Peak skrev 2012-09-19 11:47:30 följande:
vart tog ni vägen? :)
Oj jag hade helt glömt bort att det kommit nåt svar i denna tråd
Ska testa att göra det där officer-testet så får vi se hur det går, skulle gissa på dåligt nu när man inte har nåt mål med det..haha. Men då kan jag kanske se om det är likt lokförar-testerna.
Man får köpa ett privatresekort även till sin partner (om man är skriven på samma adress). Jag vet inte hur det är med barn, om det kostar nåt för dom eller inte.
Jag kan ge dig ett exempel på hur min arbetsvecka såg ut för ett tag sen när jag jobbade heltid..sen finns det "bra" och "dåliga" veckor som har att göra med hur mycket man skjuter på dygnsrytmen, hur just arbetspassen ser ut och liknande.
Mån: 09:54 - 20:14 + Överliggning (sova borta)
Tis: 05:16 - 09:23
Ons: 05:00 - 13:00 (Sitta jour)
Tors: 06:03 - 15:51
Fre: Ledig
Lör: 09:54 - 21:20
Sön: 11:08 - 20:49
Veckan efter
Mån: Ledig
Tis: 09:54 - 20:14 Överliggning
Ons: 05:16 - 09:23
Tors: 05:00 - 13:00 (jour)
Fre: 04:49 - 14:47
Lör: Ledig
Sön: Ledig
Just dessa två veckor var ganska bra veckor då man slapp att byta dygnsrytm så mycket alls. Man kan ju säga att det är en klar fördel att vara morgonpigg för att stå ut
Ingångslönen ligger på ca 25-26 000, men sen är det ju traktamente, övertid och ob och sånt som läggs på lönen också. Nu vet inte jag hur det är på godsföretag, där kanske man har en högre ingångslön. Väldigt svårt att säga vad den totala lönen blir eftersom det beror på hur många överliggningar man har, hur mycket övertid det blir (om man tar övertiden i pengar vill säga) och annat, men med ingångslön så har jag aldrig haft ut mindre än 22 000. Lönestegen är olika mellan olika företag, men du når slutlön mellan 1-5 år.
Alltså, man behöver ju inte sitta och stirra på banan hela tiden, men man ska ju absolut inte greja med en massa annat heller. Sen måste man ju titta ner i sin körplan och ibland ringa samtal till vår driftledningscentral och så. Sen läsa ett sms kan man absolut, men jag personligen väljer att inte sitta och smsa och pyssla med för mycket annat, det går så fort att missa nåt. Och det är väl alltid så att när man tittar bort så händer det nåt
Sen vid vissa tillfällen så lämpar det sig inte att göra nåt annat än att faktiskt bara sitta och stirra till 100 % på banan heller. I början vet jag att jag var gaanska så trött efter ett arbetspass men nu kan jag bli mer trött av att köra bil.
Något att tillägga kring utbildningen eller yrket eller vad tänkte du på? :)