• Anonym

Tydligen anmäld för fusk?!

Har bott med min sambo i ca 1,5 år, men han är inte skriven här pga ekonomin.

Nu har jag fått höra att någon tipsat FK om att han bor här!  Personen ska ha mejlat anonymt, men FK har inte kontaktat mig ang detta, och det går väl ändå inte för dem att bevisa att min kille bor och har bott här?   

Det är väl bara att neka om de skulle höra av sig, vilket jag iofs inte tror de kommer göra.  

Har jag anledning att oroa mig?  Är denna sk "anmälan" något de tar på allvar? 

• Svar på tråden Tydligen anmäld för fusk?!
  • CoolJen

Får du ut nån ersättning som du inte borde få för att du är sambo?

• Anonym

Ja,men absolut! Du säger ju själv att du får bidrag..vilket du inte skulle få,om din sambo var skriven där?
    Min kompis gjorde lika..och fsk gick på anmälarens uppgifter. 

• Anonym
    CoolJen skrev 2012-04-16 11:22:41 följande:
    Måste ju vara så eftersom han inte är skriven där p.g.a. ekonomin.

• Anonym
    CoolJen skrev 2012-04-16 11:22:41 följande:

Jag har bostadsbidrag, det är därför han inte är skriven här. 

Och så skulle jag fått betala mer i dagisavgift, men det spelar ingen roll, för förskolan vet inte om detta och det är inte anmält dit, utan bara till FK: 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-16 11:24:00 följande:
    Ja,men absolut! Du säger ju själv att du får bidrag..vilket du inte skulle få,om din sambo var skriven där?
    Va bra att FK kan göra något. Hemskt många som jagar "gratispengar"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-16 11:24:00 följande:
    Men tänk om det är någon som vill jävlas bara?   Hur kan de någonsin bevisa att han bor här, kan ju säga att han bara är här ofta och brukar sova här?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-04-16 11:20:59 följande:

Nu har jag fått höra att någon tipsat FK om att han bor här!  Personen ska ha mejlat anonymt, men FK har inte kontaktat mig ang detta, och det går väl ändå inte för dem att bevisa att min kille bor och har bott här?   

Det är väl bara att neka om de skulle höra av sig, vilket jag iofs inte tror de kommer göra.  

Ja - du borde ta detta allvarligt. Om du t ex har fått försörjningstöd eller bostadsbidrag på felaktiga grunder kan du dels bli tvungen att betala tillbaka och dels blir dömd till böter.

Genom att t ex prata med grannar, hyresvärd, någon där din sambo är skriven kan det ganska enkelt fastställa att din sambo är felaktigt folkbokförd.

Vad du borde göra nu är att direkt folkbokföra din sambo på rätt adress och ändra dina eventuell ansökningar om bidrag.
  • Starkast
    Anonym skrev 2012-04-16 11:20:59 följande:

Helt rätt gjort!

Man ska inte begå brott, utan ni får som alla andra göra rätt för er och omprioritera i ert liv.  
  • mammatill6

De kan kolla med grannarna, de kan kolla adressen där han är skriven. De kan även göra personligen kolla vart han går någonstans, var han sover. Självklart ska du vara orolig, du kan bli polisanmäld. Hur mycket pengar rör det sig om?

Svar på tråden Tydligen anmäld för fusk?!