Anna Paulita skrev 2012-04-15 09:42:00 följande:
Om jag var du skulle jag koka egen fond och göra sås på, du kommer aldrig få ordentligt med smak genom att bara använda skyn från det du lagar. Det är inte tillräcklig koncentrerat.
Fond är inte speciellt svårt att laga, däremot måste den koka länge. Sedan kan du frysa in den i små iskubar och ta ur frysen efter behov.
Håller inte med. Såser är ju bland det lättaste att göra på steksky, till soppor däremot behöver man en buljongtärning eller hemlagad fond. Antingen låter man i så fall inte köttet tillagas tillräckligt länge, eller så får det inte reducera, eller också är det för osalt. Sista gångerna jag gjorde skysås (på kyckling respektive helstekt fläskkarré) fick jag till och med späda skyn.
TS, det är busenkelt att göra sås om du har steksky och grädde eller creme fraiche. Svampsås gör du genom att låta svampen steka i smör tills all vätska har kokat in och den börjar "poppa". Det går att piffa smaken med lite finhackad vitlök. Låt puttra i grädde - en bra stund så att smakerna utvecklas - och tillsätt eventuell steksky. Smaka av med salt, det behövs ganska mycket sälta i en sås och det är oftast det man är ute efter med en buljongtärning. Plus umami, men det kan man till exempel få genom att tillsätta lite, lite kinesisk soja eller torkad svamp som smulats sönder.
Grönpepparsås gör du genom att fräsa finhackad schalottenlök och mortlad grönpeppar. Eventuellt kan du tillsätta en matsked konjak som får reducera lite. Häll på grädde, 1,5-2 dl, och tillsätt steksky. Smaka av med salt. Konjakssås gör du på ungefär samma sätt, men öka mängden konjak med 2 msk och byt ut grönpepparn mot svartpeppar. Det kan vara gott med en klick creme fraiche i också. Smaka av med salt.
Skysås: Vispa ur stekpanna/gryta med vatten. Späd till önskad smakstyrka. Om du har stor mängd buljong som inte smakar så mycket måste den reducera istället. Smaksätt med lite, lite soja och red av den med en toppredning eller majsenaredning. Om du vill kan du smaksätta den med lite gelé eller någon pepparsort t ex.