sa att jag skulle ta dubbelkur nästa gång om jag inte blev gravid nu, men att jag skulle vänta en månad emellan? Varför då? Jag har ingen lust att vänta, jag har väntat tillräckligt:)
    Hur går det pepsi? Vilken dag har du bim? Väldigt snart? Håller tummarna för dig!
    Nej inget hände med enkelkuren.
    Upp med hakan och se framåt emot dubbelkuren! :)
    Det är ju en del som fått vänta imellan kurerna, men min läkare har skrivit ut så jag kan ta pergotime 3 månader till efter den här gången om det inte skulle fungera och hon sa inget om och vänta.
    Vänta vänta vänta...det är det enda man får göra ;) haha Tyvärr känner jag att det tar bort lite av spänningen, tänker så att hade man haft regelbunden mens och ägglossning hade det ju varit en annan sak då hade man nog inte gått runt och väntat och väntat. Räknat dagar osv. Det hade varit lite mer "naturligt"

Har lite små ont, som mensvärk dagligen. Inte hela dagarna men det kommer och går. På torsdag är det 2 veckor sedan jag fick utslag på ägglossningstestet. Så jag tänkte testa mig på fredag kanske lördag, eller ännu senare om inte mensen kommit. Det är så blandade känslor, självklart vill jag ju ha ett plus, men på något sätt har jag ställt in mig på att det inte kommer funka första gången. Det gjorde jag redan när jag fick veta att ägget växt till sig. Men det är väl någon form av försvar ifall det inte skulle funka. :)

Jag tänkte på, du har aldrig egen ägglossning? En del får ju ägglossning även på obehandlad månad!
    Så vi kan väl hoppas att du får det ;)
  • Pepsi
    elith skrev 2012-07-17 10:42:10 följande:
    inne på tredje året med att försöka skaffa barn, har PCO och är inne på andra kuren Pergotime dubbelkur. Jag kände mig också helt säker på att det inte tog sig första gången. Man känner ju sin kropp bäst! :) nu väntar vi på att få komma på ultraljud nästa vecka för att se om det blir nån ägglossning! Vågar man hoppas?
    Klart du ska hoppas! Hoppet är det sista som överger än  ;)
    Håller tummarna!
  • Pepsi
    Hannah8401 skrev 2012-07-18 11:47:05 följande:
    Men åh pepsi!!!! Grattis!!!! Åh vad kul wie!! Nu får du berätta om dina symtom? Känns det något speciellt? Hur länge hade ni försökt??
    Jag ska ta dubbelkur nästa gång mensen kommer, orkar inte vänta en månad till. Märker väl om man får massa cystor, men då kan jag ju bara skylla på läkaren
    Grattis igen, vilken spännande tid du har framför dig kramar.
    Tack!
    Vi hoppas att det går vägen, allt kan ju hända..Det är ju väldigt tidigt än. Men det känns underbart och veta att det funkar med lite hjälp :)

Symptom...hmm...Mensvärk, till och från och oftast när jag rör på mig. Trötthet, kanske? Men jag jobbar ju natt så man känner sig trött mesta hela tiden ändå...(Har ju semester och haft det i 3 veckor) Så lite av tröttheten kanske kommer av graviditeten :P

Vi har kört oskyddat i ett år, men det var första gången som det verkligen funka med Pergotime. Jag räknar väl så att det var första riktiga försöket.

Då håller vi tummarna för att det är din tur nästa gång!!!! :) Men hade du ätit en enkelkur innan?  Och tar dubbel nu? Det var ju precis så jag blev ordinerad och göra. Så det ska nog inte vara nån fara! :)

Kramar :D
  • Pepsi
    elith skrev 2012-07-18 12:31:34 följande:
    Pepsi, var det första kuren pergo du åt eller? :)

Jag åt en enkel hur men det blev ingen ägglossning på den, sen nu åt jag en dubbel kur och se hur det gick ;)
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)