• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • lantisen02

Hejsan.
    är på min 3:e dag pergo nu på andra kuren, börjar redan då ÄL-flytningar. Nån mer som fått detta så snabbt?

• Pepsi

Halloj Tjejer!

Hur går det för er?
    Onsdag är det dags o ta ett grav-test som kommer va negativt.
    Så då börjar jag om med proveran och senare dubbel dos med pergotime.

Räkna ut att min förväntade ägglossning kommer äga runt en kryssning vi planerat...Kan va bra så slipper man känna pressen kan man bara slappna av och mysa :)
    Hoppas vi bara att äggen växer lite bättre denna gång och att de släpper ;)

Det var väl allt jag hade o dela med mig för tillfället :P

• Emmie02
    lantisen02 skrev 2012-06-04 08:06:06 följande:
    Hejsan. är på min 3:e dag pergo nu på andra kuren, börjar redan då ÄL-flytningar. Nån mer som fått detta så snabbt?

Jag fick mycket flytningar under min kur med pergo så de är nog inge konstigt. Har också haft äl flytningar fast jag inte haft ägglossning, typ som en dag innan mensen :p
  • Emmie02
    Pepsi skrev 2012-06-04 08:18:04 följande:
    Halloj Tjejer! Hur går det för er? Onsdag är det dags o ta ett grav-test som kommer va negativt. Så då börjar jag om med proveran och senare dubbel dos med pergotime. Räkna ut att min förväntade ägglossning kommer äga runt en kryssning vi planerat...Kan va bra så slipper man känna pressen kan man bara slappna av och mysa :) Hoppas vi bara att äggen växer lite bättre denna gång och att de släpper ;) Det var väl allt jag hade o dela med mig för tillfället :P

Vad kul att åka iväg, om de nu blir en andra kur för oss som de förmodligen kommer bli så har jag räknat ut att vi kommer ha äl när vi är i kroatien :) känns som att de blir lite mer avslappnat och spontant då :) Tänkte testa mig på onsdag jag med för då har det gått 14 dagar sen första positiva äl testet, tänker inte testa nå i förväg blir bara besviken om de skulle vara neg! Har faktiskt ingen aning om de blir mens eller plus har lite svällda bröst, uppsvullen i magen, hård i magen, humörsvängningar min sambo sa igår att jag bara är sur och fräser hela tiden och aldrig glad men han förstod ju att de var pga hormonerna :)
  • Emmie02
    Renrot skrev 2012-06-03 00:29:11 följande:
    Grattis choklaa! :) Här kom tant röd idag. Så det får bli ett besök till apoteket på måndag och köpa pergo.

Tyvärr min skrev ut tre kurer men ska ta dubbel kur nu så behöver mina själv, men om du verkligen pratar med gyn och förklarar så kanske dem ger med sig. Men fick inte du äl på en ostimulerad månad? :)
  • 12324765767
    Emmie02 skrev 2012-06-04 10:45:50 följande:

Tyvärr min skrev ut tre kurer men ska ta dubbel kur nu så behöver mina själv, men om du verkligen pratar med gyn och förklarar så kanske dem ger med sig. Men fick inte du äl på en ostimulerad månad? :)

Jag har försökt, dom vill inte =( Jo.. Jag fick ÄL på ostimulerad månad, men kort lutealfas, så jag skulle vilja ta en kur till nu.. Men men.. Det verkar omöjligt att få tag på, så jag får tyvärr gå ostimulerad en månad till =(
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • Pepsi
    Nicholeski skrev 2012-06-03 20:02:26 följande:
    Det finns inte någon som har en ask pergotime att sälja till mig? :) jag funderar på om jag skall köra en kur denna månaden också istället för ostimulerad :) Antligen liggandes på apoteket eller liggandes hemma?
    Tyvärr,  behöver mina själv.
    Men går du privat eller landsting? Testat med och byta läkare?
  • Pepsi
    Emmie02 skrev 2012-06-04 10:41:54 följande:
    Vad kul att åka iväg, om de nu blir en andra kur för oss som de förmodligen kommer bli så har jag räknat ut att vi kommer ha äl när vi är i kroatien :) känns som att de blir lite mer avslappnat och spontant då :) Tänkte testa mig på onsdag jag med för då har det gått 14 dagar sen första positiva äl testet, tänker inte testa nå i förväg blir bara besviken om de skulle vara neg! Har faktiskt ingen aning om de blir mens eller plus har lite svällda bröst, uppsvullen i magen, hård i magen, humörsvängningar min sambo sa igår att jag bara är sur och fräser hela tiden och aldrig glad men han förstod ju att de var pga hormonerna :)
    Det känns mer spontant och inte den här "måste" känslan. :)
    Vi ska väl hoppas att ni slipper det!
    Vad spännande och testa, är du nervös?
    Det kan ju vara hormonerna, för jag känner mig lite så jag med, just med brösten.. men det kanske är nån biverkning av medicinen, vad vet jag? Eller så inbillar jag mig bara.
    Men håller tummarna för att det blir ett plus! Spännande spännande :)
  • Annie Sc

Tror jag börjar få känningar inför mens, BIM på onsdag-torsdag. Så blir nog inget plus den här månaden. Så tråkigt när man längtar, och känner mig så stressad att det ska vara så svårt, suck.

Min gyn går på semester sen så kommer gå utan i två månader, ska dock bli intressant om det blir ÄL utan pergotime...

• Pepsi
    Annie Sc skrev 2012-06-04 17:55:57 följande:
    Tror jag börjar få känningar inför mens, BIM på onsdag-torsdag. Så blir nog inget plus den här månaden. Så tråkigt när man längtar, och känner mig så stressad att det ska vara så svårt, suck.

Min gyn går på semester sen så kommer gå utan i två månader, ska dock bli intressant om det blir ÄL utan pergotime...
    Flera som säger att de går på semester, har ni alltid en och samma?
    Går ni privat...Jag har inte hört ett knyst om att de ska på semester och jag måste hålla upp med behandlingar ...?
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)