• Muslimah84

Hur gör man sås?

Jag är helkass på att göra sås. Jag har försökt vid flera tillfällen men får bara kasta den i slutändan och göra pulversås istället. Känns något surt då jag anser att jag är rätt bra i köket men just såsen är min akilleshäl.

Så hur gör man olika såser? Jag behöver mått, tider och grader.

Jag kan inte ens göra vitsås. Brunsås och gräddsås till hemmagjorda köttbullar kan jag bara drömma om om jag inte vispar ihop en pulversås.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-15 09:26
    Bör kanske påpeka också att vi inte kan använda de färdiga köttbuljongerna från affären så det ska vara skyn från det jag tillagar som ska användas.

• Svar på tråden Hur gör man sås?
  • Mynta

Jag använder skyn som blir när jag t.ex. stekt kött. Plockar ur köttet ur pannan, tillsätter lite vatten (knappt 1 dl) och låter det fräsa ordentligt. I med en burk CF, lite soja, lite fond och eventuellt något sött (typ gelé eller äppelmos). Koka ihop, klart!

• Anna Paulita

Om jag var du skulle jag koka egen fond och göra sås på, du kommer aldrig få ordentligt med smak genom att bara använda skyn från det du lagar. Det är inte tillräcklig koncentrerat.

Fond är inte speciellt svårt att laga, däremot måste den koka länge. Sedan kan du frysa in den i små iskubar och ta ur frysen efter behov.

• CrazyMee

Jag gör gräddsås såhär: ta valfri mängd grädde (mat- eller vispgrädde) tillsätt maizena till lagom tjocklek (eller mjöl utvispat i vatten lr grädde) sen kryddar jag med svartpeppar och salt. Och häller ev i skyn från det jag stekt. Och så lite soja för färgen. En annan lätt variant är: matlagningsgrädde och blanda i crème fraîche. Sen krydda.

• Capt Janeway

Ett tips för att lyckas lite lättare är att använda riktigt smör och fullfet grädde (40%).
    Såserna får mycket bättre konsistens av fullfeta naturliga produkter.

Den kemiska sörjan som kallas margarin ger jag inte mycket för! Och buljongtärningar är inte det trevligaste att röra ned i sina såser heller ... 

• Falumamman

Vit sås: (iaf som jag gör den)

2 msk margarin
    2 -3 msk mjöl
    5 dl mjölk
    2 msk grädde
    salt, peppar.

smält margarinet och blanda ner mjölet. Rör om och häll i mjölken. Låt koka upp, sänk värmen häll i en skvätt grädde samt salt och peppar.

Dett är grundsåsen. Sen kan du smaksätta med senap, pepparrot, dill, ägg (inte tillsammans gärna, men var för sig beroende på vilken slags sås du vill ha.

Gräddsås:

Spara skyn efter att du stekt köttbullar.
    Ha i 2 dl vatten, 2 dl grädde, 1 msk kalvbuljong, salt, peppar samt 1 msk svartvinbärsgele.

Gå gärna in på matklubben.se där hittar jag mängder av bra och goda recept.

• Falumamman
    Falumamman skrev 2012-04-15 10:08:05 följande:
    Vit sås: (iaf som jag gör den)

2 msk margarin
    2 -3 msk mjöl
    5 dl mjölk
    2 msk grädde
    salt, peppar.

smält margarinet och blanda ner mjölet. Rör om och häll i mjölken. Låt koka upp, sänk värmen häll i en skvätt grädde samt salt och peppar.

Dett är grundsåsen. Sen kan du smaksätta med senap, pepparrot, dill, ägg (inte tillsammans gärna, men var för sig beroende på vilken slags sås du vill ha.

Gräddsås:

Spara skyn efter att du stekt köttbullar.
    Ha i 2 dl vatten, 2 dl grädde, 1 msk kalvbuljong, salt, peppar samt 1 msk svartvinbärsgele.

Gå gärna in på matklubben.se där hittar jag mängder av bra och goda recept.
    Glömde att i gräddsåsen så ha i 1 tsk soja också
  • MrsKnapa

När du stekt kött etc häll i lite grädde lr vatten rör runt lite salt o peppar låt de småputtra lite och smaka av. Eftersom du inte vill ha i fond/buljong så kan du ha i lite grillkrydda :)

• Roger Hansson

Såser är inte så lätt. Men A och O är bra redskap och bra ingredienser för att få det bra :) Tex en kastrull som blivit lite rund i botten ger större risk att misslyckas med såsen, än en som är jämn i botten. (Mot spisen alltså)

Svar på tråden Hur gör man sås?