• Anonym

Tydligen anmäld för fusk?!

Har bott med min sambo i ca 1,5 år, men han är inte skriven här pga ekonomin.

Nu har jag fått höra att någon tipsat FK om att han bor här!  Personen ska ha mejlat anonymt, men FK har inte kontaktat mig ang detta, och det går väl ändå inte för dem att bevisa att min kille bor och har bott här?   

Det är väl bara att neka om de skulle höra av sig, vilket jag iofs inte tror de kommer göra.  

Har jag anledning att oroa mig?  Är denna sk "anmälan" något de tar på allvar? 

• Svar på tråden Tydligen anmäld för fusk?!
  • mammatill6

FK utredde min sambos vab en gång. Inget fusk inblandat, om någon anmält fusk eller om det var rutinkoll vet jag ej. Han vabbade totalt 4-6 dagar per år under tre år så det är ju inga stora summor de hade kunnat hoppas på att få tillbaka. Det las ner en massa tid på detta, intervjuer, koll med arbetesgivare. Både vi och arbetst fick fylla i en almenacka exakt hur han arbetat, vabbat, varit ledig unde tre år. Han jobbar oregelbundet sp du kan gissa vilken tid det tog. Sen konstaterade de att allt var ok. Så de lägger verkligen ner tid även om det int eär stora summor.
     FK kan filma och fota din sambon på väg till och från arbetet för att se vart han bor. De kan kolla med alla i er omgivning för att se att de säger samma sak. Kommer alla att ljuga även i polisförhör när straffet för mende är fängelse? 

• Anonym (hum)

vem betalar hyran på hans lägenhet??
    är det den andre?
    dvs pengarna kommer från hans konto in till hyresvärden??

då ligger du nog illa till ts....för dom kollar nog upp vem hyran kommer ifrån månad efter månad, spelar mindre roll att posten går dit då...

• Anonym (ja)
    Anonym skrev 2012-04-16 12:57:08 följande:
    Ja men precis!
    Du verkar trygg i din uppfattning, men saknar kännedom om hur utbrett fusket är och vad samhället gör för att motverka det. Visst, det kan vara svårt att bevisa, folk i din omgivning kan vara beredda att ljuga, sannolikt kommer du inte att få fängelsestraff men lite mer ödmjukhet inför vad som kan hända borde du nog visa.
  • Anonym (hum)

man får hyra ut sin lya oftast i andra hand i ett år el så...om man pratar med hyresvärden.

• Sweet life
    mammatill6 skrev 2012-04-16 13:07:15 följande:

FK utredde min sambos vab en gång. Inget fusk inblandat, om någon anmält fusk eller om det var rutinkoll vet jag ej. Han vabbade totalt 4-6 dagar per år under tre år så det är ju inga stora summor de hade kunnat hoppas på att få tillbaka. Det las ner en massa tid på detta, intervjuer, koll med arbetesgivare. Både vi och arbetst fick fylla i en almenacka exakt hur han arbetat, vabbat, varit ledig unde tre år. Han jobbar oregelbundet sp du kan gissa vilken tid det tog. Sen konstaterade de att allt var ok. Så de lägger verkligen ner tid även om det int eär stora summor.
     FK kan filma och fota din sambon på väg till och från arbetet för att se vart han bor. De kan kolla med alla i er omgivning för att se att de säger samma sak. Kommer alla att ljuga även i polisförhör när straffet för mende är fängelse? 

Fast i polisförhör är du inte under ed, det är du först i rätten och det är först om du ljuger i rätten du kan dömas för mened...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-16 13:04:40 följande:
    Nope, den personen är inneboende.
    En inneboende som betalar en del av hyran till din sambos konto?
  • ElectroDiva

vad rörigt ts, och varför har du fuskat till dig dom här pengarna ?
    Ni har två inkomster och fuskar till er tusen kronor i månaden som sen kan bli en enda soppa ?

men iallafall, tycker att folk är verkar hysteriska, tycker inte att du borde kastas i fängelse eller så men du borde ju inte fuska..antar att mycket kan bli ord mot ord , för hur mkt har grannarna att säga ?
    Dom för väl inte anteckningar angående era liv ?

Han hyr ut lägenheten svart.. ja, det är väl bara att säga att det är hans inneboende kompis eller något som letar lägenhet..

hade det vart något sånt här o dom hade börjat fråga mig om grannen hade jag inte kunnat säga något, jag hälsar på mina grannar när jag möter dom men vet knappt vad dom heter eller vilka mer som vistas hos dom.

Men du kan inte räkna med att grannarna ska ljuga om det går så långt, då sätter dom sig själv i en soppa.

Lär dej av detta och sluta fuska, fk lägger självklart tid på detta. 

• Sweet life
    Anonym (hum) skrev 2012-04-16 13:08:30 följande:
    man får hyra ut sin lya oftast i andra hand i ett år el så...om man pratar med hyresvärden.
    OM man pratar med hyresvärden ja.... OM man får det godkänt vilket betyder att man oftast ska jobba på annan ort, studera på annan ort, vara bort på långresa eller provbo med sin partner...
  • mammatill6
    Anonym skrev 2012-04-16 13:04:40 följande:

Nope, den personen är inneboende.

Han räknas inte som inneboende om sambon inte bor där. Jag blev av med min lägenhet för många år sedan p.g.a det. Delade lägenheten med en polare. Sen träffade jag min nuvarande sambo och bodde mer och mer där. Tyckte att det var självklart att kompisen fick bo kvar, tänkte inte ens på att det vara att hyra ut den. Men så damp det ner en uppsägning, de hade kolat med grannar, brevbärare. De hade plingat på flera gånger.
  • Anonym (ja)
    Anonym (hum) skrev 2012-04-16 13:07:35 följande:
    vem betalar hyran på hans lägenhet??
    är det den andre?
    dvs pengarna kommer från hans konto in till hyresvärden??

då ligger du nog illa till ts....för dom kollar nog upp vem hyran kommer ifrån månad efter månad, spelar mindre roll att posten går dit då...
Svar på tråden Tydligen anmäld för fusk?!