• StilaM

Hjälp mig att stava crème fraîche!

Jag har alltid trott att crème fraîche stavas just så, och så står det också på platsbyttan i kylen. Efter en söndagskväll på FL börjar jag nu tro att jag har fel, eftersom den stavningen inte återkommer någonstans. Vem är jag, att mot en total majoritet, hävda en stavning. Vi vet ju alla att språket lever och utvecklas, och här är uppenbarligen ett sådant exempel. Så hjälp mig: hur stavas den där mejeriprodukten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 22:16
    Vilken ljuvlig samling av språkförnyare och reaktionärer (som jag!) som samlats i tråden.
    Jag njuter av läsningen och coinar fräschkräm. Budgetalternativen från exv Garant kan då med framgång kallas fulkräm.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp mig att stava crème fraîche!
  • Sanna Ryan
    mrsStatham skrev 2012-04-15 23:21:34 följande:
    Eller jaaa, börjar nog bli för trött.
    Nu ser jag vad du frågar efter!

Om vi förutsätter att det är franska måste det bli Kreem och något annat. 
    Haha ja, precis  

Kan faktiskt inte tänka mig hur de två skulle uttalas utan att låta exakt som Crème och Cremé Förvånad
    Kanske blir Kremee och Krem? Hmm någon får gärna svara.. När jag blir nyfiken ger jag mig ej :)
    Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • Johan70

Jag skriver nog "crème fraiche" och uttalar det ungefär "krem fräsch".

• Flaminia

Jag stavar precis som i TS, men kan dock förstå att folk har svårt med den stavningen eftersom cirkumflex inte finns i svenskan.

• Fru Bult

Jag har läst franska i för många år för att inte skriva det så som det "ska" skrivas, alltså crème fraîche och uttala det som det skulle uttalas på franska (krämm fresh), dock med icke-skorrande R.

• IsDimma

Stavar utan dom där konstiga tecknen. Jag vet inte var man hittar dom på tangentbordet? Men annars har jag iaf rätt bokstäver även om jag inser att dom där konstiga tecknen är viktiga Tyst

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • cherrycupecake83

cr´eme fraiche 

• mrsStatham
    IsDimma skrev 2012-04-16 10:12:50 följande:
    Stavar utan dom där konstiga tecknen. Jag vet inte var man hittar dom på tangentbordet? Men annars har jag iaf rätt bokstäver även om jag inser att dom där konstiga tecknen är viktiga Tyst
    circumflexet (taket) kan du hitta på samma tangent som tilden (vågen över bokstäverna, som finns i bl.a. ñ) och tremat (prickarna som bl.a vi har över ö och ä och tyskarna har över ü)
    På mitt tangentbord ligger den bredvid å'et, men jag tror att det varierar beroende på tangentbord.

Den akuta accenten (´) och den grava accenten (`) hittar du på samma tangent. Vart varierar den också tror jag, på mitt tangentbord sitter den bredvid "raderaknappen"
    Bara två saker är oändliga
  • IsDimma
    mrsStatham skrev 2012-04-16 10:40:03 följande:
    circumflexet (taket) kan du hitta på samma tangent som tilden (vågen över bokstäverna, som finns i bl.a. ñ) och tremat (prickarna som bl.a vi har över ö och ä och tyskarna har över ü)
    På mitt tangentbord ligger den bredvid å'et, men jag tror att det varierar beroende på tangentbord.

Den akuta accenten (´) och den grava accenten (`) hittar du på samma tangent. Vart varierar den också tror jag, på mitt tangentbord sitter den bredvid "raderaknappen"
    Jag har en svenskt tangentbordsuppsättning med på ett engelskt tangentbord (datorn köpt i Irland) så jag är hyggligt förvirrad när jag ska leta efter såna där tecken som man (jag) typ aldrig använder. Jag har svårt nog för att sätta ut () dom där tecknen rätt eftersom dom ligger steget efter på 9 och 0 istället för på 8 och 9, det blir förvirrat för ögat
    *testar* î ï û ü é è Hittade inte den där fina ovanför n. Den har försvunnit
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Hjälp mig att stava crème fraîche!